Ernæring

Opnå resultater med clean eating | 4 gode regler

Tænk, hvis de eneste tanker vi havde om sund mad og clean eating var positive. Hvis sund mad var en kilde til næring og fornøjelse i stedet for stress og forvirring?

Desværre er der rigtig mange, der synes, det er anstrengende og uoverskueligt med alt det clean eating. Det burde det slet ikke være. Sandheden er, at de fleste af os tænker alt for tit over, hvad vi skal spise … eller ikke skal spise.


Selvfølgelig synes jeg som personlig træner, at det er vigtigt at bruge tid på at læse etiketter og forstå, hvor din mad kommer fra, og hvordan den mad du spiser, påvirker din krop. Men ligeså vigtigt er det at være opmærksom på, at hvis dit forsøg på at spise ”den perfekte diæt” stresser dig, gør det måske mere skade end gavn.

En sund kost bør være en stressfri en. Det bør være en kost, du nyder. Men det er ikke altid en nem og ligetil proces.

Nedenfor har jeg givet fire typiske grunde til at folk fejler, og hvordan du kan arbejde dig uden om dem. Få succes med clean eating et trin ad gangen.

1. Tag et skridt af gangen

Selvom vi måske er topmotiveret lige nu til at omlægge hele vores livsstil dette sekund, så er det sjældent godt (eller holdbart) at gå all-in.

Mange af dem vi ser, og bliver inspireret af, har allerede nået deres slut kapitel. Og hey! Du er kun gået i gang med at åbne bogen og læse ’forord’. Du ved inderst inde, at du nok også skal nå til sidste kapitel i bogen, men du er nødt til at arbejde dig hele vejen igennem den først. På samme måde foregår det med en sund livsstil.

Jeg selv er nået til et punkt, hvor jeg ikke kunne drømme om et måltid uden grøntsager. Min søde tand er fuldstændig væk, og jeg ikke kan huske, hvornår jeg sidst har spist et stykke kage eller slik (fordi jeg ikke nyder at spise de ting). Men sådan var jeg ikke for 5 eller 10 år siden. Det er noget, jeg langsomt har vænnet mig over til fordi mine smagsløg, lyster og appetit har ændret sig.

Sådan gør du

Find små mål du kan ændre uge for uge. Drikker du fx sodavand hver dag så fortæl dig selv, at måske skal du kun drikke sodavand 3 dage om ugen.
Det kan også hjælpe at sætte dig selv i tankerne på den person, du bliver, når du har nået dit slutmål – når du har læst alle kapitlerne i bogen. Hvis du var ham/hende lige nu, ville du så spise den pose chips? Nej, nok ikke, fordi det vil gøre dig lad eller oppustet. Hvorfor skal du så gøre det nu?

2. Find en go-to opskrift

vegansk opskrift med tofu

Du har lige færdiggjort, hvad der føles som verdens længste dag på arbejde. Du har løbet fra møde til møde. Din mave begyndte at rumle for flere timer siden. Faktisk så længe siden at du måske begynder at blive lidt irritabel, hvis nogen taler til dig. Du skal også hente børnene på vej hjem, så du beslutter dig for bare at snuppe en take-away, når du alligevel har hentet børnene.

Det er på travle dage, at vi ofte giver op. Vi tyr derfor til den nemme løsning. Det kan nemlig virke både uoverskueligt og tidskrævende at skulle bikse sin egen mad sammen.

Vi ved alle at forberedelse og meal prep er en god ting. ”Fail to plan, plan to fail”. Jeg selv kommer tit hjem fra arbejde kl 18.30 og er på det tidspunkt bare sulten.

Sådan gør du

Find en opskrift på en ret som du rigtig godt kan lide, som er nem at lave, og som du stort set altid har råvarerne til uanset hvad. På den måde kan du nemt og hurtigt lave den på dage, hvor du er træt, og bare vil slå hjernen fra.

For mig er det en gryderet med røde linser og grøntsager – vegansk dahl inspireret.
Den består af røde linser (som jeg altid har derhjemme, fordi de er min livret), en masse krydderier og hvilke grøntsager jeg nu lige har i køleskabet eller fryseren. Det tager kun 20-30 minutter. Nogle gange blander jeg også bulgur eller quinoa i.

Det er min aftensmad seks ud af ugens syv dage. Jeg er stadig ikke træt af den. Det kan også være, at du er salat typen. Find forskellige salat opskrifter på internettet, så du kan variere eller bare vælge forskelligt ud fra, hvad der lige er i køleskabet.

3. Spis rigtig mad

” Du har ikke brug for at spise mindre, du skal bare spise anderledes”.

 Din krop har godt af at spise den mad, som jorden har skabt til den. Jo mere forarbejdet en råvare er, jo mere af dens næring, fibre, vitaminer og mineraler er fjernet.
Når vi spiser en kost fyldt med hele, naturlige (og derfor også sunde) råvarer, behøver vi sjældentat bekymre os om at spise mindre. Kalorierne er ofte lettere, og det højere fiberindhold vil gøre, at du føler dig fuldt tilfredsstillet og mæt i længere tid. Din krop optager heller ikke kostfibre, hvilket gør, at det er ”gratis kalorier” samtidig med, at det sætter skub i fordøjelsen.

Desuden vil ingen argumentere imod, at man bør spise mere frugt og grønt. Kan du finde én person, der kun spiser frugt og grønt, og som er overvægtig og energiforladt?

Sådan gør du

Byt mere af den forarbejdede mad ud med ”rigtig mad” – mad uden etiket. Det giver større volumen på tallerkenen, og er svært at overspise i. Din krop er bedre til at genkende, hvornår den er mæt, når du spiser uforarbejdet mad.
Du kan også skifte kødet ud med bønner og linser for samme mængde protein, men flere kostfibre, vitaminer og mineraler.

4. Lad være med at sætte begrænsninger for dig selv

clean eating

Kender du det, at lige så snart man har sagt til sig selv, at nu er det slut med at spise kage, så er det det eneste, man tænker på hver aften, når man har lagt sig i seng? Eller hvis man har sagt til sig selv at fra nu af, vil man kun drikke vand i stedet for kaffe, vin og juice? Måske kan man holde det i et par dage, men når man så endelig giver sig selv lov til at spise det igen, kan man ikke stoppe.

Mange af mine klienter kommer til mig, og fortæller mig, at de har prøvet at skære alt pasta, brød og kartofler fra, men alligevel ender de med at ryge tilbage på det inden for kort tid. Erfaring har lært mig, at ligeså snart du stopper med at fokusere på ”dårlige” råvarer, men i stedet indarbejder dem på en afbalanceret måde, så vil lysten til de ting langsomt dale og endda måske forsvinde helt.

Sådan gør du

Gør du det, så kan det være, at du med tiden faktisk begynder at indse, at du hellere vil spise en hel tallerken fuld af andre råvarer for samme kalorier, som du kan få fra en kvart tallerken af det andet. Derved kan det være, at du kan spise halvt af hver, og på den måde bliver grøntsagerne automatisk implementeret.

Implementerer du nogen af ovenstående tiltag, er du på rette vej mod en sund livsstil.


Husk, at du altid kan hive fat i mig, hvis du har et emne, du synes jeg skal skrive om i næste artikel.

Instagram: @sarahlouise traening

Facebook: /sarahlouisetraening

Hjemmeside: www.sarahlouisetræning.dk

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Sarah Louise

Sarah Louise

Forfatter og ekspert

Sarah Louise er vores skribent og EHFA Certificeret personlig træner og EHFA Certificeret fitness instruktør v/Fitness Institute, som begge er internationalt anerkendt. Derudover er Sarah Louise podcast vært på Vegateket, der handler om alt vegansk, fitness og en sund livsstil. Hendes erfaring som personlig træner spænder vidt fra at hjælpe kvinder i kampen om en stærkere og sundere krop og gøre det til en livsstil fremfor en sur pligt og kamp. Sarah Louise fokuserer på hver enkelt af sine klienter og finder frem til det rette forløb med en god blanding af funktionel træning, højintensitets træning og styrketræning. Læs mere om Sarah Louise og hendes træningsforløb her: https://www.sarahlouisetraening.dk Sarah Louise er veganer og lever plantebaseret, og hun tror på andet en blot en kost bestående af kylling, broccoli og ris.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu