Ernæring

Hvad kan man spise som vegetar, veganer og som glutenallergiker?

Grundet den store alsidighed af fødevarer og kostilskud tilgængeligt til afdækkelsen af forskellige behov, fortsætter forskellige former for kost og livsstile med at blive mere populære.

I øjeblikket, er den vegetariske, veganske og glutenfrie livsstil nogle af de mest populære livsstile – dette kan for nogle skyldes etiske spørgsmål– alternativt bliver disse kost muligheder valgt for den lange række af sundhedsmæssige fordele, de leverer!

Personer med alt, fra mål om vægttab, forbedring af den fysiske ydeevne, reduktion af træthed, eller dem der søger at slippe af med en smertefuld oppustet mave kan nyde godt af at lave en livsstilsændring, for at forbedre deres generelle sundheds- og fitness niveauer!

Den vegetariske kost

Vegetar

Vegetar er en betegnelse for en person, der ikke indtager nogen form for kød; dem der ikke spiser kød, men inkluderer fisk i deres kost kaldes ofte pesco-vegetarer. En vegetar tillader dog sig selv at spise animalske produkter såsom æg, yoghurt, mælk osv.!

En af de vigtigste grunde til, at folk vælger at blive vegetar og gå over til en vegetarisk kost, er at de er imod dyrs lidelser og ser slagtning af dyr med henblik på menneskelig indtagelse, som uetisk. Nogle dyr behandles på en umenneskelig måde, og ved at blive vegetar, kan man bidrage til bekæmpelsen af dette. Selvfølgelig lever alle dyr ikke under umenneskelige forhold. Derfor bør man som kødspiser sørge for at vide, hvor ens kød kommer fra!

Ifølge American Dietetic Association, har vegetarer en nedsat risiko for:

✓ Fedme og hjerte-karsygdomme

✓ Tyktarmskræft

✓ Diabetes som voksen

✓ Osteoporose

✓ Lungekræft og brystkræft

Det er også billigere at spise grønt, sammenlignet med kød. Frugt, grøntsager og korn er meget billigere – det er op til dig at eksperimentere!

Se vores vegetariske udvalg her.

Den veganske kost

Veganske bønner

En vegansk kost er meget striks i forhold til den vegetariske kost , da ingen animalske produkter er tilladt – herunder også mejeriprodukter!

Årsagerne, og fordelene ved en vegansk kost er generelt de samme som en vegetarisk kost. Eftersom du INGEN animalske produkter må spise, er den generelle idé, at dit helbred bør være meget bedre. Dette afhænger dog af den enkelte person!

Hvorfor vil dit helbred forbedres uden mejeriprodukter?
Der kan være et væld af grunde til dette. For eksempel, hævder nogle, at animalske produkter såsom æg kan have et højt indhold af fedt, og kolesterol.

Ved at skære ned på alle disse produkter, kan man mindske risikoen for visse sygdomme. Blandt fordele kan nævnes:

✓ Øget energi
Flere komplekse kulhydrater i kosten kan holde dig mæt i længere tid. Udover dette, vil dine insulin niveauer have mindre udsving, grundet madvarer som fuldkornsris, korn osv. som er langsomoptagelige kulhydrater. Som resultat forsynes din krop med en længere varighed af energi. Kulhydrater er ikke fjenden – faktisk kan flere kulhydrater i kosten forhindre nedbrydning af muskelvæv!

✓ Tonsvis af protein … “Hvor får du din protein fra ?!”
Nødder, nøddesmør, bønner, soja, tofu, quinoa, ris, grønne grøntsager – for at nævne et par stykker! Et ton af de naturlige fødevarer du indtager vil indeholde protein, og du skal derfor ikke bekymre dig om at miste din lean muskelmasse på en vegansk kost, selvom du er en bodybuilder!

✓ Forhøjelse af antioxidanter og vitaminer
Mange kostvaner mangler næringsstoffer, som er nødvendige for at din krop samt immunsystem fungerer ordentligt! Øget indtagelse af frugt, grøntsager, nødder og kerner kan give en overflod af vitaminer. Disse kan ikke blot styrke immunforsvaret, men har en positiv effekt på regenereringen af celler = Pænere hår, hud, negle!

At gå vegansk kan være meget hårdt, så det anbefales, at du tager kosttilskud, så du ikke mangler essentielle fedtsyrer og vitaminer – såsom D-vitamin.

Se vores veganske udvalg her.

Glutenfri kost

Glutenfri

En glutenfri kost betyder at man ikke spiser noget gluten,  hvilket ofte findes i korn såsom hvede.
Det anvendes generelt til behandling af cøliaki (en sygdom, hvor tyndtarmen er overfølsom over for gluten, hvilket fører til vanskeligheder med at fordøje maden), men er ofte også anvendt for andre sundhedsmæssige fordele det potentielt kunne give!

Enkeltpersoner optager nogle gange en glutenfri kost i håb om at opnå:

✓ Et vægttabsmål

Det at tabe vægt kan være nemmere, da du fjerner en masse forarbejdede kulhydrater, som du tidligere har indtaget.

✓ Behandle en smertefuld, oppustet mave

Din krop kan være i stand til at fordøje maden lettere; derfor vil du være mindre modtagelig for mavekramper, oppustethed, diarré osv

✓ Reducere træthed

En glutenfri livsstil kan potentielt øge dit energiniveau gennem hele dagen.

 ✓ Forbedre fysiske præstationer

At spise glutenfrit betyder at man ikke spiser noget gluten som ofte findes i korn, såsom hvede.
Generelt er glutenfrie fødevarer og kosttilskud er bredt tilgængelige i dag!

Værd at vide

Før i tiden ville det være meget svært at få madvarer, der passer til kravene i disse diæter, men i dag er der et væld af andre muligheder tilgængeligt!

Tjek dine mål i forhold til hver af disse livsstile og eksperimentér for at se, om du vil drage fordel og opnå dine mål!

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert