Træning

Træn som Conor McGregor og bliv ultimativ kampklar

Conor McGregor: UFC fighter, indehaver af to bælter og manden, der bragte Floyd tilbage i ringen. Så du vil træne som Conor McGregor? Du bør være forberedt på, at hans træningsrutine ikke er for sarte sjæle!

Sparring og kampsport

Lad os starte med det åbenlyse: kampsportstræning. Ønsker du at træne ligesom Conor McGregor for at komme i form, frem for at lægge modstandere ned og vinde bælter, gælder grundprincipperne stadig. Hvad enten det er slag, kamp eller sparring. Hver især tæller som konditions- og udholdenhedstræning. Hvis kontaktsport ikke lige er dig, kan du dog stadig opnå de samme resultater (men uden den brækkede næse og blå mærker) ved at låne elementer fra træningen, som tiltaler dig. Som et eksempel, så vil boksning på sæk og lignende boxercise holdtræning, lade dig opnå samme fordele som boksning og kickboxing; du vil smide overflødige kilo og samtidig styrke ben, arme og mave helt uden at skulle i kamp.

Conor McGregor

Mandatory Credit: Photo by MediaPunch/REX/Shutterstock (8929003b)
Conor McGregor
Conor McGregor out and about, Los Angeles, USA – 10 Jul 2017

For kampsportsudøvere og boksere er sparring en vigtig måde at sætte den lærte teknik i kontekst, mens du får pulsen op og tester din styrke på din “venlige” modstander, som blot holder en pude op til at tage imod slag.
Prøv at efterligne den fysiske udfoldelse af sparring så meget som muligt, hvis du ikke er en kampsportsudøver. Dette betyder masser af højintensitetstræning.

Aerob/ Anaerob træning

Conor McGregor er let som en fjer og har en fysik med lav fedtprocent og lav muskelmasse. Når det kommer til vægt- og konditionstræning, bør du undgå træningsrutiner, der bygger store muskler, hvilket er ensbetydende med, at du i stedet for skal have fokus på styrke fremfor størrelse. Dit fokus bør være på træning med egen kropsvægt og naturlig modstandstræning med vægt på kondition.
Som det går fremad, kan du træne nøjagtig som McGregor ved at følge hans 12-ugers zone baserede træningsplan, også kendt som F.A.S.T. Den er udarbejdet med aerob og anaerob træning med hovedvægt på eksplosiv kraft, ultimativ hastighed og udholdenhed.
Planen fokuserer på cykling, roning, løb og boksning. Træningen er opdelt i tre kategorier (grønne, orange og røde zoner) med sværhedsgrad og fortjenester, der øges fra zone til zone.

Styrketræning

Du behøver ikke lede længe på de sociale medier, inden du vil falde over et billede af McGregor, hvor han er i gang med at træne. Ni ud af ti gange vil han lave øvelser, der udelukkende involverer hans egen kropsvægt. Vi vil her tage et kig på nogle af favoritterne, der vil kunne opnå samme resultater.
Bevægelse er nøgleordet. McGregor reklamerer ofte for hans bevægelses-baserede træning, der giver ham større bevægelse og smidighed såvel som styrke og kondition.

McGregor

Mandatory Credit: Photo by ddp USA/REX/Shutterstock (8960569a)
Floyd Mayweather Jr talks about Conor McGregor during a world tour press conference to promote the upcoming Mayweather vs McGregor boxing fight at Barclays Center
Floyd Mayweather Jr. v Conor McGregor boxing photocall, New York, USA – 13 Jul 2017

Muscle ups
Disse er afhængige af rå, naturlig styrke. Øvelsen involverer din ryg, biceps, triceps og bryst, samtidig med at styrken i håndled og rotator cuffs forbedres. Dette er især vigtigt i forhold til at slå (ved f.eks. en boksekamp).

Lizard walks
En YouTube video vil vise præcis, hvor meget styrke og smidighed disse kræver. De involverer både mave, over- og underkrop.
Undgå vægtmaskiner og fastlåste bevægelser (som træningsmaskiner netop giver). Det betyder dog ikke, at gentagelser (f.eks. muscle ups, press ups, crunches) skal udelades, men stadig udføres det samme antal hver gang. Det at undgå vægtmaskiner i træningen betyder blot, at du ikke bør begrænse dig til en fastlåst bevægelse, som eksempelvis bænk- eller skulderpres. Disse øvelser bygger muskler omkring en enkelt bevægelse. I stedet bør du fokusere på øvelser, der tillader så megen bevægelse som muligt, og involverer så mange muskler som muligt på samme tid.
Af denne grund er isolerede øvelser ikke det bedste udgangspunkt og kan overbelaste dine led.

I stedet bør du fokusere på øvelser for hele kroppen, såvel som single leg øvelser, for at opnå en god balance i træningen. Et godt sted at starte er single leg squats med kettle bells.

Yoga
Yoga er en fast del af mange kampsportsudøveres træningsrutine. Fordelene er større bevægelighed, balance og udstrækning.

Ernæring
For at opnå en slank, stærk krop, er kost og ernæring en altafgørende faktor. McGregor har i et interview sagt følgende: “Jeg spiser godt kød – kylling, laks, nogle bøffer – og en masse kvalitets grønt og frugt såsom bananer… At få nok protein er vigtigt, når jeg træner. Det hjælper med at opbygge muskler og restituere, og derfor tager jeg protein shakes som tilskud til den almindelige kost. Jeg drikker for det meste vand eller kokosvand. Det er vigtigt at være godt hydreret – det første jeg gør om morgenen er at lave udstræk og drikke vand.”
Så hvis du tror, at du træner lige så hårdt som McGregor, skal du sørge for, at du også spiser nok kulhydrater! Din krop har brug for brændstof, så nøjes ikke med havregryn og søde kartofler. Glem heller ikke at få sundt fedt, som også vil hjælpe dig med at restituere og vedligeholde muskler.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert