Ernæring

Hvor meget påvirker alkohol din krop og træning?

Træning og alkohol er nok ikke det bedste match. Bodybuildere, atleter og andre træningsfanatikere sidder indimellem og tvivler på, hvorvidt de skal tage ud og drikke eller ej. Nogen mener, at en druktur er det værste man overhovedet kan gøre, når man passer sin træning og kost, samt har målet om en fin veltrænet krop. Er en druktur med drengene virkelig ødelæggelsen af træningen værd? Eller pigehygge med et par flasker vin som virkelig kan mærkes i hovedet dagen efter? Kan man slet ikke tage en tur på druk, når man går op i sin krop?

1 glas eller 10 glas?

Alkohol

Når man en sommeraften sidder og griller med familien eller venner, så serveres der ofte vin eller øl til maden. Dette hører med til hyggen omkring det hele. Folk får et eller to glas vin til at skylle den halvtørre grillkylling ned med. Når der er tale om sådan et omfang af mild alkohol, så bør man ikke være alt for fanatisk. Dette er en mængde, som ikke vil ødelægge træningen i op til flere dage efter. Et eller to glas vin eller øl vil heller ikke give tømmermænd, så man ville ikke kunne klare sit træningspas den efterfølgende dag.

Hvis du skal på din tredje bytur med druk i denne uge, hvor dig og gutterne skal drikke jer i hegnet, så bør du måske overveje, hvor meget din træning egentlig betyder for dig. Dette betyder ikke, at man ikke skal have det sjovt, og ikke må synde en gang imellem. Det betyder bare, at man bør være en smule varsom, da man lægger så meget energi, tid og penge i sin kost og træning, at det ville være synd, at skulle smide det hele på jorden blot for en sommerferie med druk. Man kan sagtens tage et par byture eller til nogle fester her og der, du behøver bare ikke drikke dig bankelam hver eneste gang. Måske synes du selv, at du er den mest charmerende og lækreste ude på dansegulvet, men set med ædru øjne, så skøjter du rundt i andres spildte drinks, stinker af alkohol, og sveder som en stukken gris. Drik med måde – det er ikke nødvendigt, at være den stiveste i vennegruppen, som i sidste ende skal bæres hjem, hvis ikke bare dine venner efterlader dig, og lader dig sove på en urinbefængt bænk på midten af strøget i København.

Kalorier i alkohol

genstande

Udover at alkoholen giver tømmermænd, generelt er usundt for kroppen, og sænker ens træning, så er der endnu en ulempe ved de alkoholdige drikke. De indeholder nemlig frygtelig mange kalorier. Teknisk set indeholder de næsten lige så mange kalorier som fedt. 1 gram alkohol indeholder 7 kalorier. Dette betyder at mange drinks, hvor alkoholmængden er stor, vil indeholde en god mængde kalorier. Oveni det så er det ikke kun alkoholen, som tager del i kaloriemængden, men netop også ingredienser som sukker, sirup, fløde, sodavand og hvad der ellers bruges i cocktails og andre drinks. Hvis man derfor er typen, som tæller kalorier og holder øje med sine makrotal, så er det nok ikke alt for mange drukture, at du skal tage på. Til en fest eller på en bytur hvor humøret er højt, hvor alle fyrer drinks ned, som var det det første glas vand efter mange uger ude i ørkenen, så er der ikke tvivl om, at der altid lige ryger lidt ekstra ned, end hvad man egentlig havde forestillet sig. Det kan være svært at holde regnskab med, hvor mange kalorier der helt præcist er i hvert eneste glas øl, cider, cocktail eller shot. Specielt senere på aftenen hvor man har fået indtaget en del. Så er det ikke lige, hvad man har i hovedet, at skulle tælle kalorier i sin halvberusede tilstand.

Hvordan påvirker alkohol træningen?

alkohol drinks

Hvis du til daglig er typen, som træner hver eneste dag, og har kosten på plads, hvor den nu skal være, så er det en god idé at vide lidt omkring, hvad alkohol egentlig gør ved din krop, når den nu måske skal indtages i lidt større mængder end hidtil.
En myte siger, at alkohol omdannes til fedt i kroppen. Dette kommer sandsynligvis af, at indholdet af kalorier i alkohol minder lidt om indholdet af kalorier i fedt. Alkohol er ligesom protein, kulhydrat og fedt også en energikilde, som dog er ret så ubrugelig for kroppen, da en del af energien går ud ved nedbrydningen. Dette gør, at kroppen vælger at forbrænde alkoholen før de andre tre næringsstoffer, indtil det er helt ude af systemet. Dette betyder dog, at kroppen derfor holder forbrændingen af de andre tre næringsstoffer på pause, da den har fuld fokus på forbrænding af alkohol. Man kan derfor hælde lidt over til den førnævnte myte, da det resulterer i mere fedt, som kroppen jo ikke har fået forbrændt.

Derudover har alkohol en længere række af ret så negative effekter på menneskekroppen, når vi både går op i vores træning, men også ønsker at drikke engang i mellem. Studier har vist, at det hæmmer effekten af de hormoner, vi skal bruge til muskelvækst, som vi ellers oftest er et stort ønske, når vi træner. Vi vil have mere muskelmasse og mindre fedt på kroppen. Andre studier har vist, at indtagelsen af noget som 6 genstande påvirker muskelstyrken i op til flere dage efter indtag. Hvis du derfor en eller to dage efter en druktur vil løfte tungt, men oplever at vægtene lige føles lidt tungere end normalt, så ved du nu hvorfor.

Alkohol tips til at bevare en veltrænet krop

sommerdrinks

Både ja og nej, som tidligere nævnt så handler det om at drikke med måde. Du får her 3 gode råd til, hvordan du alligevel får en veltrænet krop, selvom du får lidt indenbords indimellem.

Du ved du skal drikke på lørdag, sådan håndterer du det…

Måden hvorpå den kommende syndige lørdag skal håndteres, er hovedsageligt nemt nok. Det du skal gøre er, at leve ekstra sundt de sidste seks dage i løbet af ugen. Sørg for at holde dit kalorieindtag ved lige og så præcist som muligt. Hvis din diæt lyder på, at du skal indtage 2100 kalorier fordelt på hele dagen, så sørg for ikke, at komme til at synde i løbet af de seks dage. Du ved, at du på lørdag skal indtage uendelige mængder af alkohol, chips, Mac Donalds, pizza, eller hvad det ellers måtte være. Sørg derfor at holde dig til din diæt de andre seks dage.

De onde tømmermænd

Når tømmermændene rammer, så kan det være svært at holde sig fra Just Eat, som nogle gange leverer den lækreste pepperoni pizza eller fritter. Du skal derfor sørge for ikke at synde dagen efter din store alkoholdebut. Der har du nemlig indtaget rigeligt med kalorier. Dette skal ikke ske dagen derpå. Det du gør, er at sørge for at have nogle søde og salte fødevarer hjemme i køleskabet, som naturligvis er købt nogle dage inden tømmermændene. Eksempler på “sunde” søde og salte fødevarer kunne være noget såsom: saltede agurker, ris kiks, ost, spegepølse, skinke, frugt, juice, proteinpulver til smoothie eller shake. Fødevarer som disse kan gøre, at du undgår overflødige kalorier fra pizza, pommes fritter, burgere eller andet fastfood.

Tømmermænd vs Træning

I forhold til træningen på dagen, hvor du bare gerne vil sove og pleje dine tømmermænd, så er der nogen som mener, at det er bedst ikke at træne, da kroppen bare skal have ro, hvor den kan forbrænde alkoholen. Dog mener jeg, at man hurtigere får tømmermændene væk og vedligeholder sin træningsrutine ved netop at tage hen til træningscenteret lidt senere på dagen, hvor mange har fået sovet, og får trænet godt igennem. Tømmermænd skal trænes væk. For mig hjælper det meget, at træne noget, som jeg ellers ikke kan lide at træne. En ikke alt for stor muskelgruppe, som man alligevel bare skal have overstået. Derefter vil det føles meget rarere at have den muskelgruppe overstået og tømmermændene, som er på vej væk. Det er den skønneste følelse og noget, som du sidst på aftenen vil takke dig selv for!

Kalorielette drinks

Nu hvor det alligevel skal være, at du skal indtage nogle gode mængder alkohol, men stadig gerne vil holde formen, så er den bedste idé at finde noget at drikke, som ikke samtidig med de mange kalorier fra alkoholen også indeholder store mængder sukker. Det bedste man i sådan en situation kan gøre er, at indtage noget såsom vodka blandet op med danskvand, light sodavand eller andet som er let på kalorier. Lad være med at drikke dig fuld i cocktails og fine drinks, da de indeholder store mængder af sukker, sirup og nogle gange fløde. Nogle cocktails indeholder helt op imod 500 kalorier bare i én drink. Hvis man derfor skal drikke sig fuld og have nogle genstande indenbords, så kan det hurtigt blive dyrt i kalorieregnskabet, hvis det kun er cocktails og andre longdrinks, som du skal fulde dig i.

Stå skarpt med en drink i hånden

Det kan dermed sagtens lade sig gøre at holde en flot krop, selvom man i en periode skal til fester, på festival eller andre arrangementer. Man skal bare være opmærksom på, hvor meget man egentlig behøver at drikke. Hvis man allerede er fuld, så behøver man ikke drikke 10 shots mere. Mærk din egen krop an, hvornår er nok? Husk samtidig ikke at lade tømmermændene bestemme. Du skal ikke synde yderligere, blot fordi tømmermændene ønsker det. Til sidst er det vigtigt, at du holder dig til kalorielette drinks, og ikke begiver dig ud i 10 cocktails med flere kilo sukker i.


https://linuspro.dk/blog/hvordan-paavirker-alkohol-din-traening/

https://www.gymnordic.com/dk/blogs/post/view/name/alkohol-hvor-slemt-er-det/

http://www.alt.dk/sundhed/6-fakta-om-hvordan-alkohol-pavirker-din-traning

http://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-ryger-min-kondition-i-bund-efter-en-bytur

Ingen post tags



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Vanessa Gantzel er vores skribent og uddannet fitness instruktør v/ Fitness World, hvor hun igennem sin holdundervisning motiverer og får sveden frem på panden hos medlemmerne. Hun har tidligere erfaring med at skrive fra andre medier. Alt indenfor sundhed, livsstil og træning. Dette er ligeledes områder, som Vanessa går op i, da en sund krop og sund indstilling til livet er alfa omega. Vanessa drømmer om at blive personlig træner og massør.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu