Ernæring

Kan jeg spise mig slank? 3 forskellige metoder til et sundt vægttab

Slankekur og livsstilsændring

slank

Flere mennesker går og drømmer om en slank og sund krop. Vægttab har altid været et stort samtaleemne, hvor der spekuleres i, hvordan man kan gøre det nemmest muligt for sig selv. Der findes et hav af slankekure, hvor man skal indtage juice i en hel uge eller faste i mange timer. Der er mange diskussioner om, hvorvidt sådanne slankekurer egentlig virker. Nogle slankekurer har success for nogle mennesker, hvoraf andre slet intet får ud af dem.

Men hvad med noget for alle os som ikke ønsker en kur men en livsstilsændring? Hvilke fødevarer kan give os en slank figur? Hvad gør vi for at tabe os på sigt? Der er mange spørgsmål på emner som disse. Man kan sagtens blive sund og slank ved at ændre på sin livsstil. Ja, altså behøver du ikke en eller anden vanvittig kur for at tabe dig. Du skal blot inkludere bestemte fødevarer i din kost samt bytte andre fødevarer ud med nogle af dine nuværende. Nemt ikke?

Der findes ingen mirakelkur

Okay, for at være ærlig, så er en livsstilsændring ikke nemt! Slet ikke hvis man har været vant til en masse usund mad, snacks, overspisning og så videre. Du kan ikke bare spise bestemte fødevarer og forvente, at du vil tabe dig. Der findes ingen mirakelkur eller i dette tilfælde mirakel-fødevarer, hvor kiloene bare rasler af dig, og du vågner op til en slank krop. Dog findes der flere måder, hvorpå du kan tabe dig igennem kost med de rette fødevarer.

Metoder til at ændre madvaner

Vægttab

Når det handler om at ændre på sine madvaner, så ser vi alle forskelligt på det. Der findes flere metoder, hvorpå du kan ændre din kost. Hvis du har været vant til at spise usundt i mange år, så vil dette være noget af en omvæltning for dig. Lad dig ikke afskrække – tænk på alle fordelene ved dit vægttab og livsstilsændring. Herunder nogle metoder på en livsstilsændring:

Metode 1 – Den hardcore

Lige på og hårdt! Jeps, du læste rigtigt. Den første metode som jeg præsenterer jer for, er den hvor du starter ud lige på og hårdt.

  • Du ved præcist hvor mange kalorier, der skal indtages og retter dig herefter
  • Mål og vej al din mad
  • Inkluder flere proteiner i din kost
  • Skær alle de overflødige kalorier fra
  • Skift blandt andet brød, pasta, ris ud med sundere alternativer
  • Drik mere vand
  • Stop når du er mæt

Denne metode virker umiddelbart hård, men vil bestemt være det hele værd i sidste ende. Dog bør man huske på, at når du er ved vejs ende i vægttabet, så skal du ikke falde tilbage i gamle vaner. Vægttabet skal gerne holde, så du kan forblive slank. Hermed kan det godt betale sig at følge en af metoderne herunder.

Metode 2 – Holdbar livsstilsændring

Dette er endnu en metode, hvorpå du kan spise dig slank, som dog ikke er lige så striks som første metode, men stadig kræver disciplin.

  • Du bytter usunde fødevarer ud med sundere alternativer
  • Undgå slik og snacks
  • Spis flere proteiner
  • Drik cirka 2 liter vand dagligt
  • Fester og fødselsdage (overflødige kalorier) kan tillades med jævne mellemrum

Altså endnu en måde at ændre sin livsstil på, hvis man gerne vil tabe sig. Denne metode vil højst sandsynligt tage længere tid med hensyn til at nå et vægttab. Dette er den klassiske livsstilsændring, når det gælder vægttab – uden kur. Bare et sundere liv hvor du vil opleve mere energi og et slankere dig i løbet af længere tid.

Metode 3 – De gode råd

Hvis du allerede føler dig slank – eller blot vejer det du ønsker, så kan du stadig lave ændringer i din kost, som kun vil gøre dig endnu sundere! Dette går ligeledes ud på, at du skal ændre nogle faktorer, som du muligvis ikke har tænkt over før.

  • Drik gerne omkring 2 liter vand dagligt
  • Spis 6 stykker frugt og grønt dagligt
  • Spis fisk 2 – 3 gange ugentligt
  • Udskift eventuelt slik og snacks med sundere alternativer

Denne metode er lidt mere præcis og henviser til fødevarestyrelsens kostråd. Disse punkter er lidt nemmere at følge, da den ikke går helt ned i detaljer såsom at tælle kalorier og veje sin mad. Råd som disse bør alle følge – uanset om du skal slanke dig eller ej. Hvis man følger den første eller anden metode, så er rådene omkring fisk, frugt og grønt og vandet stadig rigtig vigtige. Hvis det dermed er en mulighed, så bør man bestemt se, om det kan blive en del af den daglige kost.

Der er dermed forskellige måder at gøre tingene på. At spise sig slank er ikke bare lige noget, som man gør på 3 dage. Skal det være en livsstil, hvor du kan holde vægten på længere sigt? Skal du blot tabe dig her og nu? Der er på den måde en masse overvejelser, som man bør gøre sig, når det angår vægttab.
Få lidt inspiration til dine næste sunde måltider.

Hvilke fødevarer gør mig slank?

Slank fødevarer

Der er jo ikke decideret nogle fødevarer, som sørger for at fedtet bare skræller af en, desværre. Hvis dette var muligt, så havde vi ikke behov for diverse slankekurer og remedier. Dog findes der fødevarer på få kalorier, som stadig mætter rigtig meget. Disse former for madvarer bør man bestemt inkludere i sin kost, når man ønsker sig af med et par kilo. Således kan man altså blive mæt for færre kalorier, hvilket er perfekt, når ønsket om ikke at indtage alt for mange kalorier er der.

Forbrænd mere end du spiser

For at tabe sig så handler det om, hvor mange kalorier der bliver indtaget i forhold til, hvor mange kalorier du forbrænder. Dette er den helt typiske og traditionelle måde, hvorpå du kan tabe dig. Altså skal du forbrænde mere, end du spiser. Dette relaterer til vores ligevægtsindtag. Find ud af hvor mange kalorier din krop har behov for dagligt (her finder du diverse beregnere på nettet) og træk herefter 200 – 500 kalorier fra. På den måde sikrer du dig, at du ikke får for mange kalorier. Dette kræver naturligvis, at du måler og vejer din mad ved hvert eneste måltid.

Kig på listen herunder i forhold til fødevarer med et lavere kalorieindhold.

  • Diverse frugt og bær: hindbær, blåbær, ananas, grapefrugt og fersken er alle gode muligheder for at indtage mellemmåltider med få kalorier.
  • Grøntsager: agurk, asparges, hvidkål, græskar og broccoli er hermed også gode at inkludere i en kost, hvor vægten skal nedad.
  • Kornprodukter: kogt bulgur, kogt perlebyg, fuldkorns rugbrød eller kogt boghvede er umiddelbart de allerbedste, når det gælder kornprodukter og diæt.
  • Kødprodukter: kylling, røget hamburgerryg, kalvekød 3% fedt, lammekølle 4% fedt, oksekød 3% fedt, hare og indmad fra kalv, okse og svin er gode måder at indtage kød, når det gælder vægttab. Heri er også gode mængder af proteiner, som er vigtigt for kroppen.[1]

Dette betyder dog ikke, at du kun skal spise blåbær og agurk under hele perioden. Det skal jo gerne blive til en livsstil, hvor du spiser varieret. Idéen er bare, at du meget gerne skulle inkludere nogle af ovenstående fødevarer i din kost.

Vand(vittigt) vigtigt

Vand slank træning

I forhold til slankende drikkevarer, så er vand noget af det bedste og sundeste, som du overhovedet kan drikke. Kroppen består primært af vand, og har dermed brug for det. Vand udrenser og mætter for en kort periode. Det siges, at man gerne skulle drikke cirka 1 liter pr. 30 kropskilo. Vejer du 60 kilo, skal du derfor drikke 2 liter vand dagligt. Dette er blot en tommelfingerregel. En anden typisk måde hvorpå at man husker at indtage vand, er 8 x 8 reglen. Her drikker du altså 8 glas vand dagligt. På den måde har du i hvert fald fået indtaget, så det nogenlunde rækker.

Du kan dog også pifte dine drikkevarer lidt op, selvom du er på diæt. Der findes så mange forskellige light produkter – herunder både saftevand, sodavand og juice. Dette er naturligvis ikke det allersundeste alternativ, men kan lovligt benyttes indimellem på diæter.

Hvad med motion?

Motion

Du kan sagtens spise dig slank, hvor kosten er dit eneste redskab til et vægttab. Dog vil jeg altid anbefale motion eller træning. Selvom fitness og styrketræning er blevet så populært disse dage, så er det ikke livsnødvendigt at melde sig ind i et fitnesscenter. Der findes mange andre muligheder, når det gælder motion og træning.

Fællesskab

Er du til træning med andre? Så kan du overveje en holdsport såsom volleyball, basket, fodbold, holdtræning i fitness eller lignende. Holdsport er super godt, når man gerne vil øge sin sociale kreds samt blive mere udadvendt. Træner du med andre, som ligefrem er afhængige af at have dig på holdet, så skaber det et større sammenhold mellem jer. Dette vil højst sandsynligt virkelig knytte jer sammen efter noget tid. Man må derfor lige give det en chance.

Personlig frihed

Er du mere til at styre din træning selv? Måske vil du helst undgå faste tider, hvor der skal trænes. Du ønsker at styre disse tider selv. Hvis du er forhindret i træning den pågældende dag, så betyder dette ikke det store, da du selv bestemmer. Hvis du dermed gerne vil træne alene, så er fitness og styrketræning helt bestemt et oplagt valg for dig. Derudover kan du også holde dig til løb, ridning, svømning, eller hvad du ellers kan finde på.

Dagligdagsaktiviteter

Selvom du ikke gider det helt vilde i forhold til motion, så kan du også bare gå dig en tur. En lang tur hver dag, tæller også. Ligemeget hvad, så vil enhver slags motion i din hverdag hjælpe dig godt på vej- og endda vil du opleve det som mental terapi også!

Alt bevægelse tæller. Selvom du kan spise dig til færre kilo, så tæller alt motion alligevel en del. Det kan vel kun være positivt, hvis du kan slanke dig endnu hurtigere, ikke sandt? Bevægelse gælder ved alle aktiviter. Tager du cyklen, når du skal ud? Fravælg elevatoren og benyt trapperne i stedet. Rengøring tæller ligeledes med som bevægelse. Man forbrænder faktisk en større mængde kalorier, når man fjerner snavs og støv i hjemmet.
Der kan derfor godt betale sig, at inkludere noget motion og ekstra bevægelse i dagligdagen. Det hjælper ikke kun dit vægttab på vej, men er herudover også rigtig sundt.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


[1] http://kalorietabel.dk/koed-og-koedpaalaeg/



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Vanessa Gantzel er vores skribent og uddannet fitness instruktør v/ Fitness World, hvor hun igennem sin holdundervisning motiverer og får sveden frem på panden hos medlemmerne. Hun har tidligere erfaring med at skrive fra andre medier. Alt indenfor sundhed, livsstil og træning. Dette er ligeledes områder, som Vanessa går op i, da en sund krop og sund indstilling til livet er alfa omega. Vanessa drømmer om at blive personlig træner og massør.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu