Træning

Løber du efter minutter eller antal kilometer? Hvilken metode er bedst?

Hvad er bedst – Minutter eller kilometer? 

Det er et spørgsmål, som mange løber stiller sig selv, og resultaterne og målene kan variere ekstremt fra den ene løber til den anden. Det er dejligt at kunne sige, at man har løbet så og så længe og stadig er i stand til at blive ved, men hvis man samtidigt ikke har løbet særligt langt, betyder det så så meget? Det giver også rigtigt meget at se på et kort og konstatere, hvor mange kilometer, man har løbet. Men lægger det for meget pres på én?

Både minutter og kilometer anvendes i vid udstrækning som gode måleenheder, når det kommer til den daglige løbetræning eller for atleter generelt. Hvilken metode er så den bedste? Sædvanen tro er der ikke noget entydigt svar på det.

 Når du måler på tid, kan du justere din løbetræning, så du fokuserer på udholdenhed og glæden ved at bevæge dig og motionere.

 Tæller du derimod kilometer, vil det få dig til at føle, at du gør fremskridt.

Har du et konkurrencegen, er det stort set umuligt at løbe uden at tælle kilometer. Anvendelse af begge måleenheder appellerer virkelig til de løbere, som har behov for information og som vil have resultater i forhold til både udholdenhed og tid. Kort sagt, hvorvidt du skal tælle minutter eller kilometer (eller begge dele), afhænger af dine mål!

Hvornår skal man tælle minutter?

For det første er det mere praktisk at tælle minutter i forhold til kilometer.

Løbeur

Den mængde tid, du lægger i dine kilometer, kan variere meget fra dag til dag, afhængigt af, hvordan du lige har det den dag, hvordan vejret er, osv., hvorimod du kan være sikker på at slutte til tiden, hvis du træner i 30 minutter, 60 minutter, eller hvor mange minutter, du nu end har besluttet dig for. For dem, der har et stramt program, er denne metode således klart den bedste.

Løbetræning på tid er godt for løbere, som ikke er fokuseret på at opnå resultater.
At tælle minutter er ligeledes godt for nybegyndere inden for løbetræning, eller løbere, som ikke er interesseret i at vide, hvor langsomt de løber.

Det kan være frustrerende at finde ud af, hvor dårlig ens kondition i virkeligheden er, eller hvordan man klarer sig i forhold til andre løbere i samme form, og nogle gange har man bare slet ikke brug for at vide det endnu. Hvis dit mål er at komme i form eller at styrke hjerte-kar-systemet, hvorfor så interessere sig for, hvor mange kilometer, du løber? Det betyder dog alligevel ikke, at løbetræning på tid ikke også er godt for mere seriøse løbere.

At løbe for sjov

De løbere, der har tendens til at presse sig selv for meget, kan virkelig drage nytte af at tælle minutter på nogle af deres ugentlige løbeture. På den måde er målene ikke helt de samme – man føler nemlig ikke, at man er nødt til at løbe benene af sig, blot fordi man ikke når det antal kilometer, man gerne ville.

 Risikoen for at få en skade, når man presser sig selv for meget på tid, er ikke stor. Det skyldes, at det tager den samme tid, uanset hvor hurtigt man løber. Og en sådan pause har din krop brug for.

 At løbe på tid vil huske dig på, at du skal nyde det, du gør, i stedet for at konkurrere.

Hvornår skal man så tælle kilometer?

At tælle kilometer er en mere præcis målemetode, når det handler om kondition.

Løber

Dette omfatter, hvor god en form, du er i, hvordan dit tempo er, og hvordan du kan forbedre dig som seriøs løber. Nogle dage vil du presse dig selv og måle både i minutter og kilometer.

 Hold øje med dit fremskridt med en løbe-app med en masse information om, hvordan du kan forbedre din tid.

Der er adskillige apps på markedet, der måler tempoet igennem hele din løbetur, som kan spore dig ind på, hvor eller hvornår det er sværest for dig, og hvornår du løber allerbedst. Med mange løbe-apps får du en personlig træner i øret, som fortæller dig, hvor hurtigt du løber i timen, hvad dit tempo er, og hvor tæt du er på målet. Nogle af disse apps tilbyder dig endog skræddersyede træningsplaner, så du kan nå dine mål.

Konkurrenceløb

Det er klart, at det at tælle kilometer er for den mere seriøse eller konkurrerende løber, som har et reelt og specifikt mål i tankerne.

 Det betyder dog ikke, at det at tælle kilometer er bedre end at tælle minutter – det er blot tiltænkt mere konkurrerende og målrettede løbere.

Minutter vs kilometer

Løber
Forskningen viser et lettere forudsigeligt resultat i debatten om minutter versus kilometer.

Minutter
Når du fokuserer på minutter, kommer du til at holde dig til et jævnt tempo under hele din løbetur. Du føler ikke, at du er nødt til at give den gas, når du nærmer dig slutningen på turen, for du ender på samme tid, uanset hvor hurtigt du løber.

Kilometer
Hvis du derimod baserer din løbetur på kilometer, vil du have større tendens til at presse dig selv for at nå en hurtigere tid. At tælle kilometer er helt sikkert mere attraktivt for målrettede løbere.

Måske er den eneste måde at prøve lidt af begge dele!

  På “lette dage”, eller når du har brug for en pause fra konkurrencen, bør du tælle minutter. Hvis du løber for at komme i form eller hvis du betragter dig selv som en motionsløber, skal du ikke koncentrere dig om at tælle kilometer.

 Men, hvis du vil presse dig selv og virkelig træne hårdt forud for et løb, skal du tælle kilometer.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu