Livsstil

Gør træning dig glad? Hvad sker der i kroppen under træning?

Træning burde være noget, vi gør, fordi det gør os veltilpasse, og at vi kan sidde tilbage med en glad følelse helt indeni. Det burde ikke være en sur tjans, som blot skal overstås flere gange ugentligt. Hvis du hører til en af dem, som bruger mange timer i et træningscenter, så skal det altså også gøre dig glad! Træning er for nogen en livsstil og for andre end hobby, men uanset hvad, så skal det ikke være en “åh nej” oplevelse.

Dit fix af endorfiner gør dig glad

Glad med træning

Hvis vi kigger på det helt fysiologiske, så kan vi se, at der sker en helt masse i hjernen, når vi hiver i vægtene oppe i træningscenteret eller løber en tur. Kroppen har sit eget humørmedicin, hvilket er et bestemt hormon kaldet ‘endorfin’, som blandt andet udskilles i hjernen ved fysisk aktivitet. Endorfiner er vores egen form for glædeshormon, der i den grad kan gøre dig glad.

Træningsrus og afhængighed

Dette hormon kan på flere måder derfor sammenlignes med narkotika. Dette er ligeledes måden, hvorpå man forklarer, at folk bliver afhængige af træning. De er altså afhængige af rusen man får, når endorfinerne i hjernen bliver udskilt. Når kroppen har vænnet sig til at få “stoffet”, vil den på automatisk vis bede om det, når kroppen igen er i underskud. Vi mærker dermed, at vores krop har brug for at komme i gang. Vi får brug for at bevæge os. Flere ville mene, at det jo kun er positivt, at man er afhængig af, at skulle bevæge sig. Det er det bestemt også – til en vis grad. Den fysiske aktivitet kan altså snildt gå hen og blive sygeligt.

Helt korrekt vil endorfiner altså sørge for, at du blive glad i låget. De positive stoffer vil give en positiv tænkning og godt humør.

Endorfiner gør dig smertefri

Skadesfri

Endnu en fordel ved endorfiner er, at de er med til at lindre smerte. Det er nemlig et smertelindrende stof, hvis du har smerter i kroppen. Spændinger eller lignende vil lindres ved udskillelse af endorfin. Dette kan altså betyde, at fysisk aktivitet kan virke lindrende på dine smerter. Derfor kan træning også tage overhånd hos nogle mennesker, som ikke kan styre det. Jo mere fysisk aktivitet desto flere endorfiner. Dog bør man naturligvis ikke rende rundt og give den gas i træningscenteret, hvis man har brækket ryggen, eller har en anden skade, som bliver værre af fysisk træning. Husk at lytte til din læge![1] 

Nu ved vi altså, at hjernen sørger for, at vi bliver glade efter endt træning. Dette betyder ikke nødvendigvis, at vi dermed orker at finde tiden, motivationen og alt det der hører med INDEN træningen. Hvad hvis træning ikke engang er noget for dig?

Træningsglæde

Så ville jeg sige, at glæden ikke kommer af sig selv. Men det gør den jo i bund og grund – i hvert fald i forhold til ovenstående. Dog kan det være svært at få taget sig sammen til at træne. Nogle dage er man træt efter arbejde eller skole. Andre dage har man ikke tid, ellers kan det være, at vejret ikke lige er det bedste, og man vil derfor ikke hele vejen hen til træningscenteret.

Drop de dårlige undskyldninger

Træningsglæde

Man kan finde et hav af undskyldninger, når man først har mistet motivationen. Måske har man helt glemt, hvor glad man egentlig bliver af træning efterfølgende? Eller måske har man ikke oplevet nogle former for resultater, hvilket derfor ikke ligefrem øger motivationen.

Der er simpelthen så mange ting, som lige pludselig taler for, at “træningen sagtens kan springes over i dag.” eller “Jeg begynder i næste uge, så går jeg all in!”. Man kan blive ved. Det handler simpelthen om at tage sig selv ved hornene og sige, at nu skal man i gang. Også selvom det ikke er mandag! Også selvom du ikke ved, hvor meget tid du har til at træne i løbet af ugen. Nu er tiden inde til at komme ned i det træningscenter!

Tips til at gøre din træning sjov

At blive glad for træning er ikke nødvendigvis noget, som blot kommer fra den ene dag til den anden. Hvis man virkelig vil mærke en ægte træningsglæde, så handler det om, at have det sjovt under sine træningspas samt at få nogle resultater gennem sin træning. Hvordan har man det sjovt, når man træner? – spørger du nok. Sjov er jo defineret på mange måder. Du skal finde den måde, hvorpå du gerne vil træne, og hvad der er sjovt for lige netop dig.

Hvad gør en træning sjovere?

  • At træne med en god ven eller veninde
  • At have fundet nogle nye øvelser til den pågældende træning
  • At have planlagt sin træning, så man ved, hvor mange øvelser man skal igennem
  • Holdtræning – når timen er overstået, så er du færdig for i dag
  • At du måske må spise et ekstra stykke chokolade efterfølgende

Ovenstående punkter er blot eksempler på, hvad der eventuelt kunne sørge for, at din træning bliver en smule sjovere. Der findes sikkert mange flere, men det handler om, at du skal finde de ting, som gør, at du har lyst til at træne.

Bliver jeg glad, når træningen giver resultater?

glad

På dette spørgsmål kan jeg kun svare et stort og rungende JA!

Jeg har aldrig oplevet nogle mennesker, som ikke blev glade af de resultater, de havde opnået. De har kæmpet i flere måneder og måske endda flere år for at opnå sit eller sine mål. Nu hvor de endelig er nået dertil, så kan det ikke andet end at bringe smilet frem.

