Livsstil

Bikinikrop og skønhedsideal | Kvinde kend din krop

Vi kender det alle. Bikinisæsonen nærmer sig, og kroppen skal helst være strandklar til alle de strandture, sommeren byder på. Man har dog ikke helt fået styr på den blævrende nedre region af maven, og lårene klasker egentlig også lidt imod hinanden, når man går.

Hvordan når jeg at få sommerkroppen inden for de næste to måneder? Behøver jeg egentlig at være helt slim? Er det ikke okay at have en smule sul på kroppen?

Du kan godt nå at gøre en smule ved det ekstra, som har sat sig på dine sideben, men er det overhovedet nødvendigt? Vi er ikke alle supermodeller. Vi har ikke alle sammen tiden til at gå og være sund og dyrke sport konstant. Kan man alligevel gå på stranden uden den perfekte bikinikrop?

Hvad er skønhed?

Skønhedsideal

Hvorfor stræber vi alle efter denne titel? Efter mange års kamp om frigørelse af kvinden, så ligger vi kvinder stadig under et pres omkring, hvordan vi skal se ud. Skønhedsidealer går helt tilbage til antikken. Nutidens skønhedsideal har spor fra det historiske, kulturelle og det biologiske.
Skønhedsidealer er den dag i dag stadig en meget stor og betydelig ting for rigtig mange kvinder. Der bliver brugt tid og penge på alverdens kosmetiske operationer, rynkecremer, makeup og slankende midler såsom tabletter og diverse kurer.

I den vestlige verden er der visse skønhedstræk, som alle går igen, og kan ses komme helt tilbage fra antikkens opståen. Skønhed forbindes med at bibeholde sit ungdommelige udseende, at have symmetriske træk og at være slank.

Hvepsetalje, S-facon eller sixpack?

skønhedsideal abs
Op igennem tiden har skønhedsidealet ændret sig. Modefænomener har nuanceret sig på den måde, at vi kvinder i eksempelvis 1700-tallet skulle have en talje som en ”hveps,” altså blev taljer på blot 47 centimeter foretrukket. Her var det på mode, at have en ekstrem tynd talje.

I 1800-tallet blev det dog en smule mindre drastisk, og kvinden skulle nu have S-facon, hvilket indikerede en slank talje som tegn på ungdommelighed. I slutningen af 1800-tallet skulle man meget gerne være solbrun og let trænet, hvilket var typiske overklassetræk, da underklassen var blege grundet deres arbejde på fabrikker.

1920’erne ændrede meget for kvinderne og skønhedsidealerne. Her kom den kønsubestemte kvindekrop, som hverken havde talje eller barm. Dette var blandt andet et typisk tegn på kvindefrigørelsen i mellemkrigstiden.

I slutningen af 1900-tallet kom supermodelkroppen, hvor kvinden skulle have ekstremt store bryster. Man så heraf at modeller havde påsatte bryster, for at opnå dette skønhedsideal. Derudover havde modellerne brede skuldre og smalle hofter, som gjorde, at man virkelig lagde mærke til barmen. Igen betegner brysterne den ungdommelighed, som har været et fællestræk i århundredes skønhedsidealer.

I 2010 til nu har vi fokus på det fysiske såvel som det psykiske. Begge disse parter hænger sammen, og skal fremstå som sundt og stærkt. Kvindekroppen skal i disse dage gerne se slank og veltrænet ud. Dette udtrykker en sund og stærk krop, som skal bære præg af det naturlige. Man skal i denne tid altså ligeledes være sund helt inderst i kernen af kroppen.

Stræben efter en stærk krop

Mange kvinder går og tænker over, hvad de skal gøre for at opnå det sunde og stærke sind såvel som den sunde og stærke krop. Vi ser at fitnesscentre er blevet ekstra populært de seneste år. Blandt andet yoga og pilates også steget i popularitet.
Yoga og pilates giver dig kontakt med kroppen både fysisk og mentalt. Dette giver mening i forhold til nutidens skønhedsideal, hvor der er fokus på disse to. Yoga giver dig en stærk, sund og fleksibelt krop, men har alligevel til formål at få dit sind til at slappe af. Ro i sindet er et keyword for at opnå skønhedsidealet i 2010’erne.

Bikinikroppen, skønhedsidealet og hverdagslivet

bikinikrop

Ro i sindet viser sig i den sociale omgangskreds. Hvis du lider af stress eller depression, vil mange mennesker omkring dig, kunne mærke dette. Dette bliver betegnet som ”atypisk,” da det ikke følger nutidens skønhedsideal, hvor man skal have en stabil mental tilstand. Derudover følger en smuk og stærk krop med, når man gerne vil følge 2010’ernes idé om skønhed.

For at komme den bikinikrop til livs, som alle piger går og snakker om, så skal der arbejdes. Der skal arbejdes hårdt! Først og fremmest skal der være styr på sindet. Har du det ikke godt, så kan det være svært, at gå op i det fysiske, altså at få trænet sig til en flot krop. Når sindet er på dets plads, skal kroppen i gang. Der skal ikke kun trænes, men kosten skal ligeledes også være på sin plads. Træning og motion giver ikke pote, hvis ikke kosten følger med.

Man siger i daglig tale, at kosten fylder hele 70 procent, hvor motionen kun er de sidste 30 procent af opnåelse af en perfekt krop. Kost og træning har begge indflydelse på krop og sind, og skal derfor følges ad.
I hverdagen hvor man arbejder eller har skole på fuldtid, så kan det være svært, at inkorporere en sund og varieret kost med en masse træning. Dette er dog nødvendigt, hvis man ønsker en naturlig bikinikrop i dette årti.

Hvordan får jeg den ønskede strandkrop – overordnet?

kvindekroppe

Ja ser du, der er mange måder, hvorpå dette kan gøres. Det kræver selvdisciplin, overskud, prioritet og fremgang.
De hurtige råd er, at du først og fremmest skal rette din kost til. Grunden til at du har lidt ekstra på sidebenene er mangel på motion og forkert kalorieindtag. Her er nogle råd, du kan tage med dig på vejen:

  • Find ud af dit ligevægtsindtag. Hvor mange kalorier bør din krop have dagligt?
    Herefter trækker du 200 – 500 kalorier fra det pågældende tal. Du vil på den måde tabe dig på den sundeste måde uden alle mulige magiske kure, som alligevel ikke virker i sidste ende.
  • Når kosten er på plads, bør du få gang i motionen. Alt motion tæller! Meld dig ind i et fitnesscenter og sørg for, at give den gas i centeret hver dag eller hver anden. Fødevarestyrelsen anbefaler at vi minimum får ½ – 1 times motion dagligt. Dette råd skal du tage til dig, hvis du gerne vil opnå den strandkrop. Det behøver ikke nødvendigvis være fitness. Du kan begynde at løbe, svømme, cykle, klatre, danse – du bestemmer! Du skal få forbrændt nogle kalorier.
  • Alt motion tæller. Når du gør rent, går med hunden, cykler på arbejde, eller hvad det ellers måtte være. Udnyt dine muligheder for motion og lad ikke cyklen stå hjemme og rustne når vejret alligevel er skønt udenfor.
  • Inkluder andre sundhedstips for en smuk krop og et sundt sind. Du bør blandt andet huske at drikke 8 glas vand dagligt. Sørg for at få nok protein, som er kroppens byggesten. Husk 6 frugt og grønt om dagen. Alt det den kan trække! Der findes rigtig mange gode tips, som du kan slå op på internettet.
  • Et sidste tip når man skal opnå bikinikroppen er, at man bør virkelig vælge den rette bikini eller badedragt. Hvis den er for lille, vil du automatisk se langt større og mere blævret ud. Husk at det optiske har sin rolle i det her spil.

Hvordan får jeg den ønskede bikinikrop – underordnet?

Kulhydrater

Nu hvor du har styr på, hvad du skal sætte dig for de næste måneders tid, så vil jeg introducere dig for hvilke fødevarer og hvilke træningsøvelser, som er geniale til dig, som bare skal være strandens dronning i år dette år!

Gode fødevarer når man vil tabe sig

Der findes mange gode fødevarer, når man har sat sig et mål om vægttab. Dog handler det alt sammen om at spise mindre end sit ligevægtsindtag. Nedenstående fødevarer kan du derfor ikke spise 6 kilo af, da disse også indeholder kalorier. Fødevarerne er dog et godt supplement til et vægttab, da de har en høj mæthedsfaktor.

  • Magert kød indeholder ofte et meget højt indhold af protein, og vil stimulere dit vægttab i form af de mange proteiner, som giver dig en god mæthedsfornemmelse. Kød som kylling, kalkun, and og magert oksekød er fantastiske, når fedtet på sidebenene skal væk.
  • Fisk er sundt og godt for kroppen. Her anbefales tun, da denne fisk er rig på protein og lav på fedtindhold. Derudover indeholder fisk rigtig mange sunde vitaminer og mineraler.
  • Grøntsager er generelt godt, specielt er edamame bønner helt geniale. Disse bønner er rige på protein og fibre, hvilket holder dig mæt længe. Bønnerne indeholder ligeledes aminosyrer, som siges, at skulle hjælpe dit vægttab i gang.
  • Gode fedtforbrændere bør også være en del af din kost, når du er i kalorieunderskud. Disse fødevarer booster din forbrænding og bikinikroppen på vej.

Effektive træningsøvelser når man vil tabe sig

Der findes ikke bestemte øvelser, når man eksempelvis gerne vil tabe sig på maven. Man kan nemlig ikke punkttræne. At tabe sig kræver, at du laver store øvelser, som rammer flere muskler ved udførsel. Mange gange ser man folk stå og lave isolationsøvelser i fitnesscenteret, hvilket ikke egner sig særlig godt, når man gerne vil smide fedtet. I forhold til nedenstående træningsøvelser, så kan disse både udføres hjemme, udenfor eller i dit lokale træningscenter. Nogle af øvelserne giver dog bedst, hvis du har mulighed for at benytte dig af noget ekstra vægt udover din kropsvægt.

  • Squat. En øvelse som denne er fantastisk til dig, som ønsker at tabe sig. Du rammer simpelthen så mange muskler, når du laver øvelsen korrekt. Her er dine ben, baller og mavemuskulatur i centrum. Hvis du ikke er sikker på den korrekte udførsel, så kan det være en god idé at finde en video på Youtube omkring dette.
  • Sumo dead lift high pull. Dette lyder måske en smule avanceret, og det er det faktisk også. Det kræver øvelse! Øvelsen vil få dig til at svede steder, hvor du slet ikke troede, sved kunne komme. Den er simpelthen så effektiv, og sætter gang i forbrændingen af fedtdepoterne.
  • Burpees. Denne øvelse kræver en helt masse bevægelse, hvilket er perfekt, hvis man skal forbrænde nogle kalorier. Øvelsen kræver kun kropsvægt, og man behøver derfor intet smart fitnesscenter for udførelsen heraf. Der er derfor ingen undskyldninger!

Hvis du følger de overordnede og underordnede råd omkring kost og træning, så kan jeg næsten love dig en lidt smukkere og sundere krop om nogle måneders tid. Sørg for at blive ved, og ikke give op selvom din krop er ved at nå grænsen. Stop med undskyldningerne! Du er nok træt efter en dag på arbejdet, men så skal jeg love dig for, at du sover rigtig godt, og er endnu mere træt efter en god omgang aftentræning.



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Vanessa Gantzel er vores skribent og uddannet fitness instruktør v/ Fitness World, hvor hun igennem sin holdundervisning motiverer og får sveden frem på panden hos medlemmerne. Hun har tidligere erfaring med at skrive fra andre medier. Alt indenfor sundhed, livsstil og træning. Dette er ligeledes områder, som Vanessa går op i, da en sund krop og sund indstilling til livet er alfa omega. Vanessa drømmer om at blive personlig træner og massør.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu