Ernæring

Er du en sukkergris? Lær at undgå sukker

Føler du en vis sukkerafhængighed? Vi har vores top 5 over gode tips til at få bugt med dit sukkerindtag ved hjælp af vores nemme sukker-reducerende life hacks! Dette er første trin mod at føle dig sundere og gladere.

Belær dig selv

Før du flipper helt ud og kaster alt, hvad du har ud fra køleskab og skabe, så tag lige et øjeblik for at forstå den officielle sukkeranbefaling og forskellen mellem naturligt indhold af sukker (frugt, grøntsager, mælkeprodukter…) vs. tilsat sukker (chokoladebarer, kager…) Hvis du er i tvivl så læs ingredienslisten, og hvis du opdager ordene sukker, honning, sukkerrørsjuice, så prøv at sammenlign med sammen produkt i en smagsneutral variant. Det vil give dig lidt af en øjenåbner.

Din drink er en ommer

Fjern sukkerholdige drikkevarer fra dit hjem for at undgå fristelser. Hav altid en flaske vand med dig. Husk, 1 dåse sodavand kan indeholde helt op til 11 g sukker, svarende til 43 kalorier!

Snyd dine smagssanser

 

sukkerNæste gang du får et ”svært-at-ignorere-søde-tand-anfald”, så bryg en kop te. Mint, ingefær og chai te hjælper med at bekæmpe den søde sukkertrang. Der er efterhånden så mange lækre varianter af te, så du vil aldrig blive træt af samme smagsoplevelse.

Køb aldrig ind på tom mave

Det lyder måske simpelt – indtil du står i supermarkedet og er sulten! Undgå at komme søde og syndige snacks ned i indkøbskurven. Hvis ikke du har nået at få et måltid, så tag en lille sund snack førend du forlader huset. Better safe than sorry!

Hav et lager af naturligt slik

Fri for tilsat sukker, forkæl den søde trang og hold dig mæt i længere tid – Hvad mere kan du bede om? Frisk frugt er vejen frem. Undgå tørret frugt. Mange producenter af tørret frugt tilsætter sukker, koncentrater og sirup for at fremhæve smagen. Et totalt NO-go!



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert