Kosttilskud

De 7 bedste kosttilskud når du træner funktionelt

Funktionel træning handler om styrke, kraft og høj intensitet i træningen. En vellykket workout (WOD) har den effekt, at den helt nedbryder dine muskelfibre. Den rette ernæring og brug afkosttilskud er derfor helt afgørende, for at forbedre din træning og optimere din restitution. Læs her om hvilke kosttilskud der bedst, når du dyrker funktionel træning.

Nr. 1: Valleprotein

Funktionel træning

I modsætning til hvad du måske tror, anvendes valleprotein ikke udelukkende i bodybuilding. Alle atleter har brug for protein til at reparere muskelvæv, øge deres muskelmasse og styrke. Muskelfibre er nemlig opbygget med aminosyrerne i proteinmolekyler.

Fordelene ved valleprotein er videnskabeligt dokumenteret og bevist gennem sportslige resultater. Hvis du hurtigt vil restituere og reducere den tid du bruger på at gennemføre dine WODs, skal du tage et proteintilskud før og efter træning.
Ligegyldigt hvilken sport du dyrker, bør valleprotein altid være først på listen over kosttilskud.

Nr. 2: D3-Vitamin

Du vil måske blive overrasket over at se, at D3-vitamin indtager en andenplads, men du bør virkelig være opmærksom på dette alt-i-én supplement. Videnskabelige undersøgelser har vist, at vitamin D3 er helt afgørende for din generelle sundhed.

Dette vitamin er ikke kun vigtigt for at styrke dit immunsystem, men også for at øge optagelsen af calcium i knoglerne. Den høje intensitet forbundet med bevægelserne i funktionel træning lægger et stort pres på knogler og led. Skrøbelige knogler vil i sidste ende føre til skader og forringe din udvikling. D3-vitamin bidrager til en sund knoglestruktur.

Dertil har forskning med atleter vist, at dette stærke vitamin øger din styrkeeffekt, ved at øge de hurtige muskelfibres sammentrækning. Det påvirker også serum-testosteronniveauet og et passende niveau af D-vitamin, betyder desuden en mere slank muskelmasse og mindre kropsfedt.

Nr. 3: Beta-alanine

Beta-alanine er ikke et nyt kosttilskud, men det er et af de mest lovende produkter, der underbygges af videnskabelige undersøgelser.
I kroppen vil aminosyre og L-histidin føre til en dannelse af Carnosine der vil neutralisere og gøre at mælkesyreniveauet nedsættes i dine muskelceller.

Dette vil forkorte den tid du er udmattet i, og gøre dig i stand til at træne længere. Ifølge en meta-analyse offentliggjort i 2012, er beta-alanin en af de mest effektive produkter til træning, der varer mellem 60 og 240 sekunder. Det er perfekt til funktionel træning.

Nr. 4: Omega-3 fedtsyrer fra fiskeolie

omega-3 og træning

Fordelene ved Omega-3 fedtsyrer er utallige: det forbedrer hjerte-kar-sundhed, har en positiv effekt på den mentale bevidsthed, på din hjerne og dit humør, bekæmper inflammation, forbedrer din lipid-profil, giver nyttige brændstoffer til kroppen og stimulerer proteinsynteser.
Omega-3 er et must for enhver funktionel træningsatlet, der virkelig ønsker at forbedre sin præstation.

Nr. 5: Glutamin

Glutamin spiller en afgørende rolle i opretholdelsen af et stærkt immunforsvar. Glutamin er det vigtigste brændstof til lymfocytter, makrofager og neutrofiler, der er vigtige celler i immunforsvaret. Videnskaben viser, at dit immunforsvar og dit glutaminniveau er lavt efter en anstrengende motion. Glutamintilskud giver kroppen alle de værktøjer, den har brug for til at bekæmpe infektioner.
Glutamin kan også stimulere protein- og glycogensyntese og bidrage til fjernelsen af ammoniak, en metabolit frembragt under træningen.

Nr. 6: Glucosamin & chondroitin

Kosttilskud funktionel træning

Funktionel træning er krævende træning der lægger meget pres på knoglerne og især leddene. Det er meget almindeligt, at folk har ondt i skulder eller håndled efter træning.
Dette kan let undgås ved at tage et supplement indeholdende glucosamin og chondroitin, to ingredienser der har vist gode resultater i undersøgelser, i forhold til styrkelse af leddene.

Nr. 7: ZMA

ZMA indeholder zink, magnesium og B6-vitamin. Disse mineraler er kendt for deres vigtige rolle i vævsreparation og beroligende effekt på nervesystemet, hvilket hjælper dig til en bedre søvn. B6-Vitamin spiller desuden en vigtigt rolle i produktionsprocesserne.

Ud over dette, vil ZMA bringe dig tilbage til normaltniveau, hvis dine testosteronniveauer er under det normale og dermed afledt bidrage til muskelvækst.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


 

1 – Med Sci Sports Exerc. 2009 May;41(5):1102-10
2 – Horm Metab Res. 2011 Mar;43(3):223-5
3 – Amino Acids. 2012 Jul;43(1):25-37
4 – Clin Sci (Lond). 2011 September; 121(6): 267-278
5 – Amino Acids. 1999;17(3):227-41



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert