Livsstil

Vegan Wednesday | Mød vores vegan woman Sarah Louise

Hvad er Vegan Wednesday?

Kort fortalt om hvorfor vi introducerer vores Vegan Wednesday koncept. Der er stigende interesse i at spise og leve vegansk, og vi vil rigtig gerne sætte mere fokus på de grønne proteiner og plantebaseret kost og livsstil. Vi er teamet op med Sarah Louise, som vil fungere som vores vegan woman, da hun selv lever plantebaseret. Derudover er hun også personlig træner og kan hjælpe dig godt på vej. Du kan læse meget mere om Sarah Louise her.

Hvad spiser en vegansk atlet i løbet af en dag? Hvad er de bedste veganske proteinkilder? Hvordan beholder man alle sine hårdtjente muskler, hvis man skifter til en vegansk kost? Og hvilken slankekur er bedst på en vegansk kost?

Sarah Louise takeover

Længe har vi lært, at der skal magert kød på tallerkenen for at få protein. Vores morgenmad skal helst bestå af fedtfattig skyr – ellers er det ikke godt nok. Det er min drøm at sprede det veganske budskab i fitnessindustrien og være et forbillede for mange, som ønsker at være en bedre version af sig selv. Derfor har jeg i samarbejde med Myprotein skabt dette koncept Vegan Wednesday, der forhåbentlig skal aflive nogle af de myter der findes, afklare nogle af dine fortvivlende spørgsmål eller blot lære dig noget nyt.
Derfor skal jeg bruge DIN hjælp! Har du et spørgsmål, som du har gået og grublet over? Så send mig en mail med overskriften Vegan Wednesday, og jeg vil forsøge at inddrage dit spørgsmål i næste artikel. Du kan også fange mig på de sociale medier som Instagram og Facebook.

Vegan Wednesday

Først kort om mig. Mit navn er Sarah Louise, og jeg har spist plantebaseret i snart 2 år og har ikke kigget tilbage siden. Grundet mit utrolig høje aktivitetsniveau hele min barndom har jeg altid været en slank pige. ”Det lyder da ikke så dårligt” tænker du måske, men jeg blev altid betragtet som den lille pige i klassen. Jeg følte mig svag og spinkel – og ja jeg var også svag! Jeg husker at jeg prøvede at tage en mavebøjning, og jeg kunne ikke engang løfte mig en enkelt gang fra jorden. Jeg var dog målrettet på at ændre dette! Det betød, at jeg næsten dagligt rullede måtten ud på gulvet i mit værelse og trænede planken og andre små øvelser, jeg kunne Google mig frem til.

Min far bemærkede, at jeg fik en stigende interesse for træning, så han spurgte en dag, om jeg ikke ville med ned i fitnesscentret. Det gjorde jeg, og jeg elskede det med det samme! Jeg havde ingen anelse om, hvad jeg lavede, men prøvede lidt forskellige maskiner hist og her og gik ellers på løbebåndet.
Det der bevarede min motivation høj var at se min krop ændre sig og ikke mindst blive stærkere! Jeg blev ikke længere betragtet som den lille pige i klassen, men den sunde, den stærke og den fit pige.

Styrketræningen gav mig en selvtillid, der fik mig til at stråle og have energi i hverdagen. Siden jeg startede har jeg ikke én gang kigget tilbage. Det startede som en hobby, men udviklede sig hurtigt til en livsstil. Mit største ønske gennem personlig træning er at gøre det til andres livstil også. Jeg går ikke ind for quick fixes, hurtige kure og endeløse kosttilskud, men derimod langtidsholdbare ændringer, næringsrig mad og træning man holder af.

Top 3 veganske FAQ

Når man, som fitness entusiast fortæller, at man hverken spiser kylling, fisk, æg eller skyr, så opstår der lynhurtigt nogle spørgsmål. Og ja, nogle af dem, vil du som erfaren plantebaseret spiser, sikkert rulle på øjnene over – det er jeg i hvert fald stødt på et par gange.

#1 Hvor får du din protein fra?  

Ah ja, protein. Det er nødvendigt for at bygge og vedligeholde en stærk og muskuløs krop. Jeg selv får størstedelen af mine proteiner fra bønner og linser i alle former, farver og størrelser. To af mine livretter (og som jeg næsten får dagligt) er bønnepasta og gryderet med en masse røde linser i. Når det skal gå hurtigt, ryger der dåsebønner ned eller frosne edamamme bønner. Indimellem koger jeg også mine egne kikærter fra bunden og laver enten oliefri hummus eller falafler. Tofu og køderstatninger er også lavet af sojabønner, men det er ikke ofte, at jeg spiser det, da jeg langt hellere nyder bønner og linser i store mængder.

Får du dine proteiner gennem kilder som bønner og linser, er det dog vigtigt, at du i løbet af dagen også sørger for at spise en form for gryn, da disse to komponenter sammen udgør et fuldendt protein, som er optimalt for muskelopbygning. I øvrigt indeholder gryn også rigeligt med protein, hvis du var i tvivl. Jeg selv får gryn i form af havregryn, ruggryn, bulgur, quinoa, spelt, rugbrød osv.

Derudover spiser jeg dagligt grøntsager og frugt i store mængder. Faktisk er det længe siden, jeg har spist et måltid uden at inddrage en eller anden form for grøntsag eller frugt.

#2 Skal man spise mere for at bevare muskelmasse og styrke?

Sarah Louise Vegan WednesdayDet her svar kan variere alt efter, hvordan du spiser selvfølgelig. Størstedelen af dem, som skifter over til en vegansk kost, vil dog næsten altid automatisk øge sit grøntsags indtag og derved få flere kostfibre (kroppen optager ikke kostfibre, derfor er det ”gratis kalorier”). Det øgede kostfiberindhold kommer også ved at vælge proteinkilder som bønner og linser frem for kylling og fisk.

Svaret er altså, at hvis du går over til en ”whole foods” plantebaseret kost, og særligt spiser flere rå grøntsager, skal din krop arbejde mere for at fordøje dem. Derfor skal du spise mere og større portioner, hvis dit ønske ikke er vægttab. Dette er også årsagen til, at mange taber sig en smule i starte, når de skifter over til en vegansk kost, fordi de spiser samme mængde som de plejer, men med bedre råvarer.

Hvis du er ligeså madglad som jeg, så er det kun en fordel at kunne spise større portioner. Det kan dog være en ulempe for dig, som i forvejen ikke har en stor appetit (selvom jeg er sikker på, at den vil øges naturligt, når du kommer i gang med en vegansk kost og/eller træning). Her vil jeg så anbefale at vælge mere kalorietunge råvarer og spise tilberedte grøntsager, så de er hurtigere at fordøje.

#3 Hvilken kur er den bedste på en vegansk kost?

Vegan Wednesday opskrifter

Som tidligere nævnt, er jeg ikke fortaler for diverse slankekure og ”quick fixes”, så man efterfølgende bare kan gå tilbage til at spise ”normalt” igen. Tænk lidt over dette: Hvis der er noget ”normalt” ved den måde, du spiser på nu, ville det ikke have resulteret i, at du havde taget på i første omgang…
Det handler derfor om en livsstilsændring. Mange kan have svært ved at vide, hvordan de gør dette på en holdbar måde, og derfor søger mange hjælp, men overordnet handler det om at tage små skridt på vejen dertil fremfor at gå all-in fra dag ét.

For at vende tilbage til slankekure – Intermittent fasting, low carb, atkins kuren, juicekuren, 5:2 kuren… Jeg kan snart ikke navnene på alle de nye kure, men jeg ved dog én ting, som de alle har til fælles. Enhver “quick fix”, “slankekur” og “diæt” virker kun… Fordi du er i KALORIEUNDERSKUD. Intet andet magisk. Er det så simpelt? JA! Lad mig forklare:

Low carb kuren: Du fjerner en af de 3 store komponenter fra din kost. Det sætter dig… i KALORIEUNDERSKUD
Low fat kuren: Du fjerner en anden af de 3 store komponenter fra din kost. Det sætter dig… i KALORIEUNDERSKUD
5:2 kuren: Du har to dage om ugen hvor du spiser meget lidt, næsten ingenting. Det sætter dig… i KALORIEUNDERSKUD
Intermittent fasting: Du spiser kun i et 8 timers vindue, resten af de 16 timer faster du. Det sætter dig… i KALORIEUNDERSKUD
Paleo kuren: Du spiser som en hulemand ved at fjerne mange uforarbejdede og kalorietunge råvarer. Det sætter dig… i KALORIEUNDERSKUD
Intet mad efter kl 6: Du går altså ikke til slikskålen om aftenen. Det sætter dig… i KALORIEUNDERSKUD
Juice kuren: Du fjerner alt fast føde fra din kost og drikker kun juices. Det sætter dig… i KALORIEUNDERSKUD

Jeg håber du forstår, hvad jeg vil frem til. Det er ikke kuren, der er magisk. Det er fordi du spiser mindre, end du plejer.

Jeg håber at du er blevet en smule klogere på, hvordan du tilrettelægger din veganske kost, så den passer til din træning og dine mål.
Har du et spørgsmål, som du ønsker besvaret i den næste artikel, så skriv til mig via Instagram , Facebook. eller på mail. med dit spørgsmål.



Sarah Louise

Sarah Louise

Forfatter og ekspert

Sarah Louise er vores skribent og EHFA Certificeret personlig træner og EHFA Certificeret fitness instruktør v/Fitness Institute, som begge er internationalt anerkendt. Derudover er Sarah Louise podcast vært på Vegateket, der handler om alt vegansk, fitness og en sund livsstil. Hendes erfaring som personlig træner spænder vidt fra at hjælpe kvinder i kampen om en stærkere og sundere krop og gøre det til en livsstil fremfor en sur pligt og kamp. Sarah Louise fokuserer på hver enkelt af sine klienter og finder frem til det rette forløb med en god blanding af funktionel træning, højintensitets træning og styrketræning. Læs mere om Sarah Louise og hendes træningsforløb her: https://www.sarahlouisetraening.dk Sarah Louise er veganer og lever plantebaseret, og hun tror på andet en blot en kost bestående af kylling, broccoli og ris.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu