Ernæring

Myteknuser | Er sund lig med slank?

Du har helt sikkert hørt udtrykket ’sund og slank’. Det er nemlig nærmest et motto, når der skal sælges kostplaner. Du har helt sikkert også hørt udtryk som ”Bliv sund og slank med denne kur”, ”Hanne blev sund og slank, da hun brugte dette trick”, ”Følg Karstens kamp til en sund og slank krop”. Det lyder ret bekendt, right?
Udtrykket sund og slank giver en ide om, at ens sundhed kan blive bedømt ud fra ens udseende, at sundhed er et look og noget, du nemt kan spotte på folk ved at bedømme deres slankhed. Desværre er sundhed lidt mere kompliceret end det.  Det er ikke blot et spørgsmål om, hvordan man ser ud, selvom det i nogle situationer kan være en guide til nogens helbred. Vores sundhed er en række interne processer, hvoraf nogle af dem medfører noget synligt, men størstedelen er usynlige.

Kort og godt kan det siges, at sundhed ikke er lig med, hvordan vi ser ud, men summen af hvad vi gør!

Bliv klogere på din sundhed

Styrketræning

Sundhed kan inddeles i 4 grupper, som alle er lige vigtige

  1. Ernæring  
  2. Hvile  
  3. Bevægelse  
  4. Følelser og psyke

At være sund kan resultere i en slank figur, men det alene er ikke en måde, hvorpå vi kan måle vores sundhed på.
Man kan sagtens have lidt på sidebenene (det kender de fleste af os) og være stjernesund, ligesom at man kan være åleslank og proppe i hovedet uden ændring.
Folks udgangspunkt for deres udseende er helt forskellige på baggrund af deres genetik. Nogle er fra naturens side slanke, mens andre er kraftigere.

Biologisk forklaring på myteknuseren

Alt dette relaterer til en teori kaldet ”the set point theory”. Teorien bygger på, at vores kroppe har et naturligt ”set point”, en tilstand kroppen helst ønsker at være i, fordi det giver os de bedste overlevelses muligheder. Vi må altså huske, at vores kroppe ikke er klar over, at vi ikke længere lever i tid med mangel på mad. Din set point vægt svinger inden for et lille interval, og er den du har, når du følger din naturlige sult og har god energi. Problemet er blot, at mange af os ikke længere kender vores naturlige sult.
At kigge tilbage på tidligere generationer i din familie kan give en ide om, hvordan dit genetiske grundlag så ud før vores moderne ”all you can eat”-buffet samfund.
Kroppens trang til at bevare en bestemt mængde fedt gør, at det kan være utrolig svært at lave varige vægtændringer. Det går simpelthen imod kroppens overlevelsesinstinkt at smide fedt. Kroppen sender flere sult signaler, når vi tvinger den væk fra dens trygge zone.

At have fedt betyder ikke, at du er fed og usund, men at du er i live!

Sundhed

Hvis sund var lig med slank, ville ulande have de sundeste befolkninger da deres madforbrug er begrænset. Det ved vi dog, ikke er tilfældet. Hvis tyk alene var en indikator af usundhed, var mindst halvdelen af den vestlige verden på vej i graven. Virkeligheden er, at begge tilstande for tynd og for fed er usunde, og bærer helbredsrisikoer med sig.
World Health Organization kalder problemet for ”The double burden of malnutrition” (Dobbel byrden af fejlernæring), hvilket er en perfekt titel, som forklarer, hvad der er med til at afgøre sundhed. Du tænker måske, at ”fejlernæret” hører sammen med farlig undervægtige folk, og slår du ordet ”malnourished” op, så vil den også foreslå tynd som synonym. Dog er fejlernæring og undernæring ikke det samme. Både det at være svært undervægtig og at være svært overvægtig er fejlernæring. Det er to sider af samme mønt.
Dokumentartitlen ”overfed and undernourished” summerer det ret godt. Du kan overspise men på samme tid mangle ernæring.
Hvorvidt du får den rette ernæring, er ofte ikke til at se med det blotte øje. Du har måske hørt udtrykket ”tyndfed”, en person, som er tynd men spiser dårlig og usund ernæringsfattigt mad. Hvis slank er lig med sund, så er den tyndfede person sundere end ham med lidt bredde, som spiser kvalitetsmad.

En kærlig reminder:
Din livsstil siger meget mere om din sundhed end dit udseende.
Selvom du spiser masser af grønt, og dagligt dyrker fitness, kan du sagtens have en højere fedtprocent end den modsatte person.

Den hemmelige sandhed om BMI

BMI

Body mass index, BMI, er en måde vi kategoriserer folks vægte på. Ens BMI regnes ud fra ens vægt i kg gange ens højde i meter løftet i anden (kan også beregnes på internettet). Det danner en standard tabel for, hvor meget du bør veje i forhold til din højde. Jo højere du er, jo tungere bør du være. Det lyder egentlig fint nok, og giver mening. BMI er dog et problematisk og misledende værktøj, fordi det ikke tager højde for, at du består af fedt samt knogler, muskler og organer. BMI forsøger at måle fedme, men tager ikke højde for, at vægt og fedt procent ikke hænger direkte sammen.
Den hemmelige sandhed1 er, at der er penge i overvægt. Videnskaben som BMI tabellen bygger sine grupperinger på, blev sponsoreret af sundhedsforsikringsselskaber og medicinproducenter. Kort sagt, firmaer der kunne skabe profit på ”fedme epidemien”.
I 1998 blev BMI tabellen ændret, så punktet for overvægtig gik fra at være 27 til 25, en ændring som betød, at forsikringsselskaberne kunne tjene mere, da en overvægtig har flere sundhedsrisici, og derfor skal have en dyrere forsikring.
En anden sandhed er, at BMI ikke er universal, og nogle etniciteter har andre grupperinger baseret på genetik.

Faren ved overvægt er ikke selve vægten, men procenten af fedt og fordelingen af det. To ting som BMI ikke tager højde for.

Fedme vs. Overvægt

Fedme

Fedme har sundhedsrisici, overvægt har ikke nødvendigvis.
Se blot på ”Strong man” atleter, kuglestødere, amerikansk fodboldspillere og rugbyspillere. Alle disse har typisk en bred ramme og en vægt, som muligvis ville kategoriseres som overvægtige ved at udregne deres BMI. Men samtidig har de også en kæmpe mængde muskler og sunde kroppe, der er optimeret til at klare sig godt indenfor en sportsgren. De er bygget med sund livsstil, god mad, træning og hvile.
Samtidig har vi balletdansere, lang distance løbere, rytmiske gymnaster og skøjteløbere. Alle disse har ofte små rammer, en lav vægt og ligger måske i den undervægtige BMI gruppering.
Princippet bag deres sundhed er det samme som den anden kategori, nemlig spinkle personer, som har en sund livsstil med god og sund mad, træning og hvile.
Vores naturlige genetiske startpunkt og ”set point” vægt kan også give et fingerpeg over, hvilken type sport vi egner os bedst til. Nogle kroppe er bare bygget mere til at løbe, mens andre er bygget til styrke. Det betyder dog ikke, at vi skal vælge vores træning ud fra det. Din træning bør vælges ud fra, hvad der gør dig glad.

Sund mad, træning, glæde og hvile er centralt for et sundt liv med funktionelle kroppe, ligegyldigt hvordan de ser ud.

Sundhed handler om, hvad du gør, og hvad du kan. Det handler ikke om en tøjstørrelse og din vægt. Det handler om din livsstil, der er i balance.

En kærlig reminder:
Næste gang du ser dig i spejlet og ikke er helt tilfreds, så spørg dig selv hvad din krop kan i stedet for, hvordan den ser ud.

Hvad er vigtigst; at passe en bestemt størrelse eller at danse rundt og nyde livet? Dit valg.



1 Obesity Discourse and Fat Politics: Research, Critique and Interventions



Anna Wedfall

Anna Wedfall

Forfatter og ekspert

Mit navn er Anna, og jeg har flere års erfaring som sundhedsskribent. Jeg har en bachelor i Global Nutrition and Health og har arbejdet indenfor psykologi og træning, hvilket også er mit yndlingsområder at skrive om. Jeg har løftet vægte siden 2011, og har fokus på styrke, funktionalitet og at træning skal være en legende samt sjovt. Det, jeg elsker ved jobbet som skribent for MyProtein, er at få lov til at formidle, at sundhed er meget mere, end hvordan vi træner og spiser.