Ernæring

Sommerens sundhedstrends | 4 trends at holde øje med

Sommeren er over os, og ønsker du at være med på noderne og følge sommerens sundhedstrends?
The early bird gets the worm!

Med hjælp fra venlige hjælpere i Los Angeles og intens internet research, har vi tjekket sundhedsmarkedet og spottet nogle sundhedstrends, som vil præge sommeren.
Sundhed kommer i mange størrelser og former, og det samme gælder trends. Sundheden har også sneget sig ind på andre områder. Det er noget, vi er mere og mere bevidste om og aktivt forsøger at forbedre. Derfor får du herunder 4 gode sundhedstrends at holde øje med i takt med sommeren.

 

#1 Plantebaseret kost

Frugt

Alle ved, det er vigtigt at få nok frugt og grønt. En af sommerens sundhedstendenser tager skridtet videre og smider alt animalsk ud af kosten. Plantebaseret mad er blevet mere og mere udbredt, og der er begyndt at være mange erstatningsprodukter at vælge imellem.
Det er ikke nødvendigt at købe erstatningsprodukter. De kan være dyre og tidskrævende. Dog har nogle supermarkeder et fint og økologisk udvalg af ”kød lignende” produkter.
Meningen med at gå plantebaseret til sommer er at øge indtaget af naturlige og friske varer. Man får muligheden for at udnytte sommerens store boom med flere farver og et større lokalt udvalg end de øvrige sæsoner.
At spise plantebaseret betyder ikke, at man automatisk er mere sund. Det er nemt nok at finde usunde veganske madvarer. Du kan nemlig leve af pomfritter, og sige du spiser en plantebaseret kost.
Plantebaseret kost kan have den fordel, at man relativ nemt kan opfylde sit behov for mange vitaminer og mineraler. Dog kan jern og vitamin b-12 være lidt mere kompliceret, men vitamin- mangel er slet ikke så udbredt, som mange tror. Det er nemt at supplere kosten med en god vitaminpille, hvis man frygter mangel.

En bekymring folk har, ved plantebaseret kost er, hvorvidt de får nok protein.
Det er heller ikke så svært, som man måske skulle tro. Der er at finde proteiner i plantebaserede varer, især bønner, nødder, frø og grove kornprodukter kan give en portion protein. Dog er kemiske strukturer på forskellige kilder protein forskellig, og plantebaserede kilder er sjældent ”komplette proteiner”, hvilket betyder, de ikke indeholder alle ni essentielle aminosyrer. Kombinerer du kilderne, kan du sagtens få komplet protein. Ris og diverse bønner er smarte sammen, da de supplerer hinandens aminosyrer. Du behøver ikke engang spise dem i samme måltid, men bare inden for en rimelig tidsramme.

En plantebaseret kost er godt for miljøet, dyrene og for dig hvis gjort korrekt. Hvis det virker lidt voldsomt at undgå alle animalske produkter, så bidrag til et bedre miljø ved blot at skære ned på dit kød forbrug.

Der skal altså lidt viden til for at få en optimal plantebaseret kost. Optimal kost kræver altid, at man sætter sig ind i tingene. Brug lidt tid på at google og du kan nemt leve plantebaseret.

Plantebaseret eller vegansk kost? 

Det er fordi veganisme ofte er en levemåde og ikke bare kosten. Det går dybere end det. Det handler også om, hvilke husholdningsprodukter du bruger, hvilke personlige plejeprodukter du bruger, og hvad dit tøj er lavet af.
Nogen spiser også stadig honning, som jo er et animalsk biprodukt, selvom de spiser en plantebaseret kost.

Ved en del af vores varer oplyser vi om, hvorvidt et produkt er egnet for vegetarer og veganer, så du ikke behøver læse alle ingredienser igennem ved hvert produkt.

#2 Workleisure

bmi

Workleisure = styling af dit hverdagstøj sammensat med træningstøj for et frisk, flot og funktionelt look. Både på og uden for jobbet.
I 2016 kom udtrykket athleisure, hvilket er den fancy måde at sige, man mikser træningstøj med hverdagstøj eller at hverdagstøjet er stærkt inspireret af træningstøj. Det er egentlig et koncept, som er kommet langsomt snigende. Måske var der en fashionista, som en dag var doven, og ligesom alle os andre, valgte tights og sneakers frem for jeans og hæle, og kaldte det et fashion statement.

It’s fashion Baby!

Kigger vi et årti tilbage, ville det være en mode synd, hvis en voksen mand blev fanget i kondisko ude i offentligheden, medmindre han var under 25 eller ude og træne. Nu er det bare en del af hverdagen. Måske startede det med polo trøjen og bredte sig langsomt derfra? Et er sikkert; sports inspireret mode har været på det højeste det seneste år, og vil fortsætte sådan. Tænk bare på H2O klipklapperen, der fik en fashion makeover i sommeren 2016 eller da Alexander Wang sammen med H&M lavede en sportskollektion.
Sportstøj er ikke bare en udvasket sports-bh, slaskede shorts med malerpletter og en fruit of loom t-shirt. Nope. Det er high tech materiale, masser af farver, komplicerede designs og et stort udvalg. Sport verdenen er blevet et modefænomen!

Workleisure er ikke passende for alle jobs. Måske kræver dit job en uniform eller er så formelt, at kun skjorte og jakkesæt er acceptabelt. Men er der bare et lille casuelt element på din arbejdsplads, kan du lege med at tilføje lidt workleisure.
Det kan være noget så simpelt som en sømandsinspireret strik, en tennis inspireret plisseret nederdel, polo trøjen, stilrene sneakers.
Tillader dit job det, kan du jo også gå mere direkte til værks med lækre tights, strukturerede og cool hoodies eller hive en gammel frem og klip den til a la Jessica Bell i flash dance.

For mændenes vedkommende kan man mikse en træningstrøje i behageligt og funktionelt materiale med et godt par jeans. Så er du godt kørende! Nemt og simpelt.
Kvinder; I bør alle unde jer selv et par gode sorte tights. De kan gå til nærmest alt og være betydeligt behageligere end jeans.

Vores seamless kollektion har et perfekt miks af sporty og casual, så det nemt kan blende ind i din hverdagsgarderobe.

 

#3 Kropvægtstræning

Eftermiddagstræning

Dette er en sundhedstrend, som vender tilbage stort set hver sommer. Med god grund da den er praktisk. Kropsvægtstræning kræver ikke udstyr, og kan derfor nemt tages med på ferie, på stranden eller andre eventyr man nu skal på. Alt det kræver, er dig selv og lidt motivation. Og selvfølgelig træningstøjet. Det er praktisk, fordi det kan tilpasses alle niveauer. 

De voksnes legeplads

Der er også begyndt at poppe flere og flere ”voksen legepladser” op, som jeg så fint har døbt det. Du ved sikkert, hvad jeg taler om. Det er træningsområder, hvor alt der kræves, er dig selv. Der er sat op til, at du kan lave dips, pull ups, hoppe over, under og mellem ting og alt andet, hjertet begærer. Det er en god mulighed for at opgradere sværhedsgraden af træningen. Kropsvægtstræning kan gøres hårdere ved at inddrage hoppende øvelser såsom burpees, jump squats og jump lunges.

Hvis du føler, at er du gået død i kropsvægtstræningen, eller måske ikke kan inddrage hop på grund af skader, så kan du tilføje elastikker. De fylder ikke meget, vejer intet og kan give et nyt element til træning på farten. Det er desuden ikke den dyreste investering.
En anden smuk ting ved kropsvægtstræning er, at det kan gøres udendørs. Du kan nyde solen og den friske luft, få lidt D vitamin og klare din træning samtidig.
Selvom der ikke er stor belastning på kropsvægtstræning, kan det stadig godt bygge en stærk krop op, få pulsen op og være intenst. Det handler blot om at presse sig selv og være kreativ. Hvis du ønsker en hård belastning på kropsvægten, handler det også bare om at være kreativ. Se eventuelt på armbøjninger. Hvor hårdt er det ikke for kvinder?

Træning skal gerne være leg og sjov, og der er kropsvægtstræning perfekt. Prøv bare at observere børn. I deres leg er der automatisk en masse kropsvægtsøvelser. Et-to årige har muligvis den bedste squat form af alle, fire årige laver nærmest kropshævninger, syv årige slår vejrmøller, står på hænder og løber rundt.
Lad dit indre barn komme ud og vær kreativ med din træning. Har du børn så bliv inddraget i deres leg. De har ofte ret godt styr på bevægelse.

#4 Mental sundhed og kropspositivitet

Sundhedstrends

Det her er noget, som langsomt er kommet krybende, og som især er relevant for kvinderne; fokus på mental sundhed og især fokus på at slutte fred med sin krop. Behandle den pænt og elske den som den er i stedet for at konstant lede efter fejl og ting, der skal rettes.
Mange folk går ned med stress i den hektiske moderne verden. Folk har angst og depression hængende over hovedet, og antallet af ramte er ikke blevet mindre over årene.
Dette gør, at vi er nød til aktivt at arbejde med vores mentale sundhed på helt samme måde, som vi arbejder med vores fysiske sundhed. Det er desværre ofte bare et område, man glemmer.

Sæt tempoet ned

Sætter du tid af i kalenderen til at gøre noget godt for din psyke, ligesom når du booker en træningstime? Det gør jeg ikke, men det burde vi måske.
Vi har så travlt med at sørge for, at andre har det godt, og at dem vi holder af, er glade. Desværre glemmer vi ofte at vise samme godhed, accept og kærlighed til os selv.
Samtidig med at vi glemmer os selv, bliver vi også bombaderet med ideer om, hvordan vi bør være.  Vi koncentrerer os konstant om, hvor smukke andre er, hvor perfekte deres kroppe er, og hvor godt styr på livet de har. Dette er med til at nedgradere din mentale sundhed, og du bør derfor tage et kig på, hvordan DU har det.

Sociale mediers billeder med filter

Fitnessapp

Lad mig dele en hemmelighed. Alt du ser, er opsat til at se bedst muligt ud på de bedste tidspunkter. Mange billeder er endda også retoucherede og redigerede. Dette har vi tendenser til at glemme.
Al den iscenesættelse har skabt en modbevægelse. En modbevægelse, hvor det går ud på at dele den ucensurerede sandhed. Et eksempel er Instagram billeder. Mange idoler/fitness entusiaster deler billeder, som viser, hvordan de eksempelvis ser ud efter aftensmad og siddende med hud foldet sammen. Det handler om ærlighed, positivitet og at elske det vi er, og det vi har. At elske vores krop, selvom den ikke har drømme formen. Den har ikke six pack, brysterne er ikke lige store, der er lidt appelsinhud og kærligheds håndtag. Al sammen helt almindelige ting, som vi desværre skammer os over, og gemmer væk i stedet for at acceptere, at der er mange flere med appelsinhud end uden, og det bare er en del af livet.

Derfor; sæt tid af til at værdsætte dig selv, din mentale sundhed og din krop.

Det er hipt og sommerens sundhedstrend er at være glad! Und dig selv det bedste.

 

Ingen post tags



Anna Wedfall

Anna Wedfall

Forfatter og ekspert

Mit navn er Anna, og jeg har flere års erfaring som sundhedsskribent. Jeg har en bachelor i Global Nutrition and Health og har arbejdet indenfor psykologi og træning, hvilket også er mit yndlingsområder at skrive om. Jeg har løftet vægte siden 2011, og har fokus på styrke, funktionalitet og at træning skal være en legende samt sjovt. Det, jeg elsker ved jobbet som skribent for MyProtein, er at få lov til at formidle, at sundhed er meget mere, end hvordan vi træner og spiser.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu