Ernæring

Sødestoffer | Er det bedre end almindeligt sukker?

Sødestoffer | Er det bedre end almindeligt sukker?

Alle elsker sukker i form af slik, sodavand, morgenmadsprodukter, chokolade og måske et nip i kaffen, men man kan desværre ikke komme uden om, at det kan have en negativ effekt på kroppen i hyppige mængder. Sødemidler anvendes typisk i forbindelse med diabetes[1], men det har nu taget en drejning, hvor det raffinerede sukker udskiftes med sødemidler. Det er sket i takt med flere skal passe på vægten eller den kendte fitness-livsstil, hvor man skal passe på de ekstra kalorier.

Hvordan påvirker raffineret sukker kroppen?

sukker

Nedsat forbrænding og overvægt:


Hvis man hyppigt indtager fødevarer med raffineret sukker, nedsættes fedtforbrændingen.[1] Kroppen fylder sine reservelagre op med sukkeret, som bliver omsat i muskler og leveren. Derefter omdanner kroppen det overskydende sukker til fedt. Kroppen vil altid først forbrænde sukkeret, der findes i reservelagrene. Først når den har forbrændt al sukkeret, vil den påbegynde forbrændingen af fedt.
I takt med at kroppen ikke får forbrændt fedtdepoterne, kan muligheden for en vægtstigning forekomme. Desuden mætter kalorierne fra raffineret sukker mindre og kortere, og det kan fører til, at man spiser oftere og mere mad, hvilket fører til et overforbrug af kalorier, som resulterer i vægtstigning.

Følge sygdomme:


I og med sukkeret kan være medvirkende til overvægt øger det risikoen for type-2-diabetes. Type-2-diabtes udvikles, når kroppen ikke længere kan udnytte insulinen, som den skal eller hvis bugspytkirtlen ikke er i stand til at producere nok insulin til at regulere sukkerniveauet.[2] Hjerteforeningen anbefaler også, at man nedsætter forbruget af raffineret sukker, da et forhøjet indtag og vægttab kan medføre til hjerte-kar-sygdomme.

Fordøjelsen:


Hvis man spiser for mange fødesvarer med raffineret sukker, vil man normalt ikke få særlig mange kostfibre. Mangel på kostfibre i ens kost, kan føre til forstoppelse og gøre dig oppustet.
Kostfibre er de grove kulhydrater, som stammer fra kornprodukter, grøntsager og frugt, som nedbrydes i mave-tarmkanelen og sætter skub i fordøjelsen.

 

Er sødemidler virkelig bedre for kroppen end rafineret sukker?

sødemidler

Vi mennesker har fysiologisk set ikke brug for sukker og derfor gør det ikke noget, at man erstatter det raffinerede sukker med sødemidler. Vi har dog brug for kulhydrater, som holder vores glukosedepoter oppe, hvilket giver os energi til dagen. Får vi mangel på kulhydrater, kan vi få følelsen af at gå ”sukkerkold”. Det sker når vores blodsukker bliver for lavt. Det kan give rystende hænder, dårligt humør, hovedpine og træthed, hvor vi hiver efter hurtig energi såsom sukker. Men det kan klares med sundere kulhydrater, som frugt, grøntsager og fiberrige produkter. Derfor er det vigtigt at prioritere vores kulhydrater!

Vægttab


Hvis man går fra at spise mange sukkerholdige fødevarer til sødestoffer, vil bugspytkirtlen skrue ned for produktionen af insulin, som vil øge kroppens evne til at fedtforbrænde. Derfor vil man oftest opleve et hurtigt vægttab. Man vil også kunne bruge sødestoffer til at bibeholde vægten, hvis man har tendens til at tage på.

De forskellige former for sødemidler [3]


Der findes en masse forskellige sødemidler på markedet, som bruges til forskellige fødevarer f.eks. light sodavand, sukkerfri lakridser, light remulade, slik, chokolade, proteinbarer osv. Der findes to kategorier indenfor sødemidler: Dem der ikke giver stigning i blodsukkeret og sødestoffer, der giver lidt stigning i blodsukkeret:

Sødestoffer, der giver stigning i blodet:

– Sorbitol (E 420)

– Maltitol, maltitolsirup (E 965)

– Isomalt (E 953)

– Lactitol (E 966)

– Xylitol (E 967)

Disse ovenstående sødestoffer, kaldes oftest sukkeralkoholer eller polyoler. Denne type findes typisk i sukkerfri lakrids, som Gajol. Disse sødemidler søder ikke særlig meget, og der skal bruges en større mængde for at opnå den sødme der ønskes. Ulempen ved disse sødemidler er, at de kan påvirke dit blodsukker, på grund af deres mangel på sødme – Dog skal det siges, at det er minimalt, så man vil stadig undgå de store udsving i blodsukkeret.

Sødestoffer, der ikke giver stigning i blodsukkeret:

– Cyklamat (E 952)

– Sakkarin (E 954)

– Aspartam (NutraSweet®) (E 951)

– Acesulfam K (Sunett®) (E 950)

– Thaumatin (E 957)

– Neohesperidin DC (DC=dihydrochalcon) (E 959)

Sucralose (E 955)

– Erythritol (E 968)

– Steviol Glycosid (E 960)

De ovenstående sødestoffer søder meget mere end raffineret sukker. Fælles for Sakkarin (E 954), Aspartam (NutraSweet®) (E 951), Acesulfam K (Sunett®) (E 950) og Cyklamat (E 952) er, at det er kunstigt fremstillede stoffer, der ikke ligner almindeligt sukker kemisk. Disse stoffer har en sød smag, der kan være flere hundrede gange kraftigere end almindeligt sukker og anvendes blandt andet i sodavand og sirup.[6]
F.eks. findes sucralose (E 955), i MyProtein sukkerfri sirup. Det er et sødestof, der søder ca. 600 gange mere end almindeligt sukker.[7]

At sødemidlerne sødere så kraftigt, er netop fordelen ved disse sødemidler, fordi der ikke benyttes særlig meget af sødestofferne i de forskellige produkter. Det gør at de ikke påvirker blodsukkerniveauet og giver kroppen et mere stabilt blodsukker, som ikke svinger op og ned.

Et sødemiddel, som bruges oftere i fødevarer og som kan købes i dagligbutikkerne, er Steviol Glycosid (E 960), som stammer fra steviaplanten. Steviol Glycosid (E 960) er fremstillet naturligt og uden tilsætningsstoffer. Steviol Glycosid (E 960) kan søde op til 3-400 gange mere end raffineret sukker.

Men er sødemidler farlige for os?

Sødemidler er ikke blot makro venlinge men tillader dig også at nyde søde fødevarer uden at du skal bekymre dig om din vægt. Der er mange spekulationer omkring sødemiddel og om det har skadelig virkning på vores kroppe. Både aspartam og stevia blev ”frikendt” i 2011 af EU og bliver nu anerkendt af European Food Safety Authority (EFSA).[9]

Aspartam har været meget udsat og er stadig i folks søgelys. For de fleste, skyldes det, at aspartam ikke er et naturligt stof, men er fremstillet kemisk. Men det som mange nok ikke ved er, at det er fremstilet af to proteinbestanddele: ”phenylalanin” og ”asparaginsyre”, som findes naturligt i proteinerne vi spiser via kød, fisk, æg, frugt, grøntsager og ost.[10]

Der er derfor endnu ikke noget belæg for, at sødemidler skulle være farlige for vores kroppe i den dosis vi spiser til dagligt. For at give et bedre indblik i, hvor meget sødestof man må indtage dagligt, før det kunne skade kroppen, kan jeg give et eksempel med det omtalte sødestof aspartam:

Den daglige godkendte indtagelse af sødestoffer lyder på 40mg/kg legemsvægt.

Dvs.: Hvis man vejer 60 kg, må man indtage 60 x 40 = 2400 mg aspartam om dagen, som svarer til at man skal spise omkring 7,5 L Cheasy yoghurt om dagen.

Så selvom man dagligt bruger sødemiddel, skal man ikke være bekymret for dagligt overforbrug.
Selvom raffineret sukker kan være skræmmende og dårlig samvittighedsgivende, kan det stadig nydes i mindre omfang. Er man normalt aktiv, kan alt nydes med måde. Men har man en sød tand, skal tabe sig eller holde vægten – så er der intet belæg for, at man ikke kan erstatte det raffineret sukker med sødemidler. For at hjælpe dig på vejen, har Myprotein udviklet en naturlig bagning pakkeløsning, som giver dig en række ingredienser til bagning af rene og sunde produkter fyldt med næringsstoffer.



[1] http://www.eurowoman.dk/skonhed/sunde-tips/det-sker-der-helt-pracist-i-din-krop-nar-du-spiser-sukker/

[2] http://www.diabetes.dk/diabetes-2/fakta-om-diabetes-2.aspx

[3] http://www.diabetes.dk/diabetes-1/mad-og-fysisk-aktivitet/mad-i-hverdagen/raavarer/soedestoffer.aspx

[4] http://www.diabetes.dk/diabetes-1/mad-og-fysisk-aktivitet/mad-i-hverdagen/raavarer/soedestoffer.aspx

[5] http://www.food4me.dk/Modules/Enumbers/ViewEnumber.aspx?InfoID=181

[6] http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/soedemidler.htm

[7] http://www.food4me.dk/Modules/Enumbers/ViewEnumber.aspx?InfoID=183

[8] https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Stevia.aspx

[9] http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/stevia-eller-aspartam-hvad-er-sundest

[10] http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/er-sodemidlet-aspartam-i-light-sodavand-skadeligt

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert