Ernæring

6 grunde til hvorfor du bør spise lakrids

Mange mennesker kender lakrids som det sorte slik du kan købe i ethvert supermarked og i diverse bland selv butikker. Det er en almindelig ting at snuppe et stykke af det sorte vidunder, når man har late-night cravings eller lyst til at snacke. Det kan være svært at modstå for dem med en sød tand.

Lakridsen er også blevet brugt i mad i mere end 1000 år over hele verden, men hvad er det, der er så gavnligt ved det? Vi vil udforske præcis, hvad denne velsmagende godbid er samt dets fordele.

Lakrids

Hvad er lakrids?

Lakrids er udvundet fra en plante kaldet Glycyrrhiza og værdsættes for sin rige smag. Navnet er græsk og refererer til lakridsrod. En sød smag kan udtrækkes fra Glycyrrhiza kaldet glycyrrhizin, og denne søde smag bruges som basis af det sorte lakrids slik, vi kender i dag. Denne hovedkomponent er omkring 30-50 procent sødere end sukker.

Lakridssmagsstoffer anvendes som slik eller sødemidler, især i de Nordiske lande i Europa samt Mellemøsten. Glycyrrhiza indeholder glycyrrhizinsyre, som er immunforstærkende for menneskekroppen.

Fordele 

Lakrids indeholder en bred vifte af ernæringsmæssige fordele, der kommer i mange forskellige former. Nogle af fordelene ved at spise lakrids eller tage lakrids kosttilskud kan være følgende:

1. Vægttab

Glycyrrhiza (lakridsrod eller ekstrakt) kan være til gavn for folk, der ønsker at tabe sig eller mindske kropsfedt.

Selvom medicinsk forskning er begrænset, afslører en undersøgelse af The University of Maryland Medical Center, at deltagere, der forbrugte 900 mg lakrids flavonoidolie om dagen i otte uger, oplevede en signifikant reduktion i kropsfedt og vægt. Hvis dit mål er vægttab, kan det være gavnligt for dig at øge dit indtag af lakrids kosttilskud.

Bemærk at jeg snakker ikke om slik her. Hvis du vil have en lean fysik, mens du får fordelene med lakrids, bør du overveje et tilskud, der kun giver dig de gavnlige ting.

2. Spækket med næring

Det indeholder også mange forskellige vitaminer. Du vil finde vitaminer som B1, B2, B3, B5 og E-vitamin i lakrids, da det er en god kilde til disse vitaminer. Lakrids indeholder også mineraler som calcium, zink og magnesium. Derfor kan det nydes som en del af en sund, nærende og afbalanceret kost.

Lakrids

4. Antiinflammatorisk og immunforstærkende

Som tidligere nævnt indeholder Glycyrrhiza glycyrrhizinsyre, som hjælper med at forbedre kroppens immunforsvar. Det mest almindelige brug af lakridsplanten er at bekæmpe hoste og forkølelse. Lakridsen er en urt, der er blevet brugt i flere år som naturmedicin, hvorfor nogle stadig tager det, når de er syge.

Du kan brygge dig en kop lakridste eller blot tage et stykke lakrids for at få gavn af fordelene.

Forresten, næste gang du har hoste eller ondt i halsen, skal du prøve at spise lidt lakrids. Det lyder da meget godt, ikke?

5. Færre maveproblemer

Lakridsrod har været anvendt som lægemiddel siden det 17. århundrede mod fordøjelsesforstyrrelser, forstoppelse og andre maveproblemer. Det er anvendt til at lindre gastrointestinale problemer.

Lakrids er godt i små mængder og har vist sig gennem flere undersøgelser at være gavnlige. Lakridsen er ikke kun den venligste urt derude til din mave, men det er også sundt, kan hjælpe dig med dit vægttab og smager sødere end sukker! Som med alt andet bør det spises i moderate mængder ved siden af en nærende og afbalanceret kost. Hvis du leder efter en lean fysik, kan et lakridstilskud være særdeles fordelagtigt. Prøv whey protein med lakridssmag. 

Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her