Livsstil

Får du sovet tilstrækkeligt hver nat? Sæt pris på din søvn

Tilstrækkelig søvn er en yderst vigtig faktor til at sund livsstil og kan gavne dit hjerte, vægt, humør og meget mere. Så få hjælp af os til at få dine 8 timers søvn, og hvordan du får det bedste ud af nattetimerne.

Planlæg

Sørg for at gå i seng på omtrent samme tidspunkt hver nat og vågn ligeledes op samme tidspunkt om morgenen – også i weekenden. En regelmæssig søvnrytme gør kun godt for dig.

Træn

Træn søvnTræning, på den rigtige måde, kan forbedre længden og kvaliteten af din søvn. Men intensiv aerobic øvelser holder din kerne temperatur forhøjet i ca. 4 timer, som kan hæmme din søvn. Når din krop begynder at køle ned, så signalerer det til din hjerne at frigive melatonin, som er søvnfremkaldende, hvilket gør dig døsig. Tip: Træn om morgenen og skyd din dag i gang.

Drop koffeinen

Bare rolig, vi mener ikke at du skal droppe al koffein. Koffein er en stimulant, som lagrer i vores system i ca. 8 timer efter indtagelse, så måske er din eftermiddags kop kaffe ikke den bedste idé! Drop koffein efter kl.14.00 eller i hvert fald vælg en koffeinfri variant.

Giv dig tid til at falde til ro

Søvn har ikke en tænd og sluk knap, selvom det kunne være ret fedt! Giv din krop tid til at falde ned efter en lang og måske hektisk dag på arbejdet. En rolig og fordybende yoga session inden sengetid kan også hjælpe med at få ro på tankerne, reducere muskelspændinger, få styr på vejrtrækningen og endda helt uden at få pulsen i galop. Tip: Læs en bog, lyt til stille og beroligende musik eller udfør lange og dybe vejtrækninger eller udstrækning.

Superfoods

superfood søvnSelvom det er vigtigt at undgå et stort og tungt måltid inden sengetid, så er der rent faktisk nogle fødevarer, som kan hjælpe din søvn på vej. Tip: Prøv fuldkornspasta med friske grøntsager, kylling, tomatsauce og lidt parmesan som topping til din aftensmad. Det er en søvnvenlig kombination af protein og tryptophan, der hjælper med et fremkalde serotonin.
Eller hvis din mave rumsterer lige inden sengetid, så prøv hytteost sammen med banaskiver.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu