Kosttilskud

10 gode kosttilskud til kvinder, der ønsker at tabe fedt

Der udbydes efterhånden et utal af kosttilskud til kvinder og mænd med smarte navne. En hel del kosttilskud til kvinder er ret dyre, med er du overhovedet klar over, hvad du egentlig har brug for, hvis du ønsker et ekstra fedttab?
I denne artikel vil jeg fortælle dig om de 10 bedste kosttilskud til kvinder, som kan hjælpe dig på din fedttabsrejse, og jeg vil give dig tips i forhold til restituering, stofskifte, præstation og muskelmasse.

Mange af de kosttilskud til kvinder, der findes på markedet, indeholder nogle af disse ingredienser, men den bedste måde, hvorpå man kan sikre, at man får nok af det, man har brug for, er at indtage rene tilskud. Det er blevet mere og mere populært selv at blande sine kosttilskud og skræddersy dem til sit eget behov.

Det er vigtigt at huske, at fedttab i sidste ende handler om en streng diæt og en intensiv træningsplan, men disse kosttilskud kan dog forbedre processen væsentligt, hvis de anvendes korrekt.

Grøn the-ekstrakt

Kosttilskud til kvinder

Grøn the er uden tvivl en af de mest populære vægttabsingredienser, og det har vist sig, at det nedsætter optagelsen af kulhydrater og øger fedtforbrændingen ved at forbedre insulin-funktionen. En grøn the-katechin, som kaldes EGCG (epigallocatechin gallate), kan, når det kombineres med koffein, gøre, at grøn the sætter godt skub i stofskiftet.

Sådan tager du det

Du tager 1-3 kapsler grøn the-ekstrakt á 50 mg. om dagen sammen med mad, hvilket vil svare til op til 7 kopper grøn the.

CLA

Cla

CLA (conjugated linoleic acid = konjugeret linolsyre) er en fedtsyre, som beviseligt beskytter muskelmassen og samtidigt reducerer kropsfedtet. CLA påvirker to enzymer: et, der nedbryder fedt i cellerne, og et, der nedbryder fedt i blodet. Hvis det indtages sideløbende med grøn the-ekstrakt og L-Carnitin, kan dette tilskud gøre underværker i forhold til det sidste, stædige fedt.

Sådan tager du det:

Undersøgelser viser, at man kan opnå et stort fedttab og øge muskelmassen, hvis man indtager 3-4 kapsler om dagen ved hovedmåltiderne.

L-Carnitin

Har du hørt en masse om, at L-Carnitin ikke skulle bidrage til fedttab? Tro ikke på alt, hvad du læser. Det skyldes sandsynligvis, at tilskuddet ikke blev indtaget på det rigtige tidspunkt på dagen. Forskningen viser, at insulin-niveauet skal være ret højt for at få en tilstrækkelig mængde L-Carnitin til at komme ind i muskelcellerne.

L-Carnitin fremstilles af aminosyrerne lysin og metionin. Det stammer hovedsagligt fra kød og andre animalske produkter, og ligeledes fra avocado og soyabønner.

Det anvendes i mange kosttilskud, og kan være gavnligt på mange måder, fx i forbindelse med fedttab, muskelmasse, knoglemasse, hjertelidelser, immunsystemet og hjernefunktionen.

Sådan tager du det:

Du får det bedste resultat, hvis du tager 2-3 g. ad gangen sammen med mindst 30-40 g. kulhydrater og 20-40 g. protein, helst i forbindelse med et måltid.

Protein

kosttilskud til kvinder

Protein er meget vigtigt i forbindelse med opbygning af muskelmasse, understøttelse af den neurologiske funktion, fordøjelsen og den naturlige hormonbalance. Proteinholdige fødevarer er ligeledes gavnlige i forbindelse med at forhindre vægtøgning, idet de får os til at føle os mætte og kræver mere af kroppen, når de skal fordøjes, end hurtige, raffinerede kulhydrater.

Sådan tager du det:

I gennemsnit bør kvinder indtage mindst 0,7 g. protein per ½ kg. kropsvægt, afhængig af størrelse og mål, mens mænd i gennemsnit bør indtage 1-2 g. protein per ½ kg. kropsvægt.

Betal Alanin

Beta Alanin bidrager til dannelsen af carnosin i musklerne, hvilket kan virke som en buffer på mælkesyren, reducere træthed og øge intensiteten under træning. Mange styrke-atleter tager Beta Alanin sammen med kreatinmonohydrat for at øge muskelkraften og -størrelsen. Dog er nogle atleter af den mening, at kreatin fører til vand i kroppen, men det er en helt anden artikel!

Sådan tager du det:

Øvede atleter kan indtage 4-5 g. dagligt, helst før træning eller om morgenen.

ZMA

ZMA er en formel, der understøtter anabolske mineraler, og som indeholder zink og magnesium. Det bruges af mange atleter og bodybuildere i forbindelse med restituering, og det bidrager til at fastholde et normalt testosteronniveau i blodet. Alle seriøse atleter bør tage dette tilskud dagligt.

Sådan tager du det:

Jeg anbefaler 2-3 kapsler dagligt, afhængig af din størrelse og dine mål, helst på tom mave, ½-1 time før sengetid.

Torskelevertran

Torskelevertran er en af de bedste kilder til omega 3 fedtsyrer (EPA og DHA), og det indeholder store mængder A- og D-vitamin. Det virker ligeledes anti-inflammatorisk og indeholder vigtige næringsstoffer, som spiller en altafgørende rolle i forbindelse med sundhed i hjerte-kar-, hormon-, immun-, forplantnings og nervesystemet, og det er godt for led, knogler, hjerte og øjne.

Sådan tager du det:

Jeg anbefaler folk, som ikke spiser fisk eller andre fødevarer, der er rige på omega 3 fedtsyrer, at indtage mindst 500 mg. torskelevertran om dagen (1 kapsel indeholder typisk 500 mg. levertran). Dog findes der et bredt udvalg af torskelevertran med “høj styrke”. Folk, der har et højt triglyceridniveau eller en hjerte-kar-sygdom, får højere doser á 3-9 g. dagligt på recept.

Grøn kaffebønne-ekstrakt

Grøn kaffebønne-ekstrakt indeholder en stor mængde chlorogensyre. Chlorogensyre reducerer optagelsen af blodsukker (glukose) i tarmen og hæmmer et enzym i leveren, således at en mindre mængde glukose frigives i blodbanerne. Når kroppen har en mindre mængde glukose til rådighed, forbrænder den mere af det fedt, der er lagret i det adipøse væv, som en kilde til energi i stedet for glukose.

Sådan tager du det:

Doseringen af kaffebønne-ekstrakt kan variere, afhængig af, i hvilken form, man indtager det. Det anbefales typisk at tage 3-400 mg., ½ time før hvert måltid, 3 gange om dagen.

Hvide bønner

Hvide bønner udgør en naturlig og ikke-stimulerende kulhydrathæmmer. Kulhydrater kan forårsage stigninger i blodsukkerniveauet, hvilket resulterer i, at der er en større mængde blodsukker (glukose), der skal omdannes til fedt. Kulhydrathæmmere fungerer således, at de hæmmer alpha-amylase – det enzym, som omdanner kulhydrater til glukose.

Sådan tager du det:

En nyere undersøgelse har vist, at de af 123 overvægtige mænd og kvinder, som var på en kalorie-reduceret diæt og indtog 1000 mg. fase 2 ekstrakt af hvide bønner tre gange dagligt sammen med et måltid, i gennemsnit tabte sig lige knapt 3 kg.

Vand

vand

Sidst, men bestemt ikke mindst, vand! Vand udgør 55-75 % af din totale kropsvægt, og du kan overleve flere uger uden mad, men du kan ikke overleve mere end et par dage uden vand. Når man indtager mange kulhydrater, hjælper vandet med at lagre glukose som glykogen til at forbrænde kropsfedt, for ikke at nævne, at det gør, at man føler sig mere mæt, så man spiser mindre.

Hvis din urin ikke er krystalklar, drikker du for lidt vand!

Sådan tager du det:

3-4 liter om dagen er altafgørende for et vægttab, men i tilfælde af, at du er på en meget streng diæt, kan du indtage op til 6 liter vand om dagen.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Danmarks bedste Black Friday tilbud. Årets største udsalg! Shop amok