Ernæring

Fødevarer med et dårligt ry der rent faktisk er gode for dig

Rygtet siger…

Fødevarer rygter

Flere og flere fødevarer har efterhånden fået sig lidt af et dårligt ry. Fødevarer som forhøjer dit kolesteroltal, som giver kræft, og som giver dig forstoppelse. Listen er uendelig. Mange fødevarer undlades helt fra danskernes kost, fordi de netop har det dårlige rygte. Dog bør man lige være opmærksom på nyere studier, som viser en helt ny række informationer om den pågældende fødevare. Du kender måske selv nogle fødevarer, som du ikke spiser, fordi du har fået at vide, at de ikke er særlig gode for din krop.

Herunder vil jeg nævne nogle af de fødevarer med allerdårligst ry, men som egentlig slet ikke burde være så slemme, som man ellers har fået fortalt.

Frugt

Frugt

Den første i rækken er fødevarer som frugt. Mange har hørt at sådanne fødevarer indeholder tonsvis af sukker, hvilket jo bestemt ikke er særlig godt for kroppen. Sukker er ikke godt for kroppen, nej, men frugt er naturligt forekommende og indeholder rigtig mange nødvendige vitaminer. Nogle frugter er naturligvis bedre end andre, men det særligt gode ved frugt er indholdet af vitaminer, mineraler og antioxidanter, som ingen chokoladebar eller andet slik nogensinde ville kunne erstatte. En anden fordel ved frugt er, at det er rigt på fibre, som er godt for fordøjelsen og holder dig mæt i længere tid. Der er altså meget, der taler for, at frugt bør tage del i enhver menneskes kost. Hvis man har brug for noget sødt, så snup et stykke frugt. Man har aldrig hørt nogen få et sukkerchok af bare frugt. Så selvom frugten indeholder en vis mængde sukker, så bør man tænke sig om igen, da frugterne ligeledes indeholder mange andre gode ting, som gavner kroppen.[1]

Æg

Æg

Æggets dårlige ry har været der alt for længe. Mange tror endnu på, at ægget forhøjer kolesteroltallet i kroppen. Hvis man spiser mere end 3 æg om ugen, så er det dårligt for dit kolesteroltal og så videre… Dog er der kommet så mange nyere studier på, hvorvidt ægget egentlig er langt bedre for kroppen, end man hidtil havde troet. Flere æggeelskere stoppede op og spurgte sig selv, om de nu spiste for mange æg. Særligt mange bodybuildere og andre fitnessfolk som villigt benytter ægget som proteinkilde, de spurgte sig selv, om de egentlig gjorde noget dårligt for deres krop. Dog har flere studier vist, at selvom æg har et højt indhold af kolesterol, så har det altså INGEN indflydelse på vores kolesteroltal i kroppen. Blot fordi ægget har et højt kolesteroltal, så betyder det jo ikke, at det påvirker kroppens kolesteroltal. Ægget har faktisk vist sig, at have mange gode sundhedsfremmende egenskaber. dette betyder jo ikke, at man skal spise æg til morgenmad, frokost og aftensmad, men nogle æg hver eneste dag påvirker ikke dit helbred.[2]

Kartofler

Kartofler

Den sidste lange tid har der været ekstrem kritik overfor kartoflen. Dette er særligt grundet dets høje GI-indhold, som beskriver noget om, hvorvidt kulhydraterne omdannes til sukker, og optages i blodet. Selvom man ved, at grøntsager er sunde, så er kartoflen blevet udstødt herfra. Derudover har man det med at sammenligne kartoflen med retter som chips og pomfritter. Dog bør man lige se på kartoflens sundhed. Den indeholde faktisk mange gode ting for os. Heriblandt kan det siges, at den jo er få på kalorier – blot med et indhold på 77 kalorier pr. 100 gram. Såvel kan det ses, at kartoflen ligeledes indeholder en stor mængde kulhydrat, mindre mængde protein og langt mindre mængde fedt. Kartoflen er særligt rig på C-vitamin, som er livsnødvendigt for menneskekroppen. Derudover indeholde kartoflerne ligeledes antioxidanter, som nedsætter risikoen for hjertekarsygdomme, diabetes og kræft. Dermed sagt skal man selvfølgelig ikke begynde at gå helt amok med kartoflerne, fordi de indeholder altså alligevel en hel del kulhydrater. Dog er det ingen skam at inkludere dem i sin daglige kost.[3]

Nødder

Nødder

“Du bliver tyk, hvis du spiser nødder” – er sådan set, hvad mange mennesker tænker. Og ja, du bliver tyk, hvis du spiser et halv kilo nødder hver eneste dag. Du tager altså ikke på, hvis du blot benytter nødderne som værende en snack i ny og næ. Selvom nødder indeholder et højt indhold af fedt, så skal man altså ikke undgå dem fuldstændigt. Stop med den fedtforskrækkelse! Kroppen har brug for en smule fedt og især de vegetabilske olier som for eksempel fra nødder. Hvis du er på diæt, så anbefales nogle nødder frem for andre. Her er der særligt tale om mandler, som virkelig gavner en diæt eller kostplan, da de indeholder et væld af sundhedsfremmende egenskaber.

Læs blandt andet om gode nødder her.

Kaffe

Kaffe

Hvis du spørger folk i de ældre generationer, så vil mange af dem enten sige totalt ‘Go’ for kaffe, hvorved nogle af dem vil mene det stikmodsatte. Kaffe og koffein har været diskursen i mange debatter – både om hvorfor man bør indtage det, men også hvor farligt det kan være. Det har altså været svært at nå et endegyldigt resultat med hensyn til kaffen. Mange mennesker jorden rundt har faktisk undladt kaffen i deres kost, fordi de har fået at vide, hvor usundt det egentlig er. Dog drikkes der alligevel en hel del kaffe – især her i Danmark, hvor der for nogles vedkommende indtages nærmest flere liter kaffe dagligt. Det er efterhånden bevist, at kaffen ikke giver kræft og heller ej hjerteproblemer. Den varme og i nogle tilfælde kolde drik gavner dig faktisk på flere punkter. Blandt andet er kaffen med til at nedsætte risikoen for at udvikle type 2-diabetes og parkinson. Derudover reducerer denne drik risikoen for blodpropper og hjerneblødninger. Nogle studier har hermed også vist, at kræft ikke udvikles i samme grad, som hos de mennesker der ikke drikker kaffe jævnligt. Dog betyder dette ikke, at man skal drikke kaffe som et hul i jorden. Alt med måde som man jo siger.[4]

Bøffer

Bøffer

Man har mange gange hørt omkring mættede og umættede fedtsyrer. Kostrådene påpeger, at vi bør spise mindre mættede fedtsyrer. Heriblandt nævnes, at de mættede fedtsyrer som kommer fra mælkeprodukter og æg, faktisk slet ikke er skadelig, men ligefrem sundhedsfremmende. Hvorimod de mættede fedtsyrer fra kød såsom bøffer, dem skal man så vidt muligt undgå, da de siges at være sundhedsskadelige. Det siges derfor, at bøffer fuldkommen bør undgås, hvis man gerne vil passe på sit hjerte.
Man bør dog alligevel få inkluderet nogle bøffer i sin kost. Der findes jo et hav af alverdens bøffer fra forskellige dyr, samt hvor på dyret bøffen er skåret. Dette betyder altså, at du sagtens kan spise bøffer! Det afhænger blot af, hvilken slags bøf du guffer i dig. Man kan nemlig købe “Lean cuts” altså udskåret bøffer uden særlig meget fedt. Disse har dermed et lavt fedtindhold, men er rigtigt rigt på protein. Du finder samtidig også både vitaminer og mineraler såsom jern, som er nødvendig for vores krop. Det kan altså konkluderes, at bøffer som sådan ikke er usunde, da der jo findes forskellige slags. Dette kunne blandt andet være noget så lækkert som en mørbrad.

Salatdressing

dressing

Endnu en af nutidens syndere som de fleste ville tænke. Dressing? Nej den går ikke her i huset. Man bliver tyk af alt den dressing, og ødelægger dermed den sunde salat. Men salatdressing behøver altså ikke være så usundt, som mange mennesker går og tror. Dressing består ofte af noget fedtet – såsom olie, creme fraiche eller fløde. Fløde og creme fraiche er måske ovre i den mindre sunde afdeling, hvorimod olien og generelt vegetabilske olier faktisk virkelig gavner dig og din sundhed. Hvis du fremover laver din egen salatdressing med olivenolie, så behøver du ikke tænke over, hvor usund den er. Olivenolie er en af de mange vegetabilske olier, som din krop vil elske dig for. Vegetabilske Olier er fremstillet ud fra nødder, kerner og planter. Sådanne olier har generelt en bedre fedtsyresammensætning end animalsk fedt. De fuldfede dressinger hjælper altså din krop med at optage næringsstoffer fra andre fødevarer, som du har indtaget, – og særligt de resterende ingredienser i din salat.[5]

Så tror du stadig på rygterne?

Ovenstående var blot få af de fødevarer med dårligt ry, som egentlig taget er sunde alligevel. Hvis man fremover hører omkring diverse fødevarer, som er ih og åh så usunde, så bør man altid huske på, at give det nogle søgninger på nettet. Der vil altid være nogle fødevarer oppe i tiden og i medierne, som alle mener, ikke bør spises, på grund af det ene eller det andet. Man skal ikke lade sig afskrække fuldstændig, da dette blot kan være nogle resultater fra en undersøgelse, hvormed 50 andre undersøgelser har vist noget andet. Det kan derfor være vigtigt at være kildekritisk, når man hører eller læser noget omkring blandt andet fødevarer.


[1] http://www.eatthis.com/food-rumors/

[2] https://spoonuniversity.com/lifestyle/study-shows-eggs-dont-have-significant-impact-on-cholesterol

[3] https://www.healthline.com/nutrition/are-potatoes-healthy#section10

[4] https://videnskab.dk/krop-sundhed/sadan-pavirker-den-daglige-kop-kaffe-din-sundhed

[5] https://videnommad.dk/leksikon/vis_leksikon.php?id=199

 



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Mit navn er Vanessa Gantzel og jeg er 19 år gammel. Hele mit liv har jeg dyrket forskellige former for sport, men har de sidste 5 år primært interesseret mig for fitness og styrketræning. Jeg bruger dagligt 2 timer på styrketræning, og træner efter bodybuildingstræningsformen. For mig handler det dog ikke kun om, at skulle træne og svede nede i fitnesscenteret. Jeg går ligeledes meget op min kost ved siden af min træning. Disse to går hånd i hånd, og det er derfor alfa omega, at have fokus på begge dele, hvis man gerne vil opnå drømmekroppen. Det vigtigste for mig er, at have nogle mål at træne og spise efter. Jeg prøver hermed at sætte 2 – 3 mål efter opnåelse af de forrige. På den måde har jeg altid noget at sigte efter. Jeg drømmer om at blive personlig træner og sportsmassør i fremtiden.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu