Ernæring

Sundhedsblogger Julie Bruun | Sundhed handler om balance og lyst

Sundhedsblogger Julie Bruun | Sundhed handler om balance og lyst

Skrevet af Anne Mette Steen-Andersen.

Julie Bruun lever af at blogge om mad og træning. Før hun for 2,5 år siden blev gravid, fyldte regler og kalorieregnskaber meget i hendes liv. I dag har hun skiftet sin kontrol ud med balance og lyst, hvilket har givet hende overskud til at leve det liv, hun ønsker.

Julie Bruun – Når arbejdet er en hobby 

sundhedsblog

28-årige Julie Bruun lever af at blogge om mad og træning. Hun er uddannet fysioterapeut, og arbejder i dag som selvstændig med personlig træning, kostvejledning og fysioterapi. Hun underviser på almindelige styrkehold, er i færd med at uddanne sig til akupunktør, og så har hun i slutningen af april i år udgivet sin første kogebog med egne opskrifter på sund mad. Hun har travlt! Men hun nyder at have travlt – og med hjælp fra et hav af regneark og to-do lister, formår hun at undgå at blive overrumplet af de mange deadlines og projekter, der kendetegner hendes hverdag.

»Jeg har aldrig nydt at ligge på sofaen en hel søndag – der skal være fart over feltet! Jeg elsker alle facetter af mit nuværende job, så derfor giver det mig energi at have travlt. Jeg skriver konsekvent alt, hvad jeg skal i løbet af en uge ned. Så får jeg det ud af hovedet og ned på et stykke papir. Det hjælper mig til ikke at blive stresset,« siger Julie Bruun.

Julie Bruuns blog bugner af opskrifter, træningsvideoer og madplaner, samt gode råd og fif til at komme helskindet gennem hverdagen som småbørnsforældre. Et forsigtigt slag på tasken arbejder Julie Bruun gennemsnitligt 60 timer om ugen, men det er sjældent, at hun føler, hun har arbejdet så mange timer, som der står noteret på blokken.

graviditetstræning

»Jeg har et meget fleksibelt arbejde. Jeg kan f.eks. vælge at lægge det fra mig, og hente min søn tidligt fra vuggestue – og så først finde computeren frem om aftenen igen, når han sover. Det meste af det, jeg laver – træning og madlavning -, er jo lige så meget min hobby, som mit arbejde. Det sker tit, at jeg fotograferer den aftensmad, jeg har lavet til familien for så at skrive et indlæg og lægge opskrifter på bloggen dagen efter. Det hele går op i en højere enhed,« siger Julie Bruun og tilføjer, at det er vigtigt for hende, at bloggen afspejler, at det er lysten, der driver værket.

Sundhedsblog er ikke lig med slankeblog

For Julie Bruun er lyst et vigtigt ord. Hun mener ikke, at vejen til et sundt og lykkeligt liv går via strenge kostprincipper og forbud.

»For mig er det at være sund et spørgsmål om at være i balance, både i krop og sind. Min tese er, at den balance ikke er til stede, hvis du er meget overvægtig, ikke træner og lever af junkfood, men den er bestemt heller ikke til stede, hvis du hele tiden fokuserer på at tabe dig i vægt, og tæller kalorier fra morgen til aften,« siger Julie Bruun.

Personligt opnår hun følelsen af at være i balance ved at bevæge sig hver dag. Det er ikke nødvendigvis hård styrketræning eller løb, det kan lige så vel være en halv times tumlen med sønnen på stuegulvet. Og så er bunkevis af grøntsager, masser af vand og nattesøvn vigtige elementer i hendes tilværelse.

Der skal være plads til kage

Pladstilkage

»Der er ingenting i mit liv, der er forbudt. Der er plads til både kage og brød. Jeg kunne aldrig finde på at takke nej til noget, jeg har lyst til, fordi det ikke er sundt. Det ville hæmme mig. Af samme grund oplyser jeg ikke, hvor mange kalorier, der er i de retter, jeg lægger ud. Det er en sundhedsblog – ikke en slankeblog « siger Julie Bruun og fortsætter:

»Det at leve sundt kan virke uoverskueligt for mange, fordi det bliver fanatisk. Jeg tror, at det gælder om at bryde det ned i mindre bidder. Start med at træne 20 min. på stuegulvet sammen med ungerne to gange om ugen, hvis det er det, der kan lade sig gøre. Det er vigtigt at sætte realistiske mål – ellers knækker du halsen, inden du er kommet i gang.«

Ifølge Julie Bruun er planlægning desuden alfa og omega i en sund hverdag: Det er så let at falde i croissant-fælden, hvis køleskabet er tomt mandag morgen. »Brug søndagen på at lave en mysli, der holder hele næste uge og fyld køleskabet op med grøntsager. I stedet for at spørge dig selv, om du skal træne, så spørg dig selv, hvornår du skal træne og noter tidspunkterne i din kalender. Allier dig evt. med en veninde eller køb noget nyt, lækkert træningstøj for at motivere dig selv. Det virker,« siger Julie Bruun.

Hun tilføjer, at motivation også kan ligge i at observere, hvad andre gør for at leve sundt. En anden vigtig faktor er, at huske at notere sig de fremskridt der sker fra uge til uge.

Vejen til en balanceret tilværelse

Balance og overskud har ikke altid været en naturlig del af Julie Bruuns tilværelse. Tilbage i efterskoletiden oplevede hun at øge sin vægt med 20 kg. på et år. Det kickstartede en livsstilsomlægning og en interesse i kost og træning. Mens hun læste til fysioterapeut, fik hun arbejde på en sundhedscafé i Aarhus, og de første spædeskridt til en karriere som professionel blogger blev taget. Men dengang var kalorierne i fokus hos Julie Bruun.

»Mine dage var et stort regnskab. Jeg havde konstant dårlig samvittighed og verdens længste liste over forbudte fødevarer oppe i hovedet. Det var virkelig hårdt – fordi maden ikke måtte fylde, så fyldte den det hele,« husker hun.

For Julie Bruun indfandt balancen sig, da hun blev gravid med sin søn for 2,5 år siden. Pludselig var det ikke tanker, om hvad hun måtte og ikke måtte, der fyldte hendes hoved, men tanker om, hvad hendes krop havde brug for. De tanker er hængt ved siden. Med et lille barn i hjemmet har du heller ikke tid til at lave salater hver dag – du lærer at spise, hvad der er i køleskabet, griner Julie Bruun.

»Jeg har ikke den perfekte krop. Jeg ligner ikke mannequindukkerne i butiksvinduerne. Jeg har lidt appelsinhud, og jeg har mistet mine bryster efter at have ammet min søn. Men jeg er glad for min krop i dag – jeg føler mig afslappet og tilfreds,« siger hun.

Julie Bruun har aktuelt 28.700 følgere på sin Instagram-profil. Hendes træningsvideoer og opskrifter på sund mad er inspireret af andre bloggere. Bl.a. henter hun inspiration til sine hjemmetrænings-videoer på amerikanske træningsprofiler.

Få mere inspiration på hendes hjemmeside Julie Bruun

På Instagram findes hun under navnet @juliebruunsblog.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Danmarks bedste Black Friday tilbud. Årets største udsalg! Shop amok