Ernæring

Guide til antioxidanter | Derfor er antioxidanter vigtige for dig

Angreb fra frie radikale kan gøre en række ting mod celler i kroppen – F.eks. at mutere cellen, skade cellen og endda dræbe cellen. Indlysende nok kan det have en række negative effekter på det enkelte individs helbred. Heldigvis kan antioxidanter forebygge dette.

Forestil dig at skære et æble midt over og lade det ligge på bordet. Efter et par minutter vil du se, at æblet begynder at blive brunt – det er forårsaget af frie radikaler. For at beskytte æblet fra at blive brunt, kan man hælde citronsaft over æblet, efter det er blevet skåret over.
Antioxidanterne fra citronsaften beskytter æblet, fra at blive angrebet af frie radikaler. Det helt samme princip gælder menneskekroppen. Antioxidanterne hjælper med at beskytte kroppen imod frie radikale. Jo flere antioxidanter der bliver indtaget, jo bedre beskyttet er kroppen imod frie radikaler.

Hvad er antioxidanter?

Antioxidanter

Antioxidanter er kemikalier der reducerer oxideringshastigheden af celler og biomolekuler. Oxidation er, hvor kemiske reaktioner overfører elektroner fra et stof til et oxidationsmiddel, som resultater i at ændre det oprindelige kemikalie til noget andet. Frie radikaler er de største syndere i at skade celler. Fødevarer rige på antioxidanter og supplementer hjælper med at forhindre skader fra frie radikaler.

En stor mængde antioxidanter er fundet i fødevaresupplementer der bliver brugt til at forhindre kræft- og hjertesygdomme, for ikke at nævne et styrkelsen af et generelt godt helbred. En god diæt kan indeholde tusindvis af forskellige antioxidanter, hvorimod fødevaresupplementer indeholder specifikke i deres produkter.

Hvorfor er antioxidanter vigtige for dig?

Antioxidanterne kan være noget af det bedste, der er sket for dig. De hjælper med at booste dit immunforsvar, hvilket forhindrer cellulær skade og reducerer risikoen for hjerte-kar sygdomme. Der bliver foretaget rigtigt mange undersøgelser af antioxidanter, og de tegner alle det grundlæggende samme positiv billede.
Alt det lyder jo vældigt godt, men dertil kan det noteres at undersøgelser faktisk viser, at antioxidanterne på en naturlig måde sinker aldringsprocessen.

Frie radikaler og antioxidanter ved træning og motion

Træning og motion øger faktisk frigivelsen af frie radikaler, men de positive effekter opvejer heldigvis massivt for de negative. Når du træner eller dyrker motion, øger du din iltoptagelse. Denne forøgelse af ilt forårsager en forøgelse af frie radikaler, hvilke skader cellerne og forårsager muskulær træthed. Kroppen bruger her antioxidanterne, der er fundet i kroppen, til at hjælpe med at reducere de frie radikaler.
Heldigvis har undersøgelser vist, at træning styrker kroppens antioxidantforsvarssystem. Det er på grund af disse resultater, at f.eks. sygdomme der er associeret med oxidativt stress, er fundet langt sjældnere hos individer der dyrker motion.

Spis dig til antioxidanter

Bær

Du kan øge din indtagelse igennem kosttilskud eller din diæt.

E-vitamin, beta caroten, A-vitamin og coenzyme Q10 er alle antioxidanter der beskytter fedtmembraner imens C-vitamin, glutathion peroxidase, superoxide dismutase og katalase beskytter kroppen imod frie radikaler, der er findes i vandbaseret cytoplasma. Langt de fleste af disse kan købes som kosttilskud.
Et andet godt sted at indføre antioxidanterne er igennem din diæt. Grøntsager, frugt, korn og nødder er alle fantastiske kilder af antioxidanter.

Frugt såsom blåbær, hindbær og brombær, har alle en overflod af antioxidanter i dem. Blandt grøntsager er spinat og peberfrugt begge to fantastiske kilder.
Byg, majs og hirse er nogle af de kornsorter der har det højeste niveau af antioxidanter og endeligt bliver mange overrasket over, at finde høje niveauer af antioxidanter i kakaoprodukter såsom mørk og lys chokolade.
For dem der foretrækker at drikke antioxidanterne, er kaffe, rødvin, te (såsom sort, grønt og hvid te) gode til at bekæmpe frie radikaler.

Dem der leder efter en sund snak kan også finde antioxidanter i mandler, pistacienødder og pekannødder.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu