Træning

Fordelene ved kompressionstøj til genoptræning

Kompressionstøj & Genoptræning

Mange atleter og fitness entusiaster stiller spørgsmål til kompressionstøj og dets virkning. Nogen betragter det som en slags uniform, der kan holde dig varm, når det er koldt. Faktum er, at med de fremskridende teknologier, der bruges til at lave kompressionstøj, er der meget mere dertil, end bare en tætsiddende tøj, som det ligner udadtil.

En af de vigtigste fordele ved kompressionstøj er, hvordan det kan hjælpe dig med at genoptræne. Ikke kun efter en virkelig hård træning, men også når du har lidt under en skade.

Når du oplever en skade, stor eller lille, er nedenstående de første ting, som du rådes til at gøre. Dette når der ikke er et brud involveret.

  • Hvil den skadede muskel
  • Påfør is til området
  • Komprimer den skadede muskel eller hævelse
  • Løft det skadede område

Herefter er det almindeligt, at en gammel skade genopstår, når den er kold. For eksempel har et brudt knæ eller boxerbrud, selv om det er helet og helbredt, en tendens til at mærkes alligevel i vintermånederne. I tider som disse, hjælper det at holde de berørte sener og muskler varme, og kan gøre en stor forskel.

Kvalitetskompressionsudstyr er designet til at levere bestemte niveauer af tryk til det berørte område, uanset om musklen er skadet eller ramt efter en meget intens træningssession. Anvendelse af dette tryk hjælper på din cirkulation, på samme tid med at det giver dig fri bevægelighed. Kompressionstøj har vist sig at øge blodstrømningen til dine muskler, såvel som at det holder dine muskler på plads.

Kompressionstøjet kan desuden også bæres som et basislag, der kan dække dine muskler mod kulde, når du ikke bevæger dig, for at holde dem fra yderligere anstrengelse. For generel genoptræning efter en hård træning, giver det tætsiddende materiale en hjælpende hånd med hævelse og betændelse i ømme muskler.

Kompressionstøj & Styrketræning

Kan du bruge kompressionstøj til at opnå den samme effekt som lifting straps? Ja og nej er svaret til dette. Ved squats og dødløft kan disse lifting straps bruges til at holde dine knæ sikre og lindre den enorme belasting, de lider af, med den vægt, du løfter. Kompressions sleeves eller leggings har en lignende effekt, men ikke på samme niveau som lifting straps.

Når du pakker dine knæ ind, beskytter du dem og holder dem på plads, da kraften i dine sener trækker på hver side. Kompressionstøj lægger pres på musklerne, men holder dem på plads. Dette er ikke helt negativt. Det betyder bare, at kompressionstøjet ikke er ligeså effektivt til tunge løft, da de tillader mere bevægelse end lifting straps. Straps har også vist sig at have en negativ effekt på knæets brusk, da det holder knæet presset ind mod dens knoglen.

Hvis du lider af et forvredet knæ eller noget lignende, kan kompressionstøj være en stor hjælp til de omgivende muskler. Kompressionstøjet hjælper med at bære på dit følsomme knæ.

På samme måde bruger mange atleter kompressionssokker eller sleeves til at modvirke skinnebensbetændelse. Det vil ikke helbrede skinnebensbetændelse, men den ekstra støtte og tryk hjælper med smertelindring. Igen, hvis du kommer vender tilbage til træning efter en skade som denne, anbefales det stærkt, at du bruger kompressionssokker, sleeves eller leggings til den ekstra støtte.

Mange atleter og fitness ildsjæle synes, at motion er nemmere, når man bærer kompressionstøj. Det giver dig ikke ekstra styrke, men kan helt sikkert føles som om, at det gør. Dette skyldes, at dine muskler bliver varmere, før du er begyndt, samt stigningen i din cirkulation. Det skyldes også det ekstra tryk, der fjerner ting, der modvirker dig under træning, såsom inflammation og mælkesyre.

En undersøgelse har vist, at kompressionstøj burde bæres i mindst en time efter, at træningen er endt. Så hvis du nogensinde har syntes eller vil synes, det har været lidt lettere at gå hjem efter ben dag, imens du har haft kompressionstøj på, så ved du nu hvorfor.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert