Ernæring

Vegan Wednesday | Sådan får du en perfekt vegansk jul

Dette indlæg er skrevet ud fra Sarah Louises personlige erfaring og holdninger.
Læs forrige Vegan Wednesday indlæg om vegansk kosttilskud lige her.

Hvordan skal man holde vegansk jul? 

 

Veganer jul

Juletraditioner er en vidunderlig ting. Det er så skønt at samle alle dem, du holder af og udveksle sang, dans og gaver og samtidig spise overdådig lækker mad. Jeg husker, da jeg skulle holde vegansk jul for første gang. Som en der virkelig elsker de danske juletraditioner og førhen særligt holdte af den traditionelle julemad frygtede jeg, at jeg ville gå glip af noget med en vegansk jul. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at det gjorde jeg slet ikke – både fordi appetitten til at spise et dyr ikke tiltalte mig, men også fordi min egen veganske mad smagte rimelig godt, hvis jeg selv skal sige det, og det skal jeg!

Vegansk jul er en måde at udforske nye territorier og afprøve interessante nye opskrifter, du før har frygtet at begive dig ud i. OG HEY! Som personlig træner går jeg 100% ind for, at man konstant skal udfordre sig selv og prøve det, der skræmmer en.
I min familie er vi gennem årene blevet mere interesseret i sundhed og lækker mad (det har jeg selvfølgelig været i lang tid, men at resten af familien er fulgt med er skønt!), hvilket betyder, at vi hvert år enten har tweaket en opskrift eller tilført andre. Fx selleri puré i stedet for brun sovs og lækker rødkålssalat med valnødder og appelsin i stedet for syltet rødkål. Vi har selvfølgelig stadig haft brun sovs og syltet rødkål på bordet, men i meget mindre mængder, og det har bestemt ikke været det, der har haft den største efterspørgsel.

Langsomt tilfører vi og ændrer, og derved skaber vi nye vaner og nye traditioner. Dette er noget, jeg ALTID coacher mine seje kvinder i, som jeg træner i online forløb. Deraf kommer talesproget: ”For at flytte et bjerg, er man nødt til at starte med at flytte de små sten først”

Hvad kan en vegansk julemiddag bestå af?

Veganske fødevarer

Søger du på Google, Pinterest eller Instagram kan du uden tvivl finde de lækreste opskrifter til at gøre en vegansk jul fantastisk. Jeg selv gjorde mig lidt research, så jeg var sikker på, at jeg kunne medbringe noget, de andre ville blive blæst bagover af at smage. Min familie ved, jeg er veganer, så de spørger mig altid på forhånd ”hey, hvad vil du spise?”. Hvis ikke din familie ved det, så nævn det for dem på en pæn måde i god tid dog, da mange ”stresser” over julemaden, der skal arrangeres.

På julebordet hos min familie er de ting jeg ikke kan spise (læs: vil spise) andestegen, sovsen (da der er andefedt i), og de brunede kartofler (de er stegt i meget smør). Derudover er der ris a la mande eller risengrød.

Så spørgsmålet er – hvordan opstiller man et lækkert og fyldestgørende julemåltid, der er 100% vegansk?
De ting du kan spise er almindelige kartofler, rødkål og grøntsager. Med de 3 ting har du altså en god base for en vegansk jul.
Det næste element vi skal tilføre er en eller anden form for ”fedende” element.

Sund på en fed måde med veganske alternativer

Vegansk jul

De menneskelige kroppe bliver tilfredsstillet af fedende mad. Det er derfor, det er naturligt, at det er nemmere at tage på, end at være på diæt. Det er derfor, vi naturligt langt hellere vil gribe ud efter de snaskede friturestegte pomfritter i mayonaise dip end de kogte grøntsager (dog ved jeg 100% at jeg til enhver tid hellere vil gribe ud efter de kogte grøntsager, for YUMMY hvor jeg elsker dem). Det kan enten være en lækker svampesovs, du laver, men i mit tilfælde ville det være selleri puré. Selvfølgelig vil rødkålssalaten også indeholde en oliedressing og nogle valnødder, så helt fedtfri er den heller ikke.

Hvad med andesteg og flæskesteg?

Det sidste step er ”kødet”. Mange kødspisere kan egentlig kun lide kød grundet den velkrydrede smag, og fordi det har en god konsistens at tygge i. Vi skal altså tilføre noget med en masse smag og en masse at tygge i, når du ønsker en vegansk jul.
Jeg har altid lavet en form for linsesteg (kender man mig, ved man, at jeg elsker linser og bønner. Ikke kun fordi de indeholder tonsvis af protein). Jeg har ikke en præcis opskrift, da jeg altid finder en masse forskellige, som jeg mixer og matcher fra, men det indeholder altid en masse grønne linser, bønner, løg, hvidløg, champignoner, julekrydderier som kardemomme, kanel, muskatnød, nelliker, chilli, paprika osv. og evt. lidt smuldret tofu. Champignonerne og tofu giver god konsistens og noget at tygge i. Jeg steger dog alt vandet ud af dem først.

Med en blanding af ovennævnte, så har du et lækkert sammensæt af julemad til en vegansk jul – i en moderne version!

Foreslag til vegansk dessert

Ud over maden kan desserten også nemt laves vegansk og smager præcis, som du kender dem. Min familie er endda gået over i kun at servere veganske desserter, da ingen af os kan smage forskel. De klassiske eksempler er æbleskiver, risengrød og ris a la mande.
Tip: Jeg laver altid min egen syltetøj til æbleskiverne uden sukker ved at varme frosne jordbær i en gryde på lav varm med en smule vand, indtil jeg kan mose dem. Derefter tilføjer jeg citronsaft for at balancere de søde bær og chiafrø for at det samler sig til den konsistens du kender fra syltetøj – plus, chiafrøene ligner de små frø udenpå jordbærrene – bonus!

Træning i julen skal ikke være en straf

vegansk jul og træning

Selvom du måske føler, at du har en masse, du skal se til i december måned, så du hellere vil udskyde eller droppe træningen, råder jeg dig til at tage af sted og træne alligevel. Uanset om det er i et fitnesscenter, derhjemme, på cyklen eller hvad end du elsker.
Jeg er bestemt ikke fortaler for, at du skal se træning som en ”straf”, fordi du har spist for meget, men der er SÅ mange fordele ved at træne dagen efter, man har givet den ekstra gas ved buffetbordet. Som jeg altid siger til dem, jeg træner: ”UDNYT den ekstra energi du har i kroppen til at få en kick ass træning!”

Spis for meget med god samvittighed

Og nej!
Jeg mener ikke, at du skal stå 60 minutter på løbebåndet frem for 30 minutter. Hop ned fra det løbebånd og løft nogle vægte. Du vil 100% kunne slå din rekord og løfte lidt tungere. Du vil 100% kunne hoppe lidt højere. Du vil 100% kunne tage lidt flere armbøjninger. Så inden du føler skyldfølelse for det, du har spist, inden du tænker du skal lave en masse cardio, så udnyt december måned til at gøre dig stærkere og sejere til din sport. På den måde er du allerede i gang inden januar, hvor alle andre kommer halsende bag efter dig og også vil i form.

Skyd 2018 i gang med en livsstilsændring

livsstilsændring 2018

Hvis du vil have et sundt syn på mad og træning, så overvej at kontakte mig! Jeg vejleder alle til at:

  • Skabe gode vaner og komme af med de mindre gode
  • Foretage en livsstilsændring
  • Se træning som noget sjovt og udfordrende der giver dig mere selvtillid, energi og bedre humør
  • Vælge det rigtige mad der gavner dig, fremfor trækker dig ned.

Jeg kører både personlig træning og online forløb, og min drøm er ikke at hjælpe så mange som muligt med at få en sixpack eller store overarme, men til at blive SELVSIKRE, STÆRKE og have OVERSKUD, ENERGI og GLÆDE til hverdagen. En sixpack eller store overarme er bare noget, der følger med som en bonus.

Har du et spørgsmål, som du ønsker besvaret i den næste artikel, så skriv til mig via Instagram , Facebook. eller på mail. med dit spørgsmål.

Glædelig jul!



Sarah Louise

Sarah Louise

Forfatter og ekspert

Sarah Louise er vores skribent og EHFA Certificeret personlig træner og EHFA Certificeret fitness instruktør v/Fitness Institute, som begge er internationalt anerkendt. Derudover er Sarah Louise podcast vært på Vegateket, der handler om alt vegansk, fitness og en sund livsstil. Hendes erfaring som personlig træner spænder vidt fra at hjælpe kvinder i kampen om en stærkere og sundere krop og gøre det til en livsstil fremfor en sur pligt og kamp. Sarah Louise fokuserer på hver enkelt af sine klienter og finder frem til det rette forløb med en god blanding af funktionel træning, højintensitets træning og styrketræning. Læs mere om Sarah Louise og hendes træningsforløb her: https://www.sarahlouisetraening.dk Sarah Louise er veganer og lever plantebaseret, og hun tror på andet en blot en kost bestående af kylling, broccoli og ris.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu