Træning

Bagsiden af medaljen ved bodyfitness | Bekendelser fra en atlet

Skrevet af Ninna Skakon.

Tiden efter en bodyfitness konkurrence

Følger man bodyfitness, bikinifitness eller andre fitness atleter på diverse sociale medier, har man nok hørt, at det kan være hårdt, og at hovedet ”driller” efter sådan en omgang konkurrencediæt aka diæthjerne. At hovedet driller menes, at der er et kæmpe psykisk aspekt involveret, når man gør noget så ekstremt som at tvinge sin krop ned i en meget lav fedtprocent, som det kræver at stille op i bl.a. bodyfitness, og det kan være svært at håndtere, når man skal tage på i vægt igen.

Denne artikel er skrevet udelukkende fra mine personlige erfaringer. Nogen vil ikke kunne relatere til dette, men jeg er sikker på, at flere har gennemgået det samme og kan relatere til følelserne.

Min hensigt med denne artikel er ikke af skræmme nogen væk eller snakke dårligt om sporten, men jeg synes blot, det er vigtigt, at man kender til alle aspekterne i sådan et forløb, hvis man overvejer selv at stille op i en fitness konkurrence. Så hvis du tænker at stille op i en bodyfitness konkurrence, bikinifitness eller lignende snart eller i fremtiden, så læs med her.

Dagene efter konkurrencen

Ninna Skakon bodyfitness

Ninna Skakon

De første dage og ugen efter sin konkurrence er man flyvende. Intet kan tage smilet og stoltheden fra én. Træningen er sjov, livet er dejligt, og man kigger med stolthed og glæde tilbage på konkurrencedagen, billeder og videoer. I takt med at man ligger konkurrencebilleder op på de sociale medier, vælter likes ind; En følelse af anerkendelse opstår. Selv da jeg var nede at træne, blev jeg mødt af denne anerkendelse i form af, at alle (dem jeg kender) ville høre, hvordan det gik, da de har fulgt med på sidelinjen.

Desuden er diæten slut lige efter konkurrencen. Den strenge diæt man nøje har overholdt er endelig forbi. Det er så dejligt at kunne spise, hvad man vil igen. Man føler sig virkelig uovervindelig.

Ugerne efter konkurrencen og realiteten

Men alt har en bagside. Når man så drastisk går fra kun at måtte spise et begrænset antal kalorier og meget bestemte fødevarer, uden salt, uden dressing, uden smag generelt, så kan det være svært at håndtere ”friheden”. De første par dage spiser man alt det, man har savnet – og meget af det. Jeg kan tydelig huske det fra min første bodyfitness konkurrence, Newcomers 2015 hvor jeg vandt en sølvmedalje.

Jeg stod op og spiste morgenmad, og helt flyvende tog jeg ned for at træne – det var den bedste træning jeg længe havde haft. Om aftenen skulle jeg spise sushi med nogle venner. Men i løbet af dagen havde jeg selvfølgelig også snacket, – proteinbarer, rugbrødsmadder, slik mm., jeg endte simpelthen aftenen med at kaste op, fordi jeg havde spist så meget. Jeg husker tydeligt, hvordan min mave krampede. Det var virkelig ubehageligt, men min sult kunne slet ikke mættes, og derfor havde jeg spist og spist, selvom jeg næsten ikke kunne proppe mere mad ned i min mave.

Fra diæt til ædegilde

Bodyfitness konkurrence diæt

Dette ædegilde fortsatte desværre. Mæthedsfornemmelsen er væk, og selvom man godt ved, man burde stoppe, så fortsætter man. Når man går fra at spise meget lidt kulhydrater (ris, pasta, kartofler), så vil kroppen binde en stor mængde væske, når man begynder at indtage større mængder af disse fødevarer igen. Det vil sige, at selvom man ikke tager særlig meget på fedtmæssigt, kan man hurtigt veje mellem 5-10kg mere på få uger, da kroppen vil binde en del væske. Dette afhænger selvfølgelig af hvor stort et ædegilde, man får. Det vil sige, at de kg man har brugt så mange måneder, og så mange timer i fitnesscenteret på at smide, lynhurtigt er taget på igen.

Sixpacken er væk, blodårerne på armene er ikke længere synlige, og pludselig kan du slet ikke kende dig selv. Formbilleder er ikke værd at lægge på sociale medier, og likes forsvinder stille og roligt. Dét rammer hårdt. Hvor blev min selvdisciplin af!?

Kan man ikke bare gå tilbage på diæt?

Helt optimalt ville det være at gå på en ”reverse-diæt”, dvs. hvor man stille og roligt trapper op i kcal indtag for at lade kroppen følge med og indfinde sig i nu at få mere mad. Men det er nemmere sagt end gjort.

For mit vedkommende kommer selvdisciplin, når jeg har et mål. Sådan ved jeg det er for rigtig mange. Når jeg skal bevise noget, både for mig selv, men også over for andre. Da der ikke længere er et konkret mål i form af en konkurrence, er det svært at holde selvdisciplinen, når det angår maden. Jeg kom stadig afsted til træning, fordi det var en vane, og jeg ville gerne bibeholde min muskelmasse. Men i en lang periode synes jeg ikke, det var sjovt at træne, ja jeg havde faktisk en periode, hvor jeg synes det var lidt pinligt at vise mig i fitnesscenteret, fordi jeg følte at folk kiggede og dømte mig ”hun har godt nok taget meget på”. Trods utilfredsheden med min krop, kunne jeg stadigvæk ikke kontrollere mig selv. Jeg spiste alt hvad jeg kom i nærheden af.

Når selvtilliden krakelerer

Ninna Skakon

Ninna Skakon

Det var en hård periode, på mange måder hårdere end selve diætperioden op til konkurrencen. Faktisk har jeg grædt mere efter en endt konkurrence, end under en diæt trods for, at diæten var så møghamrende hård. Måske fordi jeg gav lidt slip på alle de følelser, jeg havde haft både før og nu efter diæten, for under diæten holdte jeg bare ud, trods for at jeg nogle gange havde lyst til at tudbrøle. Det handlede i høj grad om at være stærk, for at blive dømt på udseendet, det er ikke en nem sport at have. Jeg husker, hvordan jeg hele tiden sagde til mig selv, ”ej nu er det også slut med at spise slik hver dag”. Men når man ikke har tilladt sig selv at spise slik i fem måneder, var det virkeligt svært at stoppe igen.

Er det sådan for alle?

Selvom det lyder meget voldsomt og MEGET usundt, så er det desværre en helt normal proces oven på en hård konkurrence diæt. Her kommer et eksempel jeg før har brugt til at forklare følelsen.

”Forestil dig, at du har været på suppe-kuren i 4 måneder, nu er den slut, foran dig står en pakke af dine yndlingsflødeboller fra Spangsberg – DEM MED MARCIPAN. Det er dine, og du må egentligt godt spise dem alle sammen, for det er jo dine, og kuren er jo slut. Men … prøv om du kan nøjes med kun én.”

Jeg tror de fleste ved, hvordan de ville reagere i denne situation. Det er bestemt ikke hensigtsmæssigt for kroppen at tage så mange kilo på, på så kort tid. Men på én eller anden måde tror jeg næsten, det er en bedre respons, frem for dem man ser, der slet ikke tager noget på efter konkurrencen.

Hvad er fordelene ved en fitness konkurrence?

Ninna Skakon Bodyfitness Konkurrence

Ninna Skakon

Væk fra alt det negative og nu tilbage til det positive. Jeg har nu prøvet flere konkurrence diæter og ”off-seasons”i forbindelse med bodyfitness konkurrence. Det bliver nemmere at ”kontrollere” sig selv for hver gang, man har prøvet denne proces. Jeg tog stadig flere kg på, men da jeg vidste hvad jeg skulle igennem, forsøgte jeg, med lidt mere held, at holde lidt igen med maden, når jeg var færdig med diæt.

De små øjeblikke

Når der lige er gået lidt tid med at finde sig selv, så har denne proces lært mig meget, bl.a. at sætte pris på de små ting. Det er gået op for mig, hvor dejligt det er at kunne tage ud at spise med min kæreste på en helt almindelig tirsdag, frem for at vente til lørdag hvor det er ”cheatday”. At blive liggende i sengen når vækkeuret ringer, og man egentligt burde stå op og træne. Jeg har virkelig lært at nyde at der var tid til at lave andre ting end blot at træne, hvilket også var en af grundene til at jeg besluttede mig for at holde 1,5 års offseason, bulk som det heder inden for bodybuilding, inden næste konkurrence … og selvfølgelig fordi jeg skulle bruge tid på at forbedre min form.

Energi til mere power

Når man har fundet rytmen med at være på offseason, så er det klart det fedeste. I takt med at stige i kalorie indtag bliver energiniveauet højere, og man kan træne hårdere. De sidste 1,5 år har mit fokus været så stort/rettet imod at forbedre min form, at jeg har givet alt hvad jeg kunne under mine træninger hele tiden med tanken i baghovedet om, at vil jeg være den bedste, må jeg yde mit bedste.

Med nu kun få uger til min næste bodyfitness konkurrence, kan denne efter-konkurrence-tiden ikke lade være med at skræmme mig lidt. Jeg har det så godt i min krop, jeg trives, og jeg er glad. Det kan virke meget uoverskueligt at skulle gå igennem denne periode igen, men jeg ved, at jeg kan klare den, og som jeg også sluttede min forrige artikel med – SÅ ER DET DÉT HELE VÆRD. Jeg vil altid være et konkurrencemenneske, og jeg trives bedst med at udfordre mig selv på godt og ondt.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu