Træning

Hvordan bevarer du din energi under din træning?

Har du somme tider også svært ved at holde din energi igennem en hel træning?
Føler du, den sidste halve time bare bliver for sløset eller slasket? En gang imellem kan det virkelig være svært at holde det samme høje energiniveau i hele træningspasset.
Man starter med de store tunge øvelser, men når man er nået til de sidste to mindre øvelser, så springer man over, hvor gærdet er lavest. Nu er man blevet træt i kroppen, og man vil egentlig bare gerne hjem.
Alle kender mere eller mindre til dette problem. Særligt hvis dagen har været travl, og man oveni købet har fået alt for lidt søvn. Så ved man med garanti, at træningen ikke lige bliver den bedste. Men hvad kan man gøre for at holde et godt og højt energiniveau under hele træningen?

Energi i hverdagen

Energi

Energi under træningen er én ting, men energi i hverdagen er særligt endnu vigtigere. Der har været meget omtale i medierne om, hvordan danskere mangler energi i hverdagen. Folk føler sig trætte og uoplagte. Dette bør man gøre noget ved. Der er mange muligheder for, at hæve sit energiniveau i hverdagen, finde overskud og udslette den daglige træthed, som du måske har gået og døjet med i flere uger.
En enkelt søgning på nettet om, hvordan man får mere energi i hverdagen, giver flere tusinde resultater. Der vises her mange forskellige råd om diverse kosttilskud og andet, som holder energiniveauet oppe. Der findes uden tvivl også meget af den slags, som virker fuldstændigt, som det skal, men lad os gå helt tilbage til det allermest basale.

Får du søvn nok?

søvn

Søvnen, et af de vigtigste og mest basale behov for menneskekroppen. Hvis vi ikke får søvn nok, så kan vi simpelthen ikke fungere optimalt. Så enkelt er det. Forskere har fundet ud af, hvor vigtigt det er, at vi mennesker får de cirka 8 timers søvn hver eneste nat. Når vi sover sætter kroppen en række processer i gang, som skal gøre os klar til den kommende dag. Søvn har flere sundhedsfremmende egenskaber såsom at styrke immunforsvaret, genopbygge kroppens væv, holde blodkarrene i form og så regulerer søvnen ligeledes vores appetit.[1] Hvis du dermed ikke får søvn nok, så vil din krop ikke have nok energi til de mange vågne timer. Din krop er ikke blevet “opladt”, og du vil føle dig træt og uoplagt.

Forkerte kostvaner og fejlernæring

kostvaner

Ofte skyldes træthed blot søvnmangel, men hvis dette ikke er løsningen på din manglende energi og overskud i hverdagen, så bør du overveje, hvad det egentlig er du indtager af kost. Lever du sundt? Eller er det den nemmeste og hurtigste mad, som bliver serveret op til flere gange ugentligt? Fejlernæring kan give mangel på livsnødvendige næringsstoffer såsom vitaminer, mineraler, aminosyrer, fedtstoffer og lignende. Især er jernmangel et typisk tegn, når det gælder træthed. Kvinderne er i dette aspekt særligt udsatte for at risikere jernmangel i kroppen.[2]

Stress eller depression

stress

Et typisk tegn på stress eller depression viser sig ved træthed og udmattetelse. Hvis man går gennem en følelsesmæssig periode i sit liv, så er det sjældent, at energiniveauet vil ligge højt. Man bliver fuldkommen udslået og nedslået af både stress og depression.[3] Vær dog opmærksom på, hvis du føler dig træt og måske har været lidt nedtrykt på det seneste, så er det bestemt ikke sikkert, at du er i nærheden af hverken stress eller depression. Hvis det foregår over længere tid, så kan det være en god idé at smutte forbi en læge.

Hold energiniveauet under din træning

Træning og energi

Hvis det ikke er generel træthed hver eneste dag, som man går og slås med, men blot træthed, uoplagthed og kraftesløshed sidst i sin træning, så vil nedenstående punkter muligvis være noget for dig. Det er aldrig sjovt, ikke at kunne yde sit bedste under hele sit træningspas. Mange træningsentusiaster følger et træningsprogram, og ønsker at opnå særlige mål, som de har sat sig for. Dette kunne eksempelvis være at tabe sig, tage på i muskelmasse eller noget helt tredje. Så duer det bare ikke, at man ikke kan udføre 1 – 2 timers træning uden at miste energien den sidste del af træningen. Dette kan der på sin vis laves om på, hvis man er villig til at investere lidt tid og penge, og at man er villig sætte sig ind i, hvad der eventuelt kunne skubbe energien i den rigtige retning.
Mulighederne for energi under træningen er mange. Der findes et hav af forskellige supplementer, som virkelig kan gavne dig under træningen. Ikke nok med at det giver dig det sidste skub energi sidst i træningspasset, men det sørger også for, at du får presset dig selv til det yderste.

Pre workout

pre workout

Dette er et supplement, som flere og flere fitnesstyper, atleter, bodybuildere og andre træningsfanatikere bruger. En pre workout er en sammensætning af forskellige ingredienser, som giver dig en præstationsfremmende effekt. Der findes forskellige pre workouts afhængigt af mål. Nogle lægger deres fokus i styrke og andre i muskelopbygning, men fælles for størstedelen af pre workouts på markedet er, at de giver dig et boost af energi. Nogle af de effektive ingredienser, som du finder i din pre workout kunne eksempelvis være kreatin, koffein, beta-alanin, BCAA og en lang række forskellige vitaminer. Ingredienser som disse giver dig øget fokus og energi gennem hele din træning.
Hvis du derfor ønsker at holde energiniveauet gennem hele sit træningspas, så bør du bestemt overveje at få fingrene i en pre workout. Man kan prøve det af og se, om det påvirker træningen i en positiv retning. Pre workout er hverken noget, der skal sammenlignes med nogen form for steroider, og heller ej et produkt man bliver afhængig af.
Køb din pre workout her.

Kost før træning

Proteiner

Kosten både før og efter træning er meget vigtig i forhold til, hvilke resultater du opnår med din træning. Generelt er kosten faktisk vigtig døgnet rundt. Du skal have styr på, hvad det egentlig er, du indtager, ellers opnår du ikke lige så store resultater, som du ellers ville have opnået. Når vi snakker energi under træning, så er valget af kost inden træningspasset særligt vigtigt. Propper du dig med chips og chokolade inden træning, så skal du ikke forvente det store energiniveau.
Det der skal indtages før en træning, er kulhydrater. Kulhydraterne omsættes mere effektivt til energi i forhold til fedt og protein. Det gælder derfor at indtage en god portion med kulhydrater, inden du træner. Hvis du indtager kulhydraterne før din træning, så vil din præstationsevne være betydeligt højere.
Hvilke kulhydrater skal det så være? Slik og sodavand er prop spækket med kulhydrater, så kan jeg bare kaste det i maven? Der findes forskellige typer af kulhydrater; de hurtigt-optagelige og de langsomt-optagelse. Inden din træning bør du indtage de langsomt-optagelse eller de “kedelige” kulhydrater. Dette kan være fødevarer som grov pasta, rugbrød, havregryn eller kartofler. Fødevarer som disse optages altså langsomt i blodet, og vil på den måde holde dit blodsukker stabilt.[4]

Hvis man træner længe, og godt kan føle sig sulten under sin træning, så kan det være en idé, at have nogle kulhydrater med sig. Det kan være ret problematisk, hvis man skal rende rundt med en tupperware fyldt med pasta, imens man træner. Der findes heldigvis andre nemmere måder, hvorpå du kan have kulhydrater med dig. Langsomt-optagelige kulhydrater som ikke fylder meget, men som gerne bare kan være i din shaker; Det lyder næsten uoverskueligt, men ikke hvis du får fat i blendede havregryn. Disse kan nemlig blandes op med vand eller mælk i din shaker. På den måde har du et lille måltid med dig under dit træningspas, hvilket gør at du holder energiniveauet højt.
Køb dine langsomt-optagelige kulhydrater i form af blendede havregryn her.

Motivation

Træningspartner

En helt anderledes måde hvorpå du formår at holde energiniveauet i gennem hele din træning, er at have den rette form for motivation. Dette er hverken noget, du indtager før eller efter træning, men blot er motivationen noget der foregår oppe i dit hoved. Dette er en særlig vigtig faktor for, at du vedligeholder din træning, men er ligeledes vigtig, når det gælder at komme gennem den sidste halve time af træningen. I den sidste halve time er du træt, udkørt og har ondt i din krop. Du har lyst til at stoppe og tage hjem for at slappe af. Du har jo alligevel lavet rigeligt med øvelser, som jo gik helt fint. Hvorfor overhovedet udsætte sig selv for denne pine, når du kunne ligge derhjemme foran fjernsynet. Det handler om, at du har nogle mål. Målene er din største motivationsfaktor. Selvom det kan være at forestille sig, at man kommer til at nå mål som disse, så er det bare med at kæmpe. Du har gået og drømt om at se ud som hende fra nettet, eller måske er drømmen at løfte et vis antal kilo i diverse øvelser. Din drøm skal du ikke smide gulvet nu. Giv den gas den sidste del af træningen. En halv time til eller fra overlever du nok.



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Mit navn er Vanessa Gantzel og jeg er 19 år gammel. Hele mit liv har jeg dyrket forskellige former for sport, men har de sidste 5 år primært interesseret mig for fitness og styrketræning. Jeg bruger dagligt 2 timer på styrketræning, og træner efter bodybuildingstræningsformen. For mig handler det dog ikke kun om, at skulle træne og svede nede i fitnesscenteret. Jeg går ligeledes meget op min kost ved siden af min træning. Disse to går hånd i hånd, og det er derfor alfa omega, at have fokus på begge dele, hvis man gerne vil opnå drømmekroppen. Det vigtigste for mig er, at have nogle mål at træne og spise efter. Jeg prøver hermed at sætte 2 – 3 mål efter opnåelse af de forrige. På den måde har jeg altid noget at sigte efter. Jeg drømmer om at blive personlig træner og sportsmassør i fremtiden.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu