Kosttilskud

Bliv klogere på Myproteins store udvalg af protein snacks

Siden du besøger vores ydmyge side, så ved du garanteret allerede, at protein er en vigtig del af en sund og aktiv livsstil. Et er dog at vide, at protein er brugbart, noget andet er, at navigere i den jungle protein er. Især når udvalget udvides konstant med en masse kreative protein snacks, og det ikke længere kun handler om at spise kylling.
Udvalget af protein snacks i form af proteinbarer, protein chokolade, protein slik osv osv er nærmest så stort, at man bliver overvældet og ender med bare at lukke fanen igen.
Derfor tager vi dig nu i hånden og hjælper dig igennem Myproteins jungle af lækre protein snacks.

Hvad er protein?

Men før vi træder ind i det, så lad os tage et hurtigt kig på, hvad protein egentlig er.
Protein er en makroernæring på lige fod med kulhydrater og fedt. Ligesom de to andre er protein vitalt for vores liv. Protein og kulhydrat har begge 4 kalorier per gram. Fedt har 9 kalorier per gram. Makroernes kalorier er bygget forskelligt og bruges forskelligt.
Proteiner er bygget op af aminosyrer, der findes 20 aminosyrer, som indgår i den genetiske kode, men langt flere findes i verden omkring os.
Forskellige typer protein er bygget af forskellige kombinationer af aminosyrer, nogen vores kroppe selv kan synthesize, samt ni vi skal have i kosten. Det er her ordet komplet protein kommer ind og en lang lektion om veganisme starter, men det vil vi lade dig læse mere om her .

Hvor meget protein er nødvendigt?

Protein varierer fra individ til individ. Det afhænger af alder, helbred og aktivitet. En sund gennemsnitlig voksen har som tommelfingerregel brug for 0.8 g protein per kilo  kropsvægt.
Er man alvorligt syg, kommer sig efter en skade, gravid eller træner med høj intensitet, stiger ens behov, af og til helt op til 2 g per kilo kropsvægt. Vil du  vide mere om dette, så tjek denne artikel.

Hvad er protein snacks?

Protein snacks

Protein snacks kommer i mange forskellige afskygninger. Det er næsten sådan, at hvis en standard snack findes, så findes der en protein version af den. Måden det gøres på, er ved at berige produktet med ekstra protein, ofte i form af valleprotein, eller whey,  hvis vi er internationale.

Protein snacks som alternativ til originalen

Dog ændres resten af opskriften også, når makrosammensætningen ændres, pga. rettigheder, men også for at tilføje flere ernæringsmæssige fordele. Det kan være mindre sukker, færre kulhydrater, mindre fedt eller tilføjede vitaminer.
Smagen er derfor ikke helt den samme som originalen og konsistens kan også være lidt anderledes. Protein snacks er smagsmæssigt et alternativ til originale mindre proteinrige madvarer, men ikke en direkte erstatning.

Vegansk og vegetarisk protein

Protein snacks kan dog også beriges med andre typer protein, såsom ærteprotein, soy hampe eller andre ikke-animalske proteiner. Hvis de kan fås som proteinpulver, kan de bruges i snacks, så selv vegetarer og veganere kan være med på snack vognen.

Nu ved vi lidt om protein, lad os så kigge på hvilke lækre måder vi kan spise det på. Lad os skabe overblik ved at inddele protein snacks i kategorier.

Proteinbaren

Proteinbar

Ligesom en chokoladebar, blot med en lidt anden makrosammensætning, pga. det øgede proteinindhold. Den kommer i utrolig mange versioner, som alle er kendetegnet ved faconen.
Dog er ikke alle barer på hjemmesiden proteinbarer. Der findes også energibarer, hvor kulhydrat indholdet er øget. Fiberbarer, hvor, gæt hvad… fiberindholdet er øget.

Proteinbarer med forskellige formål

Indenunder proteinbarer er der inddelinger, hvilket gør, at barerne kan rettes mod særlige mål. Ønsker du at øge vægten, så er en bar med lavt kalorieindhold ikke den rette for dig. Der skal du lede efter proteinbarer med højt kulhydratindhold såvel som højt proteinindhold, hvilket vil føre til et højere kalorieindhold. Gode bud på det er High Bar, Hurricane XS bar og Pro Bar Elite.

Prøver du derimod at spare lidt på kalorierne, så gå efter barer, hvor kulhydratindholdet er lavt. Fedtindholdet vil ofte også være lavt her, hvilket hjælper med at holde kalorieindholdet nede.
Gode bud på disse er My Bar Zero, som kun er 2.6g kulhydrat!
Og Virtue Bar, selvom den er lige på grænsen til ikke at være proteinbar, da den kun har lidt mere protein end kulhydrat, men med kun 95 kalorier er den godkendt.

Synd på den sunde måde med kager og søde sager

Protein snacks

Skal det virke lidt mere syndigt, så er der kage og chokolade sektionen i protein snacks junglen. Brownies, cookies, vafler og chokolade på forskellige måder. Makromæssigt er disse meget lignende barerne. Dog er fedtindholdet ofte en smule højere på denne type snacks. Der hvor der virkelig kan ses en forskel, er på de forskellige cookies.
Den veganske har et højt kulhydratindhold, men moderat proteinindhold, standard cookien er høj på begge og skinny cookien har højt proteinindhold og moderat kulhydrat indhold.
Hvis du har lidt overskud og tid, så er færdigblandingerne med muffins, pandekager og andet godt, også gode snacks. Det er en lidt billigere måde, da det kræver en indsats fra din side, men lav til et par dage. Sådan får du også mulighed for at nyde nybagte kager.

Salte protein snacks

Salte protein snacks

Er der gået lidt for meget sødme i sagerne, så trøst dig selv med, at der også er salte snacks i shoppen.
Findes der en protein snack så amerikansk som beef jerky? Det tror jeg ikke. Så har du brug for at lufte din indre amerikaner, eller bare har lyst til jerky, så er der hele fem varianter at vælge imellem. Kan du ikke beslutte dig, kommer de også som en mikset pakke. Beef jerky er genialt, fordi det nærmest er ren protein og langt fra sødt, som de fleste andre snacks er.
Er hverken kød eller søde sager sagen, så er der også protein chips med omkring 5 g kulhydrat og dobbelt så meget protein. Hvis du er nær en el-kedel, er der også instant nudler og supper.
Så lige meget om du foretrækker søde eller salte ting, så kan du finde noget, som passer dig.

Hvordan kan du inkorporere protein snacks i din hverdag?

Protein snacks

Selvom protein snacks har en forbedret ernæringsprofil og makroer, som passer bedre til behovene for aktive personer, så betyder det ikke, at du bare kan udskifte din kost med snacks. Ligesom ”almindelig” snacks er de en tilføjelse mellem reelle måltider. De bør heller ikke erstatte alle snacks, behold midt-på-dagen æblet og nødderne i kosten.
Snacksne skal bruges til at afholde dig for at lave hovedspring ned i en pose chips eller  spise en chokoladebar i en bid. Af og til skal der dog også være plads til det.

Good to go

Protein snacks, men især barer, er geniale at have et lille lager af, hvis du kan lade dem være. De er nemlig super praktiske til lige at snuppe på vej ud af døren på travle dage. Til at tilfredsstille den søde tand, når du om aftenen står og overvejer at spise ren kakaopulver, bare for at få et eller andet.

Meal replacement

De kan også bruges som en erstatning af f.eks. efter træning måltid eller shake, men vælg en med moderat til høj kulhydratindhold. Altså vil My Bar Zero og Virtue ikke være det rette valg. Spar hellere kalorier i et andet måltid end efter træningen. Der er også en decideret erstatningsbar, at det er en ”erstatning” betyder at vitaminer og mineraler er tilsat, så den kan erstatte, hvad et normalt måltid ville give. Det er super smart, men det er stadig bedre med rigtige måltider.

kasein bar

Late night snack

Vælger du at spise snacks sent om aftenen, så gå efter dem med lavt kulhydratindhold, da du ikke har brug for lige så meget energi til at sove, som på andre tidspunkter.
Et andet valg kunne også være micellar casein baren. Kasein optages langsommere og bliver derfor kaldet natprotein fordi ligesom med kulhydraterne, så har du ikke brug for dem med det samme, når du sover.

Husk kalorierne

Nogen vil måske sige, at man bliver tyk af snacks, hvilket kun er tilfældet, hvis snacksne gør, at man indtager flere kalorier, end man forbrænder. Alle kan inkorporere snacks i deres kost, men det handler om at passe det ind. Ikke at du skal tælle hver en kalorie, men blot ved, at det tilføjer stadig flere kalorier, hvis der ikke spares lidt et andet sted eller den ekstra energi ikke bliver brugt.

Snacks gør dig ikke tungere, ekstra kalorier gør.

Læs etiketten og næringsindholdet

Når du prøver nogen ting i kosten, så vær kritisk. Hvad er dit mål, vægtøgning, vægttab, hurtigere restitution. Hvordan ser din kost ud nu her, blot i grove træk. Hvilke type cravings har du.

Er der ikke noget specifikt mål andet end bare at smage nogen nye ting, så prøv en færdig pakke med et miks af snacks.
Protein Snacks angiver ofte makromængde som en procent del, som en del af salgsteknikken. Dette kan dog være forvirrende, medmindre en portion er 100 g og procenttallet blot kan oversættes direkte. Men hvis portionen er 70 g, og der står protein procenten er 50 %, betyder det ikke 50 g, men 35 g.
Hvis du også bliver forvirret af det, så tryk hen på ernæringsinformation og se antallet gram der. Sørg for at kigge på portionstørrelsen og ikke tallet for 100 g.

Alt med måde

Bemærk også, hvor mange kalorier, der er i produktet. Bare fordi det er sundere, tilføjer det i sidste ende stadig kalorier. Mange af barerne og de søde sager ligger mellem 200-300 kalorier per portion og de salte er omkring 130 kalorier per portion.
Vær dog opmærksom på, at de salte snacks indeholder omkring lige så meget salt, som de originale. Så gå nu ikke helt bananas, følg portionsanvisningerne.

Vi snackes ved!

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Anna Wedfall

Anna Wedfall

Forfatter og ekspert

Mit navn er Anna, og jeg har flere års erfaring som sundhedsskribent. Jeg har en bachelor i Global Nutrition and Health og har arbejdet indenfor psykologi og træning, hvilket også er mit yndlingsområder at skrive om. Jeg har løftet vægte siden 2011, og har fokus på styrke, funktionalitet og at træning skal være en legende samt sjovt. Det, jeg elsker ved jobbet som skribent for MyProtein, er at få lov til at formidle, at sundhed er meget mere, end hvordan vi træner og spiser.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu