Ernæring

En kur der dur? Sådan holder du dig sund i den søde juletid

Kan man gå på julekur?

pre workout effekt

Julen er en underlig paradoks tid på året for alle, der har et mål om at komme i form. På den ene side er man topmotiveret for at holde fast i sin kur, sin træning og sine kostplaner. På den anden sige trækker alle festlighederne med gode venner og familie, julefrokoster med enorme mængder af mad, nytåret der skal sættes i gang og afsluttes med et brag og ikke mindst den danske julehygge. Falder vi helt og aldeles i med undskyldingen “Gør det nu bare – det er jo trods alt jul!”. Skal vi slippe alle hæmninger og gå på kompromis med vores kur? At forpligte sig til at holde kuren henover julen kan virke som et svært valg. Skal jeg lægge mine fitness planer på hylden i højtiden? Alle de spørgsmål kan gøre en helt forvirret. Vi har nemt og enkelt fundet lidt gode råd til dig, så du både kan bevare din sunde livsstil, men samtidig give lidt mere slip. 

Julen er på mange måder en ekstrem tid på året, og vi bombarderes fra alle retninger med den ene indbydelse efter den anden. Så det er nemt at forfalde til tanken om, at man enten skal holde sin kur helt og holdent eller slet ikke, men nogle gange er det bedst bare at give sig selv lidt albuerum og arbejde sig rundt om julens kalorier, hvis man vil holde sig til sin overordnede plan. 

Er jeg kedelig?

Julen kur træning

Stir dig ikke blind på julens mad og drikke. Det kan virke skræmmende at tænke på, at du risikerer at spilde alt dit hårde arbejde, men der ligger mere i julens glæder end at proppe mad i munden. En tur på et julemarked, tid sammen med dine kære, se juleudsendelser i Tv’et og Alene Hjemme 1, 2 og 3… det er klassisk tidsfordriv i julen, og der er ingen af de ting, der kræver en fyldt tallerken for at være hyggelige. Du behøver med andre ord ikke være totalt uden for fællesskabet, selvom du fastholder din kur henover julen.

Hvordan holder jeg mig i form henover julen?

Du skal svede 

Træning

Først og fremmest… Hvis du har tænkt dig at indtage ekstra kalorier, skal du øge din cardio træning. Hvis du rejser væk for at besøge din familie i julen, og du dermed ikke er i nærheden af dit fitnesscenter, bør du i det mindste tage dit løbetøj med. Gør du det, vil du være på forkant, når du spiser flæskesteg eller drikker gløgg, og det vil også minde dig om den fitness rejse, du har været på og gør det mindre fristende at smide det hele over bord i julen. Lidt HIIT (høj-intensiv intervaltræning) er ikke blot meget effektiv i forbindelse med fat burning, det er også hurtigt gjort, hvilket betyder, at du bør kunne finde tid til det, selvom du har kalenderen fuld af aftaler. Det er som regel bedst at træne om morgenen. På den måde sikrer du, at du kommer i gang med at svede, før du bliver for magelig eller distraheret af noget andet. 

Kom på julemandens “Artig-liste”  

Der er mange julegodter, som er gode for din kur, og som kan stille din spisetrang, herunder vores flapjacks med festlige smagsvarianter. De bidrager ENORMT til at holde styr på kalorierne og giver effektiv næring, så du kan klare din træning, og får dig i julestemning! Hvis du ikke har nogle af varianterne ved hånden, kan kalorietracking apps som MyFitnessPal hjælpe dig med at vælge mellem de varianter, du har adgang til.

Spis, drik og vær glad

Kur

Du skal sørge for at få rigeligt med vand og nok af de rigtige fødevarer. Det kan virke som en selvfølge, især hvis du har haft succes med dit næringsindtag indtil videre, men det er utroligt så hurtigt man kan komme ud af kurs, når man ændrer sine rutiner i forbindelse med julen. Som du ved, er vand nøglen til, at din krop ikke synes, at den er mere sulten end den er. På samme måde kan du, ved at sørge for, at du får meget protein og mange andre fødevarer, der er gode for din kostplan, sikre dig, at du ikke får sukkerchok eller dyk, som kan føre til overspisning og dermed bliver du ikke så fristet til at gå amok i julegodterne. Prøv at passe din træning ind i din kalender for julen, så meget som du kan, og du vil føle dig meget mere motiveret til generelt at holde dig selv på sporet. 

Vær realistisk

Julen kan få din kærlighed til magi og fantasi til at blusse op, men hvis du har snydt med din kostplan og træning i julemåneden, må du tro om igen, hvis du havde forestillet dig, at julemanden kommer ned gennem skorstenen med en pakke indeholdende din personlige rekord. Hvis du ALLIGEVEL beslutter dig for at holde pause fra træningen, skal du indstille dig på, at du kommer til at miste dine fremskridt. Det lyder som grænsesættende kærlighed, men hvis du forbereder dig selv på at den første uge, hvor du skal tilbage til din normale træning, kan være lidt hårdere at komme igennem, vil det ikke føles så uoverskueligt at komme tilbage på sporet. 

Glædelig jul. I ønskes en god og sund højtid!

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu