Ernæring

Har du brug for dit koffein fix? Sådan påvirker koffein din krop

But first… Coffee!

Koffein

Koffein forbindes ofte med kaffe som er det, mange af os indtager hver evig eneste morgen. Flere af os kan slet ikke vågne og komme igennem dagen, hvis vi ikke får vores koffein-kick. Kaffen gør noget ved os, – den opkvikker og sætter dagen i gang. Men hvorfor er koffeinen blevet det ultimative middel, som vi bare skal have i os? Hvad gør koffeinen egentlig i kroppen på os? Hvis man ikke kan stå op om morgenen uden en kop kaffe, er man så afhængig af?
Der er mange spørgsmål omkring koffein. Kaffe og den opkvikkende koffein har været oppe i mange debatter, – om hvorvidt det egentlig er sundt eller ej. I denne artikel vil jeg så vidt muligt besvare disse spørgsmål, som du måtte gå og have.

Hvad er koffein?

Koffeinen er et af de stoffer, som vi finder i naturen. Her er det særligt planteriget, hvori vi finder det. Det findes i blandt andet blade, frø og frugter fra mere end 60 forskellige planter. I vores dagligdag finder vi koffeinen i kaffe, te, cola, kakao samt andre fødevarer såsom nogle former for slik og energidrikke. Selv koffeinfrie drikke kan stadig indeholder spor af koffein. Koffeinlignende-stoffer findes ofte i energidrikke med eksempelvis guarana, som er et stof der udvindes i sydamerikanske planter.
Nogle lægemidler indeholder ligeledes koffein. Dette er enten kemisk fremstillet eller udvundet af kaffebønner.

Koffeinens indvirkning på kroppen

Koffein og træning

Koffein er særligt kendt for sin opkvikkende effekt. Studier og undersøgelser har over de sidste årtier dog vist, at koffein øger vores evne til udholdenhed – særligt i forbindelse med sportspræstationer. Der findes mange teorier om, hvordan koffein går ind og påvirker kroppen med en opkvikkende effekt. En større teori går på, at koffeinen går ind og påvirker vores centralnervesystem, hvilket gør, at man får en bedre reaktionsevne, og bliver mere vågen. En anden teori lyder dog på, at koffeinen direkte går ind og giver energi til vores muskler. – Uanset hvordan det helt præcist foregår, så vil koffeinen altså give dig energi på den ene eller anden måde.

Det virker desuden mildt vanddrivende for mange mennesker. Dette er grundet koffeinen, der øger mængden af vand, som udskilles via nyrerne i form af urin. Dette gælder dog kun, hvis du indtager koffeinholdige drikke i små mængder såsom ved en eller to kopper kaffe eller te. Hvis man derimod er vant til at drikke nogle kopper på daglig basis, så vil denne vanddrivende effekt være reduceret. Dette skyldes, at kroppen hurtigt vænner sig til koffeinen. Det kan derfor siges, at folk der indtager koffein på daglig basis, ikke behøver at være nervøse for den vanddrivende effekt, som giver nogle ture på kummen.

De positive sider af koffein

pre workout effekt

Det viser sig, at koffeinen har en positiv effekt på kroppen – til en vis grænse. Et indtag på maksimalt 400 mg per dag viser sig at have en god effekt på kroppen. Koffeinen har en centralstimulerende effekt, som virker opkvikkende, og gør os vågne. Som tidligere nævnt har koffein ligeledes en positiv effekt, når det gælder idrætspræstationer. Stoffet øger udholdenhedsevnen, og mindsker opfattelsen af træthed. Flere mennesker oplever, hvordan koffein giver dem en følelse af velvære og godt humør.
Koffein som i dag findes mange steder – særligt i fødevarer, har tidligere været på dopinglisten på grund af dets præstationsfremmende effekter. 2004 blev dog året, hvor koffein blev taget af listen. Man fandt ud af, at koffein ikke skulle være på listen over doping. Det var alligevel et lidt for “mildt” stof.
Nogle studier har vist, at koffein har en ganske langsigtet positiv effekt på hjernen. Dette stof er med til at reducere alzheimers og udvikling af parkinsons sygdom. Dette bør dermed indikere, at koffein altså ikke er helt så dårligt for kroppen, som flere måske går og tror.

Koffein og bivirkninger

Koffein bivirkninger

Selvom koffeinen har en helt række positive effekter, så er der også et lille “men.” Det er netop også nogle bivirkninger, som vi skal tage højde for. Der er ikke direkte blevet påvist skadelige langtidseffekter. Dog vil et indtag af meget høje doser, ligesom mange andre ting, være skadeligt for os. Med høje doser menes omkring 5 til 10 gram. Dette er altså svarende til 50.000 mg til 100.000 mg, hvilket betyder, at du skulle drikke 50 – 100 kopper kaffe. En så stor mængde kan være giftig. Så pas lige på at du ikke går amok på kontoret, ikke?

Folk med angst og/eller folk med hjerte- eller maveproblemer bør holde igen med indtagelsen af koffein. Blot ved et indtag på 400 mg kan tilstanden af sygdommen forværres. Dette oplyses oftest af lægen, hvis koffein ikke skulle være god for lige netop dig – lyt derfor altid til din læge.

Kan man blive afhængig?

Efter blot få dages indtagelse af koffein, udvikler kroppen tolerance. Kroppen har nu vænnet sig til stoffet, og der skal større og større mængder for at opnå samme effekt som førhen. Hvis du indtager koffein – for eksempelvis en eller flere kopper kaffe gennem længere tid og pludselig stopper helt med det, så kan der forekomme såkaldte abstinenssymptomer. Heriblandt ses hovedpine, træthed, angst og irritabilitet. Hvis disse symptomer opstår, så kommer og går de relativt hurtigt. Allerede døgnet efter du har stoppet koffeiindtagelsen, kan symptomerne forekomme. Disse gener vil være på sit højeste på anden dagen. Det er naturligvis slet ikke alle mennesker, som vil opleve abstinenssymptomer. Nogle mennesker vil slet ikke mærke noget til, at de nu har stoppet indtagelsen af koffein. Men hvis symptomerne skulle komme, så bør man ikke blive alt for bange, de går væk i løbet af en uges tid.

Koffein og træning

pre workout

De to ting går hånd i hånd, når du ønsker en smule ekstra energi til dit træningspas. Hvis du nogle dage føler dig uoplagt, eller hvis det har været en lang dag på jobbet, så er koffeinen altså din redning numero uno! Koffeinen giver et lille kick, hvis du skal i gang med at træne. Du får lige lidt ekstra energi, hvilket sørger for, at din træning bliver en tand bedre. Koffeinen siges at øge dopamin i hjernen, hvilket vil øge glæde og fokus under træningen. Det kan derfor godt betale sig, at indtage koffein inden træningen. – Det kan i det mindste prøves, hvis man vil se, om det egentlig har nogen effekt på én selv. Man bør dog huske på, at det er et opkvikkende stof, så hvis man træner om aftenen, burde man nok lige holde igen, når det gælder koffein og andre energiboostere.

Hvor får jeg koffein?

Proteinpulver

Det findes i rigtig mange forskellige drikke. Her kan blandt andet nævnes kaffe, te, sodavand og så videre. Hvis det handler om, at du skal have koffein og dermed energi til træningen, så er en kop kaffe ikke nødvendigvis nok – medmindre du virkelig aldrig har indtaget koffein, så kan det godt være, at du kan mærke en effekt. Hvis du virkelig skal kunne mærke, at du får ekstra energi til træningen, så skal der “oftest” lidt stærkere sager til. Der findes flere forskellige kosttilskud og remedier til din træning, som efterhånden er blevet meget kendt på markedet.

Flere og flere fitnessatleter, bodybuildere såvel som helt almindelige mennesker der træner et par gange ugentligt, de er begyndt at tage koffeinpiller eller pre workout. Disse kosttilskud hjælper dem, og giver et perfekt træningspas med masser energi. Der findes et hav af forskellige pre workouts og også koffeinpiller. Pillerne er lige til – man kan se, hvor meget koffein der er pr. pille og tage den derfra. Så skal man lige være opmærksom på dosis; hvis du kan nøjes med eksempelvis 400 mg, så behøver du ikke indtage 600 mg. Som tidligere nævnt, så bliver kroppen jo tolerant.

Du kan blandt andet købe dine koffeinpiller her.

Med hensyn til pre workout er den lidt mere kringlet. Der findes simpelthen SÅ mange derude, at det kan være svært at vide, hvad man skal vælge. Der findes forskellige pre workouts alt efter, hvad du ønsker at opnå. Nogle er fyldt med koffein og formålet er dermed blot ren energiboost. Nogle andre indeholder større mængder af andre kosttilskud, som nogle prioriterer i stedet.

Læs om “pre workout fødevarer” her.



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Mit navn er Vanessa Gantzel og jeg er 19 år gammel. Hele mit liv har jeg dyrket forskellige former for sport, men har de sidste 5 år primært interesseret mig for fitness og styrketræning. Jeg bruger dagligt 2 timer på styrketræning, og træner efter bodybuildingstræningsformen. For mig handler det dog ikke kun om, at skulle træne og svede nede i fitnesscenteret. Jeg går ligeledes meget op min kost ved siden af min træning. Disse to går hånd i hånd, og det er derfor alfa omega, at have fokus på begge dele, hvis man gerne vil opnå drømmekroppen. Det vigtigste for mig er, at have nogle mål at træne og spise efter. Jeg prøver hermed at sætte 2 – 3 mål efter opnåelse af de forrige. På den måde har jeg altid noget at sigte efter. Jeg drømmer om at blive personlig træner og sportsmassør i fremtiden.