Livsstil

Mangler du motivation til en sundere livsstil? 10 gode tips

Fra motiveret til dedikeret

Trænings motivation

Ok, du har den helt rette motivation. Så langt så godt… Men vi har været der før. En uge, måske to før gamle vaner begynder at træde ind og den ivrige motivation, som var der i begyndelse, begynder så småt at dale. Så hvad kan du gøre anderledes denne gang for at sikre, at du forbliver motiveret OG engageret på samme tid? Måske var det en omhyggelig planlagt sommer diæt som varede helt indtil frokosttid, eller en lean bulk periode, som hurtigt blev liiidt for beskidt. Bare rolig, vi har nogle snedige tips til at hjælpe dig med at udvikle din motivation til dedikation, som varer ved.

Er du klar til at finde din egen motivation?

Motivation og dedikation

1. Meal prep din mad

Du har haft en lang og trættende dag, og nogle i fitten brugte en squat maskine….DIN squat maskine. Før du lader dig selv kollapse på sofaen med fjernbetjening/ kæmpe størrelse Pringles – STOP! Prep din mad og dit kit til i morgen. Sæt dig ikke ned, og find ikke nogle undskyldninger! Bryd uanset hvilken ”skat – jeg-er-hjemme rutine* du har, indtil morgendagens mad, kosttilskud og hele kittet er pakket og klaret, klar til at hente det og tage af sted direkte dagen efter. Få inspiration til dine meal preps blandt vores opskrifter.

2. Vær ikke bange for billeder

Du har måske allerede et billede af topløse Jake Gyllenhal eller en fitness model tapet til dit badeværelse for……forskellige årsager. Du har måske også set Southpaw og besluttet, at du nu skal blive super shredded. Vi er visuelle væsner, så brug billeder til din fordel. Du kan bruge billedet som det første om morgenen når alarmen slukker, putte det på dit køleskab eller stirre længe på det før en hård ben dag.

3. Sorter din playliste

Medmindre ABBA, the Venga Boys eller andet dårlig musik gør nogen gavn, så tag din tid til at finjustere din spilleliste, så den kan give dig en begrænsning af det musik, du skal bruge. Din trænings playliste er soundtracket til din workout.

4. Vis fremgang

At have x antal dage bagud/foran dig kan være et godt spark i numsen. 6 uger til Ibiza med vennerne? Tæl dagene ned! To uger inde i din diæt? Marker de dage! At se fremskridt er en fantastisk fordel. Brug et whiteboard som mig (hvad? JA, jeg er super organiseret) eller bare et board og en tusch, og dit badeværelsesspejl. Hvad end der virker. Du kan også bruge den til at skrive det mad ned, som du vil kaste i dig, når det endelig bliver cheat-day. Hold det visuelt og specifikt. At sige 5 uger inde i en 16 ugers cut er megt anderledes end ”hold diæten indtil jeg er under 10% kropsfedt”.

5. Tæl reps ned, ikke op

”En mere” er mere indbydende, og får dig til at gøre det, fremfor at have 9 ud af 10 tilbage. Det er også mere spændende.

6. Tag billeder af dig selv

Viser vægten ikke det, du ønsker? Det kunne være din diæt ikke fungerer, din hydrering eller fordi med succes spiste den store søde kartoffel i går, inden du gik i seng. Der kan være forskellige grunde til, at din vægt prøver at gøre dig trist som den første ting på dagen. Dog vil dit sammenlignings selfie aldrig tage fejl!

7. Kog frøen

Bare rolig, det er ikke en ny revolutionær form for protein. Bare en lille påmindelse om at gå i fuld fart med din nye kost/livsstil/træning kan gøre det vanskeligere, end det behøver være. Start småt ud og arbejd dig op i stedet for at give op, fordi det ikke går 100%, som det skulle. Et trænings pas om ugen er bedre end slet ingen. Små ændringer kommer over tid.

8. Punkter ikke alle dine dæk, bare fordi et bliver punkteret

Deirde fra Marketing afdelingen havde fødselsdag i går, og havde en kage med, og hun vil nærmest tude, hvis du ikke bare tager et lille bitte stykke. Og der er gratis pizza i pausen. Og du har lige vundet chokolade til en hel uge, eller fået det af en af dine venner. Det er nu sen aften, og er allerede i gang med en 10 kroners Lidl chokolade. Chill. Tilpas dig. Overvind det. Kom videre og ind i kampen. Disse synder sker for alle.

9. Fjern alle mulige distraktioner

Din anden halvdel kommer hjem og leder efter den chokoladetærte. Stakkels ham/hende, har du forrige aftes smidt den ud af badeværelsesvinduet til din nabos have. Slip af med disse distraktioner før din craving tager overhånd. Bare sørg for ikke at gøre de mennesker du bør med, total ulykkelige. Joey behøver ikke dele sin mad med dig.

Den cyklus med at være motiveret, så ikke så meget, så er du igen – det er fælles for alle. ALLE! Det er ikke en personlig fejl, så tag det ikke så personligt! Tænk på det lange spil, og forvent ikke, at det altid vil være glat føre.

10. Vi ses i målet

Glem ikke at motivation og dedikation er en igangværende proces. Giv ikke op!

Motivation mål



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu