Træning

På hvilket tidspunkt er det bedst at træne? Morgentræning eller eftermiddagstræning?

Er du et morgenmenneske? 

Morgentræning

Hvad virker bedst? Morgentræning eller eftermiddagstræning? Det er der mange delte meninger om, alt efter hvem du spørger. Men der er vigtige overvejelser, som du bør gøre dig, inden du vælger det ene eller det andet, eller måske en blanding af de to. Nogen tror på, at det at træne på tom mave, vil forbrænde mere fedt, da man ikke har noget mad at forbrænde, og derfor vil tære på fedtdepoterne i stedet. Derudover vil forbrændingen være forøget, selv efter man møder ind på arbejdet, og har sat sig til rette i kontorstolen. Selvom dette til dels er sandt, så er det meget individuelt om morgentræning er det rigtige.

Personlig præference

Det er nemlig meget forskelligt fra person til person, om man kan lide at træne om morgenen. Nogle har træningsskoene på, før solen endnu er stået op, mens andre ikke kunne drømme om at gå i træningscentret inden langt ud på eftermiddagen. For en morgenperson er morgentræning tiltalende, hvorimod en b-person vil finde det nærmest umuligt. At finde det perfekte tidspunkt at træne på, afhænger både af personlig præference, men i høj grad også, hvornår kroppen kan yde sit bedste. Træning skal føles godt, men hvis kroppen og musklerne er stive om morgenen, eller den sene aftentræning gør, at man har problemer med at falde i søvn, kan det være en god ide at overveje hvornår på dagen, du skal lægge din træning. Det kommer også utrolig meget an på, hvad dit mål med træningen er. Ønsker du at opbygge muskler, og blive stærkere? Så skal du træne efter kl. 11 frem til ca. kl. 19. Er du ved at tabe fedt, så musklerne kan blive synlige? Så kan du med stor fordel lave din cardio om morgenen.

Fordele ved morgentræning

Morgentræning

Det kan være nemmere at få trænet, hvis man gør det fra morgenstunden. I løbet af eftermiddagen og aftenen, kan der nemt komme andre hverdagsgøremål i vejen, så træningen bliver nedprioriteret. Oveni det kan en lang arbejdsdag få selv de bedste intentioner til at gå i vasken, når trætheden først melder sig. Og når man først hjem, inden man skal i fitnesscentret, kan sofaen være utrolig lokkende. Morgentræning kan også være en god måde at få en god start på dagen og nedsætte træthed. Træning udløser nemlig endorfiner (som gør os i godt humør og giver energi), nedsætter blodtrykket, og kan øge fedtforbrændingen resten af dagen. Desuden nedsættes appetitten, hvilket kan gøre det nemmere ikke at overspise resten af dagen, og desuden holde sig til de sundere madvalg.

Hvor rigtig meget er ren og skær mentalt (“jeg er kommet godt fra start på dagen, så nu vil jeg fortsætte med at være sund resten af dagen”), er der også fysiske fordele ved at træne om morgenen. Kroppen udskiller nemlig mest kortisol på denne tid af dagen. Kortisol er et stresshormon, som der kan være skadeligt at have for meget af over længere tid (også kendt som kæmp-eller-flygt hormonet). Morgentræning vil hjælpe med at udskille hormonet og dermed bruge det positivt.

Sov godt med morgentræning

Træning øger puls og kropstemperaturen, hvilket gør dig frisk og energisk. Netop derfor kan træning om aftenen gøre, at du kan få svært ved at sove. Til gengæld er der lavet undersøgelser, der viser, at hvis du træner f.eks. kl. 7 om morgenen (sammenlignet med kl. 13 eller 19), kan det give dig en bedre nattesøvn. Vil du have ekstra effekt af din morgentræning, i forhold til nemmere at kunne falde i søvn om aftenen, skal du satse på at træne udendørs. Sollyset gør nemlig, at kroppen vil udskille søvnhormonet melatonin tidligere på aftenen, så du helt naturligt får nemmere ved at falde i søvn.

En anden undersøgelse har vist, at 45 minutters træning (som for eksempel rask gågang på løbebånd), nedsætter appetitten lige efter træning. Der er også lavet undersøgelser, der viser, at man kan forbrænde op til 20% mere fedt ved at træne på tom mave – hvilket er meget nemmere at gøre om morgenen end om aftenen. Men er det helt umuligt for dig at træne om morgenen, kan du i stedet lave din cardio efter styrketræning, da kroppen også vil være i en “semi-fastetilstand” på det tidspunkt.

Fordele ved eftermiddagstræning

Eftermiddagstræning

Rigtig mange udnytter fordelene ved en gang tidlig morgentræning, men hvis du synes, det er svært at få til at passe ind i din hverdag, er der ingen grund til bekymring. Undersøgelser har nemlig vist, at kroppen tilpasser sig regelmæssige træningstider. Bl.a. tyder det på, at det at træne på samme tid hver dag, kan resultere i en bedre præstation, bedre iltoptagelse i musklerne, og øget udholdenhedsevne. Men det at planlægge et fast træningstidspunkt, er mere kompliceret, end bare at vælge et tal på uret. Det ved vi alle med et travlt program!

Kroppen er vågen og varm

 

Din krops kernetemperatur er en vigtig faktor, når du skal vurdere kvaliteten af din træning. En kold krop er lig med stive muskler, og en øget risiko for at få skader. Er kroppen til gengæld varm, vil muskler, led og sener være smidige, og der vil kun være en lav risiko for skader. Kropstemperaturen stiger typisk i løbet af dagen, hvilket også betyder, at muskelstyrke og udholdenhed er størst om eftermiddagen, hvor kropstemperaturen er højest. Det er også om eftermiddagen, at reaktionstiden er bedst, og puls og blodtryk er lavest. Alle disse er faktorer, som er medvirkende til at forbedre præstation, og nedsætte risikoen for skader. Derfor er eftermiddagen det allerbedste tidspunkt, at udøve eksempelvis tung styrketræning. På det tidspunkt har du simpelthen de bedste forudsætninger for, at kunne udsætte musklerne for den tungeste belastning med mindst risiko for skader. Du vil hurtigere kunne øge din styrke og muskelmasse ved at udnytte denne viden.

Boost din muskelopbygning med eftermiddagstræning

Eftermiddagstræning

Hormoner er også vigtige, når du skal finde dit optimale træningstidspunkt. Testosteron er vigtigt for muskelopbygning og styrke, både for mænd og kvinder. Og kroppen producerer mest testosteron, når du styrketræner om eftermiddagen sammenlignet med, hvis du træner om morgenen. Endnu en god grund til at planlægge styrketræningen til senere på dagen.

Konklusion

Når alt kommer til alt, så er det vigtigste, at du finder en realistisk træningsrutine, som du kan opretholde. Hvis morgentræning passer bedst ind i din travle hverdag, skal du dog huske at sørge for, du får varmet musklerne godt op, da de kan være en smule stramme og kolde efter en hel nats søvn, hvor du ikke har bevæget dig.

Foretrækker du eftermiddagstræning, skal du så vidt som muligt forsøge at udføre den på samme tidspunkt hver dag. Find eventuelt en træningspartner, hav sportstasken med i bilen eller på kontoret, så der ingen undskyldninger er, selvom energien og motivationen måske ikke er super høj, når du har fri. Du kan også med fordel bruge MYPRE  som vil give dig det ekstra kick, du har brug for. Her får du både koffein, kreatin og BCCAs, som straks øger koncentrationen, og giver dig den energi, der skal til for at få en træning, der giver resultater.

Husk nu skønhedssøvnen

Og vigtigst af alt; undgå sen aftentræning, da det vil kunne forstyrre din søvn, som netop er vigtig for, at kunne opnå dine langsigtede træningsresultater. Det er under søvn, at din krop restituerer og genopbygger de beskadigede muskler efter træning, så du bliver stærkere, og kan se resultater. Derfor er en god nats søvn absolut afgørende, og er det blevet specielt sent en aften, inden du kommer i træningscentret, er det faktisk bedre at springe træningen over og prioritere søvn i stedet.



Lone Roosewelt

Lone Roosewelt

Forfatter og ekspert

Mit navn er Lone, og min største passion er fitness og ikke mindst sund livsstil! Jeg har gennem de sidste 15 år trænet, både holdtræning og bodybuilding. Som noget nyt er jeg begyndt på Krav Maga, som både er sjov og hård træning. Jeg har arbejdet hos Fitnessdk, men også været fuldtidsansat hos Trevor Linden Fitness i Vancouver. Jeg er desuden uddannet serviceøkonom med fitness i speciale, har en hold instruktøruddannelse fra Inshape Training i Canada og har siden 2009 været uddannet fysiurgisk massør.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu