0
Varekurv

Der er ingen varer i din kurv

Ernæring

Bliv sund med kokosolie | Gode grunde til at bruge kokosolie

Kokosolie er blevet meget omtalt i medierne de seneste år, men er det nu også så sundt, som alle siger? Kan kokosolie virkelig bruges til alverdens ting?

I denne artikel vil jeg besvare nogle af de mange spørgsmål, som du måske måtte have omkring kokosolie. Det er nemlig ikke som en hvilken som helst anden olie. Nogle af denne olies egenskaber er næsten uundværlige.

Kokosolie Fordele

Generelt om kokos

Kokospalmer dyrkes primært på filippinerne og i Indonesien. Palmerne bliver omtrent 20 – 25 meter høje og frugterne, kokosnødder, bliver cirka 30 cm lange. Hver palme producerer omkring 50 – 100 kokosnødder hvert eneste år. I forhold til det gastronomiske så har kokosnødder mange fordele. Kokosvandet i nødderne kan drikkes, selve kødet kan spises eller presses til en tykkere mælkelignende masse, som kan bruges til diverse supper eller saucer. Hvis man ikke kender så forfærdelig meget til kokos, og ikke mener, at man har smagt det før, så skal man måske huske tilbage på desserter, müsli eller andet med tørret frugt. Her benytter man nemlig ofte tørret frugtkød fra kokosnødden. Det benyttes mere end man lige tænker over.

Den sunde kokosolie

I Asien har man i mange år gjort brug af kokosolien til diverse ting. Det er først for nyligt, at vesten har fået øjnene op for, hvor sund kokosolie egentlig er. Denne olie har aldrig været så omtalt, som den har de sidste par år. Interessen er fuldkommen boomet afsted! Det er der også mange gode grunde til — og hvem ved, måske skal du også med på kokosolievognen?

Olie har generelt aldrig rigtig været den store sunde fødevare. Olie forbindes med fedt, og det skal vi helst ikke indtage for meget, hvilket selvfølgelig er sandt. Dette gælder ligeledes kokosolien. Du skal ikke sidde og spise flere bøtter hver dag. Alt med måde, ikke? Kokosolien indeholder en større mængde mættede fedtsyrer, som har fået et dårligt ry. Dog indeholder kokosolien ligeledes MCT fedtstoffer, som siges at skulle forhindre risikofaktorerne for blandt andet fedme. Forskningen omkring MCT fedtstofferne i kokosolie peger på at fremme vægttab, booste dit stofskifte samt nedsætte din appetit.

Ikke nok med et vægttab, så tyder forskning på, at MCT’erne også vil forhindre aldring af hjernen. Ikke at du forbliver et ungt menneske resten af livet, men at du på den måde kan forebygge sygdomme som alzheimers og demens. Der er dermed en masse sundhedsmæssige fordele ved, at inkludere kokosolie i din kost – indimellem. Køb din kokosolie her.

Kokosoliens egenskaber

Kokosolie

Faktisk kan kokosolie en helt masse ting, når det gælder om at forebygge sygdomme samt at helbrede diverse betændelsestilstande og lignende. Her er nogle eksempler på bare noget af det, som kokosolien er i stand til:

  • Forebygger højt blodtryk
  • Forebygger betændelse og gigt
  • Forebygger kræftsygdomme
  • Booster dit immunsystem
  • Forbedrer hukommelses- og hjernefunktionen
  • Forbedrer energiniveauet
  • Forbedrer problemer med huden, hudsygdomme mm.
  • Forebygger risikoen for type 2 diabetes

Og meget mere. Det siges altså. at kokosolien er en af de mest fantastiske olier, som man overhovedet kan få fingrene i. Det har simpelthen så mange fordele, og gavner din krop både udefra og indefra. Selvfølgelig betyder dette ikke, at man kun skal satse på kokosolie, hvis man fejler noget af ovenstående. Kokosolien er primært forebyggende, og vil (med en god kost og motion) forebygge diverse sygdomme og andre ubehageligheder.

Kokosolie i kosten

Kokosolie

Kokosolien er en typisk del af enhver sund kost. Det er det i hvert fald blevet. Olie har en generelt bedre fedtsyresammensætning end animalsk fedt såsom smør og lignende. Kokosolie bliver ikke nødvendigvis kun brugt til stegning, som mange andre olier i dit køkken. Det kan nemlig også indtages på mange andre – og sundere måder! Selvom du måske sidder og undrer dig over, hvordan en fødevare med et fedtindhold på over 70% kan være sund, så er dette faktisk tilfældet.[1]

Kokosolie kan indtages på mange “forskellige måder.” Det vil sige, at du kan benytte olien til en helt masse i dit køkken.

  • Stegning af kød, grøntsager eller når du skal stege lækre proteinpandekager
  • Bagning – udskift evt olivenolien eller smørret ud med kokosolie, når du er i gang med bagværk.
  • Gør din smoothie sundere – tilføj en smule kokosolie til din smoothie. Får du olie indefra, så vil din krop takke dig!
  • Lav din egen müsli og inkluder kokosolie

Det er kun fantasien, som sætter grænser. Næsten alt hvor olie indgår – skifter jeg rapsolie, olivenolie eller smørret ud med kokosolien, fordi den netop er langt sundere. Dette betyder ikke, at al maden kommer til at smage af kokos, som mange går og tror. Der findes nemlig flere forskellige kokosolier. Nogle er med smag, og andre er uden. Begge er geniale til hver deres formål.

Dette betyder dog ikke, at du kun skal fylde dig med kokosolie fremover. Der findes rigtig mange sunde fødevarer, som bør være en del af enhver mand og kvindes kost, men derfor skal man ikke kun indtage den enkelte fødevare. Når man hører om noget, som siges at være sundt for kroppen, så kan man jo prøve sig frem. Udskift en af dine andre olier ud med kokosolien, – eller prøv blot at inkludere kokosolien i nogle af dine måltider et par gange ugentligt. Det handler om, hvad der fungerer allerbedst for dig.

Kokosolie som skønhedsprodukt

Kokosolie

Ja, du læste rigtigt. Kokosolien kan nemlig også benyttes som et skønhedsprodukt – ikke kun én slags men til diverse skønheds- og plejeprodukter.

Herunder nævner jeg blot en række af de måder, hvorpå kokosolie kan bruges, når det gælder skønhed:

  • Makeupfjerner – fjern din makeup med kokosolie. Det fjerner selv vandfast mascara.
  • Hårpleje – tørre spidser? Benyt her en smule kokosolie i spidserne efter badet. Dette vil blødgøre dem og sørge for, de ikke fosser og filtrer.
  • Mod tør hovedbund – et skønhedstip med tør hovedbund er at komme en smule kokosolie i hovedbunden natten over, hvormed du vasker det ud om morgenen. Gentag dette i en uges tid.
  • Fugtighed – olie er et typisk middel mod tørhed, når huden føles tør-. Det gælder både hænder, fødder, ansigtet og generelt hele kroppen.
  • Inflammatorisk – olien siges at skulle fjerne betændelsestilstande både udenpå og indeni.
  • Bedre tænder – nogle påstår, at man får hvidere tænder med kokosolie samt at olien hjælper mod betændelse i munden. Nogle har endda oplevet, at kokosolien hjælper mod tandsmerter over længere tids brug. Tag en teske kokosolie i munden og kør det rundt i munden, gennem tænderne og alle steder heraf. Jeg kan ikke love noget, men dette er, hvad rygterne siger. Det er et forsøg værd, og det kan aldrig blive usundt for dig!
  • Aftersun – Er du blevet forbrændt af solens varme stråler, så er det en god ide at komme kokosolie på det brændte sted. Dette afkøler, og gør huden blød igen.
  • Deodorant – hvad? En kokosdeodorant er åbenbart det nye. Du kommer ikke direkte til at dufte af kokos eller andet men blot neutralt. Dog oplever flere mennesker, at det forebygger svedlugten. Prøv det!

Dette er kun nogle af de mange råd, som der findes omkring kokosolie. Derudover skal det siges, at der naturligvis ikke at lavet kliniske undersøgelser og store studier omkring, hvorvidt kokosolie virker mod tør hovedbund eller som aftersun. Dette er primært mennesker rundt omkring i verden, som har afprøvet det på sig selv. De har syntes, at det virkede, og vælger derfor at blogge eller skrive om det. Helt personligt er jeg stor fan af kokosolie, fordi det virkelig kun gavner mig. Jeg har både en stående i mit køkken, som jeg bruger, når der skal laves mad, samt har jeg en stående ude på mit badeværelse, som jeg bruger under skøndheds- og plejerutinen hver eneste dag.

Kokos

Kokosnødden er i det hele taget sund. Selvfølgelig finder du det høje indhold af fedt, men lad det ikke skræmme dig væk. Her i norden inkluderer vi sjældent kokos i vores madretter. Dog er kødet i frugten altså super lækker og smager fantastisk – for ikke at nævne sund. Det kan derfor være en god idé at prøve nogle retter af, hvori du kan inkludere kokos. Særligt er dette ideelt, hvis du ikke er så meget for olie generelt, så er selve kokoskødet et godt alternativ til kokosolie.
Der er dermed rigtig mange fordele ved kokosolien. Hvis du ikke kendte til den før og aldrig har benyttet dig af den, så er det måske ved at være på tide. Når du først har fået købt dig en bøtte, så kan du derefter slet ikke undvære dette vidundermiddel. Du skal dermed være varsom, det kan gøre dig afhængig, netop fordi du både kan bruge den til dig selv men også alt din mad!

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


[1] https://videnommad.dk/leksikon/vis_leksikon.php?id=402



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Vanessa Gantzel er vores skribent og uddannet fitness instruktør v/ Fitness World, hvor hun igennem sin holdundervisning motiverer og får sveden frem på panden hos medlemmerne. Hun har tidligere erfaring med at skrive fra andre medier. Alt indenfor sundhed, livsstil og træning. Dette er ligeledes områder, som Vanessa går op i, da en sund krop og sund indstilling til livet er alfa omega. Vanessa drømmer om at blive personlig træner og massør.