Så står du til gengæld i et nyt “dilemma.” Hvad skal jeg så nu? Kan jeg blive mere glad? Skal jeg stoppe med at træne, nu hvor jeg har nået mine mål? – Hvad tror du selv? Selvfølgelig skal du ikke stoppe med at træne. Det var da det mest fjollede jeg nogensinde har hørt. Nej, nu er der nye boller på suppen, nu skal du lægge en ny plan. Nye mål! Ny glæde!

Sæt dig mål

For nogle mennesker er nye mål rigtig svære at finde. Måske var deres forhenværende mål at tabe 5 kilo. Det har de hermed nået, men hvad så nu? Disse 5 kilo var hele deres verden det sidste års tid. – Så findes der andre typer af mennesker, som mener, de aldrig kan blive perfekte. Der er næsten nye mål hver eneste dag. Hvis et mål en dag er blevet nået, så er der indenfor meget kort tid kommet 10 nye oveni listen. Disse mennesker som aldrig kan blive tilfredse, men altid vil have mere.

Mål er gode at have. Man skal dog for det første sørge for, at man er glad, når målet er nået. Man har kæmpet så længe! For det andet er det lige så vigtigt, at man samtidig sætter sig nye mål. På den måde undgår man, at det hele går i stå efter et stort mål er nået.

Træn i kulde, slud og sne

Udendørstræning

Selvom den mørke tid nærmer sig, så skal du stadig holde din krop sund og stærk. Jeg ved godt, at du ikke skal vise strandkroppen frem i lang tid, men derfor skal du ikke stoppe med at træne. Du bør allerede starte fra i dag. Begynd at træne din krop op og kom i form, så kan du nå et rigtig godt resultat, til sommeren kommer.

Kulden udenfor skal ikke stoppe dig. Hvis vinteren er en undskyldning for, at du ikke træner, så må du lige nive dig selv i armen en ekstra gang. Jeg kan fuldt ud forstå, at det ikke er fedt, at skulle cykle, gå eller lignende i snestorm, hvis man jo “bare” skal hen og træne. Men der burde ikke være noget, der hedder “bare at træne.” Træningen er meget mere end det. Overvej hvor meget glæde du får til næste sommer, når du ved, at du har en drømmekrop, som du kan vise frem. Måske får du ovenikøbet boostet selvtilliden? Udover at træning og sammenhørende kost fører til en pæn krop, så er der også andre vigtige faktorer, som spiller ind. Udseendet er naturligvis ikke alt. Træning sørger for, at din krop bliver stærk. Du styrker dine knogler og led og forebygger fedme. Det styrker altså til et sundere dig!

Klæd dig ordentligt på og træn varmen frem

Vinteren er generelt hård ved os. Vores hud bliver tør, vinterdepressionen kommer frem, den mørke tid gør os trætte og meget mere. Det bør vi kunne ændre på. Vinteren er en hel sæson for sig selv og varer altså ret længe. Denne tid skal ikke forhindre os i at være lige så glade som resten af året. Den skal bestemt heller ikke stoppe os i at træne – uanset hvor meget vi hader at gå udenfor i kulden.[2] Du skal finde vinter-energien frem, og det kan ikke gå for langsomt.

Vinteren kan bare komme an!

Hvis en af grundene til at du vælger ikke at træne i løbet af vinteren, er fordi du ikke gider tage hele vejen hen til træningcenteret, så bør du lige tænke en gang til. Det kan godt være, at vejen derop er kold, våd og kedelig. Når du så endelig er oppe i træningscneteret, så har du rig mulighed for at arbejde dig varm igen. Træn så meget at du får varmen og sved på panden. Du kan eventuelt træne i noget mere tøj. Ofte ses det, at folk træner i hættetrøjer om vinteren.

Hvis det er trætheden, som driller i vintertiden, så nytter det bestemt intet at blive liggende under dynen eller på sofaen derhjemme. Dette dræner dig for energi. Motion og bevægelse er det, som vil give dig ny energi og gøre dig glad. Om sommeren er man mere tilbøjelig til mere bevægelse på grund af vejret. Man tager lige en ekstra tur med hunden, man løber en tur i skoven eller lignende. Det gælder derfor om, at vinteren på ingen måde bør stoppe dig i dine daglige fysiske aktiviteter. Om vinteren er det dermed ekstra vigtigt, at sørge for at få trænet.[3]

Er træning noget for dig?

Hvis du er usikker på, om dit fitnessmedlemskab kommer til at rådne op, og at du aldrig får brugt det, så kan det være en fordel at få prøvet et gratis medlemskab på 2 uger eller 1 måneds tid. Hvis du giver den alt, hvad du har i prøveperioden, så kan du mærke om det virkelig er noget for dig – om du finder glæde ved at træne. Ulempen ved en prøveperiode er, at du højst sandsynligt ikke opnår særlig store resultater på så kort tid. Du må derfor se bort fra dem i et øjeblik. Du skal dog huske på, at resultaterne ofte er dem, som virkelig gør, at man har lyst til at træne endnu mere og endnu hårdere.


[1] https://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/motion/Motion-er-din-egen-humoermedicin/

[2] https://www.netdoktor.dk/tema/energi_til_vinteren.htm

[3] https://www.apotekeren.dk/aktuelt/sund-og-vinterfrisk.aspx



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Vanessa Gantzel er vores skribent og uddannet fitness instruktør v/ Fitness World, hvor hun igennem sin holdundervisning motiverer og får sveden frem på panden hos medlemmerne. Hun har tidligere erfaring med at skrive fra andre medier. Alt indenfor sundhed, livsstil og træning. Dette er ligeledes områder, som Vanessa går op i, da en sund krop og sund indstilling til livet er alfa omega. Vanessa drømmer om at blive personlig træner og massør.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu