Ernæring

Tømmermændsguide for studerende | 4 tips mod tømmermænd

Tømmermænd og dagen derpå. Vi har alle oplevet det! Den eneste ulempe ved en fantastisk aften i byen, er morgenen efter. Du har tonsvis af ting, du skal have lavet, men du føler dig som noget, katten har slæbt ind. Hvad skal du, som travl studerende, nu gøre? Vi har lavet en hurtig studieguide, der indeholder de bedste kure (og forebyggelse) mod de frygtede studie tømmermænd.

Tip #1: Vand

vand tømmermænd

Når du gør dig klar til, at gå ud, så stil et stort glas vand frem ved siden af din seng, til når du kommer hjem senere. Et stort ølglas er perfekt, men en Myprotein 1 Gallon Hydrator flaske er endnu bedre. Tag en stor slurk vand, så snart du kommer hjem, så giver du din krop en chance til, at undgå de værste tømmermænd. Du vil også sætte pris på, at have noget tilbage til at drikke, når du vågner igen senere.

Det siger videnskaben: Særlige egenskaber i alkohol, gør at det “suger” vand fra din krop. Lige som alkohol får dig til at føle dig svag, kan det også give en altoverskyggende hovedpine, hvis det tager vand fra området omkring hjernen. Så jo mere vand, du giver din krop, jo mindre skade kan alkoholen gøre.

 

Tip #2: Elektrolytter

Når du har haft en vild aften i byen, kan dit blod miste vigtige elektrolytter. Dette kan få dig til, at føle dig dårligt tilpas. Derfor skal du sørge for, at erstatte dem med det samme, for at mindske dine symptomer, og få det bedre igen. Heldigvis findes de i en del sportsdrikke, samt i kokosvand og dehydreringshjælpemidler, som f.eks. Dioralyte.

Det siger videnskaben: De vigtige elektrolytter, som holder os sunde er natrium, kalium, magnesium, calcium, chlorid, hydrogenphosphat og hydrogencarbonat. Alkohol får kroppen til, at bruge disse elektrolytter i meget højere grad end normalt. At erstatte dem, vil hjælpe kroppen med, at bearbejde og udskille de giftstoffer, som alkohol har fyldt dig med.

 

Tip #3: Ingefær

ingefær tømmermændFrisk ingefær er blevet brugt mod kvalme i tusindvis af år. Den hårdføre rod har egenskaber, som hjælper med, at berolige maven. Til al held for studiebudgettet, kan ingefærroden holde sig i lang tid, så du kan købe ind i større mængder i starten af semestret, hvis du forudser, at du vil få mange tømmermænds dage.

Du kan blande et par stykker ingefær med en teskefuld brunt sukker. Så har du en perfekt tømmermænds-drik. Alternativt kan du tygge på krystaliserede stykker ingefær.

Det siger videnskaben: Ingefær er kendt som en “carminativ” og hjælper kroppen med, at berolige dit fordøjelsessystem og skille sig af med luft, der ellers kan resultere i mavesmerter og oppustethed.

 

Tip #4: Madindtag

superfood

Selv, hvis tanken om mad alene får dig til, at få lyst til at kaste op, så kan det, at spise noget, fremme helingsprocessen. De bedste typer mad at indtage, har et højt indhold af kalorier, men er lave på fedt og derfor nemme, at fordøje. Så udskift din English Breakfast med bønner på toast, eller spis en banan.

Det siger videnskaben: Din krop bruger en masse energi på, at udskille de giftstoffer, som du har indtaget gennem alkoholen. Du er nødt til, at give kroppen noget at arbejde med, så den kan hele sig selv. Mad med et højt fedtindhold er sværere for kroppen at nedbryde og fordøje, så en fedtet pølsesandwich vil give din krop alt for meget at arbejde med (og risikoen for, at den vil afvise det, mens den i stedet beskæftiger sig med at skille sig af med tømmermændene). Derimod vil et måltid med et højt kalorieindhold, men lav fedtprocent, som f.eks. bønner eller bananer, hurtigt give din krop energi til, at klare reparationsarbejdet.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu