Livsstil

BMI og vægt | Viser tallene om man er overvægtig eller undervægtig?

Advarsel: Denne artikel om BMI  indeholder en del kritik, lidt matematik og en fair mængde humor.

Body Mass Index

Også kaldet BMI. Du har hørt ordet en million gange før, du har måske sagt det et par gange, men ved du, hvad det egentlig betyder og indebærer?
Helt kort fortalt regnes dit BMI ud fra din højde og vægt, og mere præcist din vægt divideret med din højde i anden i meter.

Dette fine BMI tal betragtes derfor på en skala, som strækker sig fra – 19 til + 50

Under 19,5 Undervægtig
20-24,9 Normal vægtig
25-29,9 Moderat overvægtig
30-39,9 Fedme
Over 40 Svær fedme

 

Eksempel: Grete er 1.63 m høj og vejer 57 kg.
Hendes BMI regnes således ud: 57 / (1,63 x 1,63) = 21,43
Hvad fortæller det dig om Grete? Ikke særlig meget andet end forholdet mellem hendes højde og vægt. Det siger også, at hun er normalvægtig ud fra BMI-skemaet.

Hvorfor skal vi passe på med brugen af BMI?

vægt og bmi

Der er mange svar på dette spørgsmål, så lad os kigge nærmere på nogle af dem.
Opfinderen af BMI var en belgisk herre ved navn, Adolphe Quetelet. Adolphe Quetelet var en astronom, matematiker, sociolog og statistiker tilbage i 1800 tallet, en akademisk alt mulig mand. Han betragtes af og til som faderen af social science, eller lettere fejl-oversat samfundsfag og sociale studier.

Han havde i 1932 brug for en måde at inddele befolkningen efter vægt, da man inden for epidemiologiske studier havde spottet en sammenhæng mellem vægt og hjertekar-sygdomme (1).
Man ville gerne sammenligne sandsynlighederne for sygdom og relationen til vægt, men for at sammenligne, må man have forskellige ensartede måleenheder. Her kommer BMI, eller dengang kaldt ”Adolphes Indeks” ind i billedet. Der er sidenhen sket lidt ændringer og justering til indekset.
Det inddelte befolkningen i kvantitative enheder, som kunne bruges til statistik og sandsynlighedsregning.

Dette er vigtigt af to årsager:

  1. Opfinderen arbejdede IKKE inden for sundhed. Hvornår har du sidst spurgt en astronomen, matematiker, sociolog eller statistiker om råd angående din sundhed?
  2. Indekset blev lavet for at sammenligne ting. Det blev lavet af statistisk nødvendighed, ikke for at fremme sundhed. Dette er der intet galt i, men det er relevant at huske, at vægt/højde forholdet i BMI er statisk variabel, og ikke oprindeligt havde en klar sundhedsmæssig baggrund.

Forskelle i BMI

BMI

Den fine BMI skala, lidt højere oppe, er nok den, du har mødt før, hvis du bor i et vestligt land, hvor World Health Organizations (WHO) version er den gyldne standard.
BMI inddeles ikke på samme måde alle steder i verden. I Asien bruges en anden fordeling end i vesten. De har også en kategori mere end WHOs version. I den asiatiske BMI skala indgår en før-fed (pre-obese) kategori mellem overvægtigt og fed. En anden forskel mellem de to skemaer er, er at den asiatiske version har lavere afskæringer. Der skal altså mindre til, før man går fra normal til overvægtig. Grundene til de lavere værdier var, at studier viste at ved samme BMI som kaukasiske folk, havde asiater øget tilbøjelig til at udvikle livsstilssygedomme. Hvorvidt denne skala burde anerkendes hos WHO, er debattere flere gange (2).

BMI’s afskæringsværdier er også påvirket af alder. Hos børn og unge bliver lavere numre godkendt, som værende normal vægtig. En 13-årig dreng med et BMI på 18 er normal vægtig i forhold til hans alder. Blev han målt på den voksne skala, ville han gælde som undervægtig.
De laveste værdier er faktisk, når vi er 4-5 år, hvorefter det støt går op ad. Jo ældre vi bliver, jo højere bliver tallene, indtil vi er voksne, hvor værdierne stabiliseres og den endelige og udbredte BMI skala er den gældende. Skalaen for børn inddeles af og til også i køn, da piger og drenge ikke følger den samme vækstkurve.

Hvad er vægt egentlig?

vægt

Har du nogensinde tænkt over hvad vægt reelt er?
Det er et tal, som et redskab (vægten) fortæller os, hvilket vi stoler på som værende sandt. Vi tildeler derefter det tal en betydning. For nogle har tallet en meget stor betydning, for andre er det ligegyldigt. Dette tal ændres hele tiden. Bitte små ændringer kan påvirke tallet, noget så simpelt som at flytte vægten en halv meter til siden kan ændre tallet. Betyder det, at du på 20 sekunder har tabt dig? Det ændres også i løbet af dagen, og i løbet af ugen. Hvad du spiser, drikker og hvordan dine hormoner er, påvirker det alt sammen.
Hvis tallet kan ændres så nemt, hvor troværdigt og betydningsfuldt er det så reelt? Hvad fortæller det dig egentlig, og kan du bruge det til noget praktisk?

Det eneste det tal egentlig gør, er at give en ide om din krops forhold til tyngdekraften. Endnu mere specifikt, tyngdekraften på jorden. – Sikke brugbar information! Det kan jeg bruge til cirka ingenting! Hvis du målte din vægt på en anden planet, månen eller en stjerne, ville den være et helt andet tal. Vejer du 60 kg på jorden, vejer du omkring 10 kg på månen. Det ultimative vægttab.
Har din vægt lige så stor betydning, når du tænker på den, på den her måde?

Er det fedt eller muskler?

Det største problem ved BMI skalaen er, at den intet siger om kropskomposition, altså hvor stor fedt-til-muskel ratioen er. Eftersom vægt og højde er de eneste parametre i formlen, så overses en masse. En professionel atlet, som er i topform og kernesund. En mand, bygget af rent rå muskler og med en fedt procent lavere end sødmælk, kan ende med at ryge ind i overvægtskategorien, hvilket ifølge BMI skalaen betyder, at han har øget risiko for livsstilssygdomme.

BMI siger altså ikke noget om sundheden. Ja, den siger, at inden for et bestemt BMI, er der højere risiko for livsstilsygdomme. Kodeordet her er RISIKO. Der er ingen garanti for det, det er ikke automatisk noget, som sker så snart, du lander inden for den knap.
Der er også en øget risiko for, at man falder, hvis man går et iset fortov i modsætning til et tørt, men det betyder ikke, at alle falder på måsen, så snart vinteren kommer. Ja selvfølgelig er der et par stykker, som render rundt med blåmærker fra fald, men langt de fleste kommer sikkert frem. 

Drop BMI-hysteriet

endorfiner

BMI er dog ikke helt ligegyldigt og overflødigt. Det er brugbart, når vi kommer ud til yderværdierne, the outliers som de så fint er refereret til inden for statistik. Når vi kommer ned på svært undervægtig eller svært overvægtig, så er der med stor sandsynlighed en sundhedsrisiko forbundet med det. Det er ekstrem tilfældene, dem hvor du blot ved at kigge på personen, kan se, at der højst sandsynligt er et problem. Men for mange så betyder det ikke noget, hvad ens BMI er, sygdom rammer også de aller-sundeste.

Konklusionen er altså – Læg bare vægten og lommeregneren væk igen. Langt væk.
Din sundhed er langt mere end din vægt og BMI tal. De tal kan give et pejlemærke om sundhedsproblemer, så få gerne et sundhedstjek hvis du er bekymret, men lad ikke BMI være mere end en lille guide.


[1] Eknovan, G, (2008), Adolphe Quetelet (1796-1874)–the average man and indices of obesity. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17890752

[2] https://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/ethnic-differences-in-bmi-and-disease-risk/

 



Anna Wedfall

Anna Wedfall

Forfatter og ekspert

Mit navn er Anna, og jeg har flere års erfaring som sundhedsskribent. Jeg har en bachelor i Global Nutrition and Health og har arbejdet indenfor psykologi og træning, hvilket også er mit yndlingsområder at skrive om. Jeg har løftet vægte siden 2011, og har fokus på styrke, funktionalitet og at træning skal være en legende samt sjovt. Det, jeg elsker ved jobbet som skribent for MyProtein, er at få lov til at formidle, at sundhed er meget mere, end hvordan vi træner og spiser.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu