0
Varekurv

Der er ingen varer i din kurv

Træning

Squat træning | Få styr på din squat teknik

Squat er en af de fundamentale øvelser, som bør indgå i ethvert solidt træningsprogram. Det er en essentiel øvelse til opbyggelse af masse og styrke i især dine quads, hamstrings og glutes. Desværre begår mange den fejl, at de ikke tager sig tid til at lære korrekt teknik, hvilket resulterer i at de går glip af kilo på stangen og potentielt risikerer at få en skade. Nogle løfter også med deres ego og sætter flere kilo på stangen end de kan klare. Derfor kommer de slet ikke dybt nok ned i deres squat. Hvis du har problemer med din teknik, eller hvis du er helt ny i squat racket, så er her tre tips til at blive bedre og stærkere til at squatte.

1. Varm op før squat øvelser

squat teknik

Man ser ofte, at når det er blevet bendag, går mange målrettet imod squat racket og går direkte i gang med at squatte. De glemmer bare, at opvarmningen har en stor del at sige for ens præstation og forebyggelsen af skader. Sørg for at få varmet kroppen op. Især de primære muskelgrupper du skal bruge på dagen. På den måde forebygger du ikke blot skader, men du øger også din præstationsevne, da kroppen præsterer bedre med varme end med kolde muskler.

2. Få styr på din squat teknik

Sammen med bænkpres og dødløft er squat en af de mest tekniske øvelser inden for styrketræning. Derfor er det rigtig vigtigt at man sætter sig ind i hvordan man squatter korrekt. For nogle falder det meget naturligt, og for andre kan det tage lang tid at lære. Det er dog vigtigt også at huske på, at der ikke kun er én korrekt måde at squatte på. Om man squatter high bar eller low bar, og hvor bredt man står med ens fødder, varierer fra person til person. Man skal derfor vælge det man selv foretrækker. Når man har valgt noget skal man holde sig til det og ikke skifte frem og tilbage. En god måde at lære teknik på, er at se på folk som er gode til at squatte. Og hvis man er i tvivl, kan man altid spørge en til råds, som har styr på det. De fleste er friske på at hjælpe en nybegynder på vej. Jo mere man får finpudset sin teknik, jo mere kan man løfte, og jo større og stærkere kan man blive.

3. Squat dybere

Squat

Rigtig mange squatter slet ikke dybt nok, og vælger at tro at de har fuldført en squat, ved at bøje 10 centimeter i deres knæ. Ved ikke at squatte under parallel, dvs. ens hofteled er lavere end ens knæled i bunden af ens squat, snyder man sig selv for en masse aktivering af ens hamstrings og glutes. Hvis man ikke lider af en nuværende eller tidligere skade som gør det fysisk umuligt, er der ingen undskyldning for ikke at squatte dybt nok. De fleste som langt fra squatter dybt nok, gør det fordi de har for mange kilo på stangen. Sørg derfor for at komme dybt nok i din squat, og lad være med at sætte flere kilo på stangen, end du kan løfte. Du vil opleve en markant fremgang i styrke og i opbyggelsen af masse i dine ben, hvis du squatter dybere.




Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert