Livsstil

Svært ved at falde i søvn i sommervarmen? Prøv disse 10 tips

Der er kun én ting, som danskerne elsker mere end varme, og det er at brokke sig over varmen. Kan du relatere?

Når det er varmt udenfor i Danmark, så er det ikke overraskende, at mange af os bruger mere tid på at vende og dreje os end på at sove. For at hjælpe dig med at få en bedre nattesøvn i de næste par uger har vi lavet lidt research og samlet de bedste tips til at sove i varmen. Lad os komme i gang.

1. Læg dine lagner i fryseren

Dette er for dem af jer, der for alvor kæmper og er villige til at gøre plads ved siden af jeres frosne ærter til jeres sengetøj og pyjamas.

Denne her kræver ikke så meget forklaring, smid dit sengetøj, din pyjamas og endda dine sokker i fryseren i ca. en time før sengetid og hop i en iskold seng. Det vil forhåbentlig give dig nok midlertidig lindring til at falde i søvn, inden lagnerne bliver varme igen.

2. Hold vinduer og persienner lukket om dagen

Vores første instinkt om sommeren er at smække alle vinduer og døre op. Dette kan dog være den største fejl, du begår, da det lukker det varme sollys ind. Prøv i stedet at holde dine vinduer og persienner lukkede hele dagen, især på den mest solrige side af dit hus for at holde dit hus køligt.

Hvis der er en brise (halleluja), er din bedste løsning at holde dine persienner/gardiner lukket, men holde dit vindue åbent, på den måde får du brisen igennem, men det varme lys forbliver ude.

3. Cirkulér kold luft

Dette er et tip, som mange af jer måske har set på TikTok, men det går ud på at fylde en skål med koldt vand, tilføje et ton isterninger og sætte den foran en ventilator. Prøv dette tip ca. en time før du går i seng, og dit værelse vil føles friskt, når du går i seng. Dette kombineret med den frosne pyjamas? Et drømmehold.

4. Hold dig hydreret

Det er vigtigt at sørge for, at du drikker nok vand hver dag, men især i varmt vejr. At forblive hydreret hjælper din krop med at holde sig kølig og fremmer en god nattesøvn. Sørg for, at du regelmæssigt drikker vand i løbet af dagen, men undgå at drikke for meget før sengetid, da du ikke ønsker at vågne konstant op for at gå på toilettet…

Sørg også for at have et glas vand ved siden af din seng (eller en flaske vand, der har været i fryseren!), hvis du vågner i løbet af natten.

5. Hold dig til din sædvanlige rutine – ingen siesta!

Det er vigtigt at holde sig til rutiner for at udvikle en god søvnplan, og det er ikke anderledes under en hedebølge lignende tilstand. Prøv at falde i søvn og vågne op på samme tidspunkter som sædvanligt og undgå lure. Uanset hvor fristende det er at tage en lur, når du ligger i solen, så lad være, hvis du kan. Det vil gøre det meget lettere at falde i søvn senere.

6. Træning

Denne her kan være vanskelig om sommeren, og hvis du oplever en hedebølge, skal det gøres sikkert. Det har dog vist sig, at motion i løbet af dagen øger søvnkvaliteten for nogle voksne.1 Få en hurtig løbetur eller et træningspas om morgenen eller om aftenen, når det er kølet lidt ned. Undgå kraftig motion midt på dagen, når temperaturen er højest. Det er bedst at dyrke motion om aftenen et par timer før sengetid, så din puls har mulighed for at komme ned på normal niveau igen.

7. Læs eller lyt til en podcast før sengetid

I bund og grund skal du undgå det frygtede blå lys. Vi har alle hørt det før, men desværre er det sandt. Læg telefonen fra dig og prøv at tage en bog eller tænde for en podcast i stedet, det vil hjælpe dig med at slappe af i sindet og gøre dig klar til at sove.

8. Tag et køligt brusebad

Kender du den der forfærdelige klistrede følelse efter en dag i solen? Også os. Gør det til en vane at tage et køligt brusebad lige før sengetid. Det vil ikke kun hjælpe med at køle din krop ned, men det vil også give dig en frisk og meget mere behagelig følelse, hvilket gør det meget nemmere at sove.

9. Sluk for enheder

Vi taler ikke om virkningerne af blåt lys her, men snarere om virkningerne af den varme, der udsendes af vores enheder. Ting som bærbare computere, spillekonsoller og tv’er afgiver alle varme, mens de kører, og vi ønsker at begrænse varmen så meget som muligt. Prøv at slukke dine konsoller (især dem i soveværelset), inden du går i seng, det burde hjælpe med at køle dit værelse ned.

10. Hav en spritz flaske i nærheden

Skaf dig en ansigtsspray fyldt med koldt vand og opbevar den ved din seng. Giv dig selv en god spray, inden du lægger dig i sengen. Hav den ved hånden, hvis du vågner ved midnatstid for at få en hurtig opfriskning.

Kort fortalt

Årets hedebølge har forårsaget mange søvnløse nætter (og også en masse solskoldning), men forhåbentlig vil du sove godt i varmen ved at tage et par af disse tips til dig. Moralen af historien: invester i en ordentlig ventilator, skab plads i fryseren, tag masser af kolde brusebade, og du vil sove på ingen tid.

5 kosttilskud at tage med på sommerferie

Kosttilskud

5 kosttilskud at tage med på sommerferie

2018-08-20 06:00:07Skrevet af Myprotein

4 måder at holde dig i form hele sommeren

Livsstil

4 måder at holde dig i form hele sommeren

2019-06-18 08:42:49Skrevet af Ian Roden


  1. https://www.sleepfoundation.org/physical-activity/exercise-and-sleep


Monica Green

Monica Green

Forfatter og ekspert

Oprindeligt fra det sydlige London dimitterede Monica fra University of Leeds med en grad i filosofi. Efter at have opdaget en kærlighed til at træne, mens hun studerede, blev Monica tiltrukket af vægttræning, som hjalp hende enormt meget gennem stressende tider som studerende. Fra at skrive for en populært studenterside udviklede Monica sine færdigheder som forfatter og skrev regelmæssigt populære bidder. Hun er begejstret for at kunne kombinere sin kærlighed til skrivning med sin passion for træning. I sin fritid elsker Monica at lave mad, prøve nye restauranter med venner og udforske nye vandrestier.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her