0
Varekurv

Der er ingen varer i din kurv

Træning

Bruger du frie vægte? Eller træner du i maskiner? Fordele og ulemper

Hvis jeg stopper op et øjeblik og iagttager, hvad der sker rundt omkring i et fitnesscenter, synes jeg at bemærke en generel tendens. En tendens som nogle af jer måske kan nikke genkendende til. Det er som om, forskellige grupperinger nærmest har slået lejr forskellige steder i centeret. De frie vægte vs maskinerne. 

Frie vægte vs Maskiner

Der er nogen, der altid er at finde på løbebåndene, nogen der altid træner på maskinerne, og dem der kun er ved de frie vægte. Der findes selvfølgelig også alle dem, som bruger alt det udstyr som diverse fitnesscentre har at tilbyde. Men i denne artikel vil vi beskæftige os med de foretrukne træningsredskaber for 2 af grupperne, nemlig frie vægte og maskinerne.

Jeg vil prøve at redegøre for, hvorfor nogen vælger som de gør, og evt. hvilke fællestræk der er at finde iblandt individerne i de 2 grupper. Derudover vil jeg belyse hvilke umiddelbare fordele og ulemper, der er ved begge træningsredskaber. Dette kan forhåbentligt hjælpe en til at tage en velovervejet beslutning om, hvilket udstyr man fremadrettet kan benytte og hvorfor.

Jeg har ét meget klart budskab med denne artikel. Det er at få folk fra maskinerne over i frivægtsområdet, og få dem der sværger til frie vægte til at forsøge sig med maskinerne. Du kan nemlig kun udvikle dig selv og din træning gennem så mange forskellige øvelser som muligt. Og med det menes ikke kun øvelser gennem hhv. håndvægte ELLER maskiner, men en blanding af disse to, hvilket er derfor, du skal læse med her!

Fitness stereotyperne

Fitnesstyper frie vægte

Med forsøg på ikke at træde nogen over tæerne, virker det som om, at mange unge mænd træner efter devisen: ”Frie vægte frem for alt” og dermed måske underkender eller helt fravælger maskiner.
På den anden side af spektret ser jeg rigtigt mange midaldrende mænd og kvinder, primært holde sig til maskinerne og nærmest ikke kan tvinges ind til håndvægtene. Om det er fordi man føler sig malplaceret da frie vægte er for store pumpede fyre, at man ligner en der slet ikke kan finde ud af det, eller måske bare slet ikke aner, hvad man skal bruge dem til, er svært at sige. Historien om hvorfor det ene foretrækkes frem for det andet er unik og alles bevæggrund er forskellig og kan derfor ikke skæres over en kam. Nedenfor ses fordele og ulemper ved begge dele, og det kunne derfor være, at du skulle overveje at prøve noget andet, end det du normalt gør.

Frivægtstræning

Frie vægte er træning uden brug af maskiner. Det indebærer f.eks.: Vægtstænger, håndvægte og kettlebells.

Fordele ved frie vægte

Frie vægte

Hvis vi tager udgangspunkt i et skulderpres, hvor armene løftes overhovedet, vil det med håndvægte stille store krav til koordinering og stabilitet i skulder og albueled. Dette kommer til udtryk i og med at håndvægten kan bevæge sig i alle retninger (op, ned, frem, tilbage, højre og venstre). Det er udøvernes opgave at sikre, at håndvægtene bevæger sig synkront, hensigtsmæssigt og kontrolleret op og ned, uden at de samtidigt svinger frem og tilbage. For at dette skal lykkedes, er man i høj grad nødt til at rekruttere småmuskulaturen i skulderledet, hvorved stabilisering og koordinering trænes.

Foruden denne træning koordination og stabilisering, råder frivægtstræning over et nærmest utømmeligt reservoir af træningsøvelser. Da bevægelsesudslaget kan tilpasses i alskens retninger og vinkler, er der rig mulighed for at varierer ens træning, så den altid er ny og spændende, og ikke mindst tilpasset ens egen individuelle anatomi og evt. skader.

Ulemper ved frie vægte

Nu er det ikke fordi at frie vægte er helt uden ulemper. Frie vægte er for mange nybegyndere en kende intimiderende, fordi de kan føles farlige. Det er rigtigt nok, at mange af dem er mere teknisk krævende, i og med at der er fuld bevægelighed i alle plan i øvelser som squat og skulderpres. Derudover kan det også virke skræmmende at ligge under en stang i bænkpres, i tilfælde af at man presser sig selv så meget, at man ikke kan fuldføre den sidste rep, og derfor ender med en stang på brystet, man ikke selv kan løfte af. Derfor stiller frie vægte også lidt højere krav til selvkritik.

Fordele Ulemper
Træning af stabilitet Kan være intimiderende
Stort udvalg af øvelser Teknisk krævende
Koordination Større krav til selvkritik

Maskintræning

Maskintræning beskæftiger sig med, som navnet antyder, maskiner. Det er nok et billede af en stor maskinpark mange af os kommer i tanke om, når vi tænker på et fitnesscenter.

Fordele ved maskintræning

Maksintræning

En af de helt store fordele ved brugen af maskiner er, at de er nemme at gå til. De inkluderer som regel et piktogram og en kort beskrivelse af, hvordan maskinen benyttes og hvilke muskler, den træner.
Det er derfor muligt for en, der ingen træningserfaring har, at komme i gang med det samme uden at skulle spørge om hjælp eller hyre en personlig træner.

Da maskiner i sin natur ikke tillader andre bevægelser, end dem de er designet til, er de også glimrende til at isolere muskelgrupper, man gerne vil give lidt ekstra opmærksomhed.
Hvis vi tager udgangspunkt i et biceps curl med frie vægte, så vil der i takt med at udøveren bliver træt og vægten føles tungere og tungere, være risiko for, at udøveren introducerer et sving med resten af kroppen for at kunne løfte vægten. Det betyder i praksis at øvelsen ikke længere er en isoleringsøvelse, da udøveren nu benytter adskillige muskler til at løfte vægten.
Hvis man i stedet benytter sig af en maskine til formålet, vil det besværliggøre, hvis ikke udelukke det ovenfor, omtalte sving. På den måde kan maskiner sikre, at alt fokus bliver lagt i den ønskede muskel.

Maskiner bliver også i høj grad brugt til genoptræning. Dette er blandt andet fordi, man i langt højere grad kan kontrollere bevægelsen og belastningen.

Ulemper ved maskintræning

Der er naturligvis også visse ulemper ved brugen af maskiner, som skal tages til overvejelse, når der skal vælges øvelser til et træningsprogram.

Da bevæg mønsteret ofte er meget kontrolleret, er der i mange tilfælde ikke samme behov for stabilisering af det bevægende led som ved en tilsvarende øvelse med frie vægte. Det kan på sigt skabe en ubalance, som kan give smerter og nedsat bevægelighed i led såsom skulderen.

Derudover kan træningen virke en kende ensformig, hvis man udelukkende benytter sig af maskinerne i fitnesscenteret. Der er nu engang kun et bestemt antal af dem og et bestemt antal variationer. Det begrænser i meget høj grad træningsmuligheder, især hvis man er tilknyttet et småt træningscenter med et småt udvalg af maskiner. Det kan i sidste ende gå ud over motivationen, hvorfor man så hurtigt stopper med træningen.

Fordele Ulemper
Nemt at isolere muskelgrupper Træner ikke stabilitet i særlig høj grad
Nemt at gå til Ensformigt
Gode til genoptræning Begrænset udvalg af øvelser

Frie vægte + Maskiner = Resultater

maskiner og frie vægte

Set i lyset af ovennævnte fordele og ulemper burde det stå meget klart, hvordan de to træningsformer kan komplimentere hinanden. Hvor den ene fejler, brillerer den anden. Vil man derfor gerne have en træning der ikke alene træner styrke og stabilitet, men også hele tiden forandrer sig og dermed forbliver spændende, virker det som en selvfølge at benytte sig af både frie vægte og maskiner.

Hvis man er tvivl om hvordan man så skal gribe det an, kan man benytte sig af internettets utømmelige ressourcer for træningsprogrammer og diverse guides til nye og spændende øvelser. Du kan finde træningsprogrammer ved at søge under træning i vores blog. Derudover har langt de fleste træningscentre en træningskyndig i form af en personlig træner eller lign, der netop står klar til at hjælpe med at give inspiration og motivation til ny træning.

Hvis du er i tvivl, så spørg, ellers så er det bare at give den gas og prøve noget nyt.

Rigtig god træning!



Mathias Fischer

Mathias Fischer

Forfatter og ekspert

Mit navn er Mathias Fischer. Jeg er 23 år gammel og idrætsstuderende på Københavns Universitet. Derudover er jeg uddannet fitness instruktør og personlig træner. Jeg er i kraft af mit studie og uddannelse meget aktiv. Jeg kom overvægtig ud af gymnasiet og savnede en livsstilsændring. Jeg fandt glæden ved fysisk aktivitet, og jeg har ikke set mig tilbage i løbet af de sidste 5 år. Jeg bruger foruden mit studie omkring 2 timer dagligt på at træne i et fitnesscenter eller lignende. Jeg udøver en kombination af bodybuilding og powerlifting for både at danne ny muskelmasse og samtidigt øge min styrke.