Kosttilskud

Naturlige energi boostere | Fødevarer & vitaminer for mere energi

Når du lever en travl livsstil, vil der naturligt være tidspunkter, hvor du føler dig træt. Din første reaktion kan være at tage en stærk kaffe, energidrik eller en sukkerholdig snack. Dog fungerer disse blot som små hurtige løsninger, som kun vil skabe en ubehagelig op-og-ned effekt, som ofte efterlader dig mere træt end før.

Generelt set, er de naturlige muligheder de bedste muligheder at afprøve først. Det er på tide at finde en heldags energizer for at få dig igennem dagen.

Så hvad er de bedste naturlige energi boostere? Her er vores favoritter:

Energi

Chia frø

Disse små frø kan virke som en trendy fødevare, og deres popularitet er helt sikkert steget kraftigt i løbet af de sidste par år. Dog har alle deres fordele været kendt i Sydamerika i århundreder. Nogle rapporter siger, at de måske endda har været brugt af gamle mayaer, før de gik i kamp.

Chia frø er en fremragende energikilde, og de er spækket med Omega-3 og Omega-6. Disse essentielle fedtsyrer kan bidrage til at bekæmpe træthed og inflammation i kroppen. Plus, de hjælper med at regulere dine kirtler, så du er mindre tilbøjelige til at føle dig lad og doven.

De er en naturlig kilde til protein og fibre, hvilket betyder, at den energi, de leverer, er reguleret af kroppen, og du kan være sikker på, at du ikke vil få et sukkerdyk en time efter at have nydt dem.

Chia frø har en mild, nøddeagtig smag, som går godt med mange retter. En populær måde at få dit chia fix om morgenen er ved at blødgøre frøene i mandelmælk. Du får en lækker chia pudding som en erstatning for overnight oats.
Du kan også drysse dem i granola eller på toppen af æbler med peanut butter.

Chia frø energi

Pebermynte

Det kan få dig til at tænke på tyggegummi, men pebermynte er en stor naturlig energikilde, da den tilskynder en stigning af ilt til hjernen. Dette kan give brændstof til hjernecellerne og gøre dem mere opmærksomme og hjælpe med at føle dig frisk og vågen.

Selv bare duften af pebermynteolie kan give dig disse store fordele. Prøv at duppe lidt på dine tindinger og mærk effekten.

Du kan måske undre dig over, hvad den bedste måde er at spise pebermynte, da det sandsynligvis ikke er en vare, der normalt vises på din indkøbsliste. Dog er det faktisk lettere, end du måske tror.
For en simpel pick-me-up, så kan du have et par poser pebermynte te, som du kan brygge, når din energi er lav.

Du kan også blande pebermynte i yoghurt for at lave en smagfuld dip eller sauce. Perfekt som dip til gulerødder, chips eller peberfrugter. Pebermynte er utrolig let at dyrke indendørs og ude, selv for dem, der generelt ikke har så grønne fingre.

At have et bundt af den friske plante i køkkenet er super handy. Du kan på nul komma fem maksimere din energi med denne forfriskende plante.

Pebermynte energi

B-vitaminer

Disse vandopløselige vitaminer er gode til energi, da de understøtter din skjoldbruskkirtle samt opretholder raske blodlegemer. Din krop gemmer ikke B-vitaminer i kroppen, så det er vigtigt, at du får det igennem din kost.

Gode kilder til B-vitaminer omfatter hvede, bælgfrugter, kød og mejeriprodukter, men du kan også tage et kosttilskud, hvis du er bekymret for, at du måske ikke får nok gennem din kost. For dem, der ikke spiser kød eller animalske produkter, er B12-vitamin supplement ofte en rigtig god ide.

Hvis du er bekymret for dine energiniveauer, så vær sikker på at få B-vitaminer.

B-vitaminer energiGrøn te

Grøn te er en god måde at få et naturligt boost af koffein og energi. Den er fuld af antioxidanter, som hjælper dig med at bekæmpe skadelige toksiner i kroppen og har anti-aging egenskaber. Muligvis hjælper det dig også med at se mindre træt ud.

Selvom det kan være fristende at få produkter mærket som aromatiseret grøn te, er disse ofte langt fra naturlige energi boostere. Kunstige aromastoffer og tilsat sukker kan virke tiltalende, da du bliver vant til den almindelige smag af grøn te, men disse tilsætningere vil hæmme fordelene ved grøn te, og du risikerer et sukkerchok og et sukkernedbrud.

Som altid slår ingenting den virkelige og naturlige kilde, så tag nogle grønne teposer og bryg en kop for det ekstra boost.

grøn te energi

Rooibos te

Hvis du vil udvide din te horisont, så er rooibos også en stor energikilde. Det er fyldt med aspalathin, som hjælper med at regulere dine binyrehormoner. Dette hjælper igen med at øge dine energiniveauer, samtidig med at stress reduceres. Dette gør det til en god mulighed for enhver, der bliver lidt for påvirket af for meget koffein.

Rooibos te energi

Co-enzym Q10

Det kan lyde som noget kemisk og kompliceret, men bare rolig, det er i mange forskellige fødevarer og er en stor naturlig energi booster. Dette vitaminlignende stof er helt naturligt og produceres i kroppen såvel som at eksistere i fødevarer.

Det findes i sardiner, oksekød og jordnødder, eller til en mere bekvemmelig mulighed kan du prøve et Co-enzym Q10 tilskud.

Co-enzym Q10 hjælper med at opretholde og gro celler i kroppen, især i hjertet og musklerne. Derudover er det en antioxidant, så det hjælper kroppen med at bekæmpe skadelige stoffer.

Energi mad

De sidste gyldne ord

Hvis træthed tager over og søvn ikke er grunden til det, så er det altid værd at tænke på din kost og foretage nogle ændringer. Det er ret nemt at tilføje en kop grøn eller rooibos te til dit daglige indtag, eller lidt kød eller et kosttilskud.

Forøgelse af din energi på en naturlig måde vil få dig til at føle dig sundere på lang sigt, hvilket betyder, at du kan droppe de sukkerholdige erstatninger én gang for alle.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Forfatter og ekspert

Evangeline har deltaget i konkurrencepræget sportsgrene siden en ung alder. Som en kvalificeret RYA Dinghy Instructor forstår hun vigtigheden i en god ernæring som det rette brændstof til ekstrem- og udholdenhedssport, især på grund af hendes erfaring i Team GBR Squads samt lede og coache hendes universitets første hold.

I sin fritid elsker Evangeline at løbe - især maraton. I weekenderne finder du hende i gang med vandsport eller at vandre i bakker. Hendes yndlings aftener bliver brugt på en HIIT-session eller squats i træningscentret, inden hun forkæler sig selv med smagfuld og krydret mad og masser af grøntsager - yum!

Få mere at vide om Evies erfaring her.


Gå ikke glip af de nyeste artikler, opskrifter, tilbud og produktnyheder – tilmeld dig til vores nyhedsbrev allerede i dag. Tilmeld dig her