Ernæring

Sund julemad på en syndig måde | Bevar den sunde livsstil i julen

Julen er vores alle typiske synde-højtid med en masse tung julemad, snacks, chokolade osv. Det er her, hvor der skal spises en helt masse, af hvad vi ellers kan komme i nærheden af. Vi kan simpelthen ikke få nok af det. Udover julemad og slik så er der faktisk også endnu en synder – alkohol. Julen er en tid, hvor vi fejrer, og hertil skal der drikkes.
Men hvordan undgår man lige at tage 3+ kilo på henover julen? Skal jeg bare droppe julen fuldstændigt i år? Findes der alternative og sundere retter til den traditionelle fede julemad, som er lige så jule-venlige? Selvom julen ikke ligefrem ligger i strandperioden, hvor der skal vises fine bikiniklare kroppe, så er der mange som ville ønske, at de ikke tog på henover julen. Både jule- og nytårstøjet skal jo passe! Så nytter det ikke noget, at man har fået nogle ekstra kilo på sidebenene. Der må findes andre udveje!

Typisk fed dansk julemad

Ordet ‘julemad’ forbinder vi oftest flæskesteg, and, rødkål, brunede kartofler, sovs og en masse søde sager. Fødevarer som disse er ikke nødvendigvis de aller sundeste og mest slankende. Det kan derfor være en god idé at ty til andre midler – nemlig noget sundere mad.
Men hvordan gør man så lige det? Det bliver jo ikke en rigtig jul, hvis den snaskede and ikke må være svøbt ind i sovs. Eller hvis kartoflerne byttes ud med rosenkål og spinat. Det duer jo ikke. Og nej, det gør det naturligvis ikke, og derfor vil jeg i denne artikel beskrive nogle måder, hvorpå du undgår at tage alt for mange kilo på henover juletiden.

Hvad kan du undgå?

Julemad

Julen skal være hyggelig og ikke en tid, hvor der skal tænkes på diæter, kalorier, og hvad man nu ellers går og frygter. Men i forhold til ikke at skulle lide under tankemyldret om de ekstra kilo eller endnu værre, at de ekstra kilo sætter sig! Så er der visse ting, som du kunne prøve at undgå/skære ned for.

  • Begræns snackeriet – selvom godterne står fremme
  • Spis ikke alle dine vundne spiselige-pakkelegsgaver
  • Stop med at spise, når du er mæt, selvom maden smager fantastisk – kend din grænse
  • Hvis der skal bages, så hyg dig med bagningen og ikke spisningen
  • Bare fordi du har slik og snacks i huset, så skal det ikke spises nu og her
  • Begræns dit alkoholindtag

Ovenstående er blot nogle af de ting, som du bør undgå, hvis du vil holde formen i juleperioden. Selvfølgelig skal man hygge sig med familien og ikke lade livsstilen tage overhånd, men man kan stadig godt begrænse sig en smule – også selvom det er jul. 

Nyd julemaden på en sund måde

Julemaden er ikke blot fedende, men den er faktisk også halvdårlig for kroppen på flere måder. I december måned bliver vi spækket op med både fedt, salt, sukker og alkohol i større mængder. Dette er slet ikke særlig sundt for vores krop i det hele taget. Det er ikke meningen, at vi skal indtage så store mængder, som man kan komme til, op til jul. Det kan derfor være en god idé at skifte nogle af sine madvarer og madvaner ud i december. Find et sundere alternativ! Julemad er ikke kun and og flæskesteg, nej der findes faktisk meget andet, som både dig og din familie kan glæde sig til.

Sund julemad

Vegansk kost

Det kan altså godt lade sig gøre. Man behøver ikke spise flæskesteg og søde kartofler hver eneste juleaften. Du kan nemlig lave langt sundere og kalorielette retter, som er mindst lige så gode som den slags julemad, du kender. Hoveddelen er enten flæskesteg eller and. Disse to er jo nødvendigvis ikke de allermest usunde retter. Dog er det oftest tilbehøret, desserten og julekagerne hvoraf den usunde del indtræder. Men hvis valget står mellem flæskesteg og and, så er den mest kalorielette helt bestemt anden. Hvis man er på diæt, så bør man derfor vælge andestegen.

And

200 – 210 kcal pr. 100 gram. (afhænger af om du indtager bryst, lår og så videre).
Dette kød er faktisk et af de mest proteinholdige fødevarer, som du kan spise. Andekødet indeholder nemlig helt op imod 24 gram protein pr. 100 gram. Dette kød har et fedtindhold på omkring 11 gram pr. 100 gram kød.
Den eneste synder ved anden er blot skindet. Dette bør man dermed undvære.

Flæskesteg

270 kcal pr. 100 gram. (som igen afhænger af hvor meget fedt stegen indeholder)
Denne type kød indeholder 16,5 gram protein pr. 100 gram. Dog finder man en del mere fedt på flæskestegen. Indholdet af fedt ligger på cirka 22 gram pr. 100 gram kød. Dette er altså det dobbelte af andekødet. Flæskestegen er proteinmæssigt og fedtmæssigt en større synder![1]

Herefter er der tale om tilbehøret. Dette er jo meget en smagssag. Oftest hører både brunede kartofler, hvide kartofler, rødkål og sovs til. Men hvordan gør man lige disse retter en smule sundere?

Søde og sunde alternativer

Et udmærket alternativ til både hvide og brunede kartofler er de populære ‘sweet potatos’ eller yams, som de nu kaldes. De tager noget tid at tilberede, men giver en naturlig sødme i stedet for det hvide sukker. Når vi så kommer ind på rødkåls-delen, så er rødkål jo bestemt ikke usundt i sig selv. Dog har mange travlt i juletiden og er dermed mere tilbøjelig til at købe rødkål på glas. Det færdiglavede rødkål. Dette er rigtig synd, da det meste rødkål på glas indeholder rigtig meget sukker. Hvis du dermed ønsker, at holde den slanke linje julen over, så kan det være en god idé selv at lave sin rødkål som tilbehør til resten af familiens julemad og benytte sig af andre sødemidler. Et andet alternativ er naturligvis at finde et glas rødkål i dit lokale supermarked, hvori der ikke er tilsat sukker.

Man kan godt spise salat til

Der findes dog også rigtig mange andre nemme retter, der kan bruges som tilbehør til and eller flæskesteg. Heriblandt kan der nævnes diverse salater, som virkelig gavner din diæt i julen. Særligt er salater med nødder et hit, når det er juletid. Man kan lave en lækker dressing ved siden af, så gæsterne ikke bliver helt skuffede. Udover det er langt sundere, så er det også en sjov ide at prøve nogle nye alternativer til sin julemad– du risikerer kun, at det kan blive et hit, og at du måske bliver bedt om at gøre det samme igen næste år!

Hvad med desserten…?

Ris a la mande

Ja ser du, det er en af de mere kringlede retter. Det er forskelligt, hvilken dessert der serveres juleaften og være prikken over i’et til den lækre julemad. Personligt plejer jeg selv at spise ris a la mande, men hvordan gør man den sund? En dessert som denne indeholder både mandler (som jo i mindre mængder er sunde), ris og en hel del fløde. Det kan da umuligt være sundt..? Det er det som sådan heller ikke, og derfor må du finde et sundere alternativ hertil.

Du skal ikke tøve, når det gælder en sundere risalamande. Du får her en opskrift som ligner en helt normalt fed risalamande på mange måder. Hjemme hos mig er den et hit!

Du skal bruge:

  • Hytteost, skyr og mandler
  • Kirsebærsovs – gerne kalorielet

Skyr og hytteost blandes sammen og heri kommes de smuttede og hakkede mandler. Kirsbærsovsen varmes og hældes over grøden. Det er meget forskelligt, hvorvidt man ønsker mange mandler eller meget skyr og så videre. Man må sjusse sig frem. Dette giver en sund risalamande og er langt hurtigere at lave. Også er den desuden lækker!
Prøv evt vores veganske udgave af ris a la mande eller en sund protein fluff trifli.

Men hvad med julegodterne?

Julegodter

Dette er igen en af de mere komplicerede – specielt hvis man er vant til søde pebernødder, brunkager, marcipan og alt andet i den kategori. Men igen, så findes der altså et hav af sundere alternativer til alle disse snacks. Det er bare med at finde opskrifterne! Meget bagværk, konfekt og andre søde sager bliver eksempelvis ofte lavet på dadler, da disse giver en naturlig sødme.
Konfekt kan hurtigt laves på sundere måder, hvis man benytter sig af kokosmel, havregryn, dadler, kakaopulver, honning, rosiner, mandelessens eller lignende. Det er simpelthen bare med at være kreativ, da konfekt kan laves på rigtig mange forskellige måder. Der findes desuden et hav a opskrifter på nettet, som kan give dig inspiration, og eventuelt selv krere opskrifter.

Hvad siger familien og gæsterne til din diæt i julen?

Det kan være svært for familie og andre mennesker at forstå, hvordan en diæt og jul hænger sammen. Måske har de været vant til, at du altid har bagt julekager, og altid har lavet tonsvis af sovs. Dette kan dermed være en total omvæltning for dem. Men det skal ikke stoppe dig i, at holde figuren i juletiden.
Jeg kan selv relatere til, hvordan det er, når min omgangskreds ikke helt kan forstå, hvorfor det er, at jeg ikke er med på alle julegodterne. Sådan er det nu engang. Hvis din familie holder af dig, så vil de også kunne forstå, hvor meget det betyder for dig, at få eller vedligeholde din fine krop. Man skal blot sørge for ikke at virke fanatisk og stadig være med på julehyggen. Man kan sagtens også indtage en smule ris ala mande eller spise nogle honningkager. Man skal bare sørge for, at det ikke er hver dag i december måned.

Du bør nu være rustet til at komme igennem julen på en sundere og mere overskuelig måde. Julen handler ikke blot om gaver og usund mad, men om hyggen og familien omkring dig.

GOD JUL!


[1] http://kalorietabel.dk/fjerkrae-og-aeg/



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Mit navn er Vanessa Gantzel og jeg er 19 år gammel. Hele mit liv har jeg dyrket forskellige former for sport, men har de sidste 5 år primært interesseret mig for fitness og styrketræning. Jeg bruger dagligt 2 timer på styrketræning, og træner efter bodybuildingstræningsformen. For mig handler det dog ikke kun om, at skulle træne og svede nede i fitnesscenteret. Jeg går ligeledes meget op min kost ved siden af min træning. Disse to går hånd i hånd, og det er derfor alfa omega, at have fokus på begge dele, hvis man gerne vil opnå drømmekroppen. Det vigtigste for mig er, at have nogle mål at træne og spise efter. Jeg prøver hermed at sætte 2 – 3 mål efter opnåelse af de forrige. På den måde har jeg altid noget at sigte efter. Jeg drømmer om at blive personlig træner og sportsmassør i fremtiden.