Ernæring

Ekspert om astrologisk kost: ‘Næsten alt er noget vrøvl’

Astrologisk kost er en bizar diættendens, der for nylig synes at være dukket op i den almindelige befolkning. Dets fortalere anbefaler, at man spiser i overensstemmelse med sit stjernetegn, og at man ved at gøre det, kan undgå en lang række lidelser, lige fra hovedpine og kvalme til mere alvorlige lidelser.

Jeg er ikke astrolog, men jeg er ernæringsekspert, og jeg kan med sikkerhed sige, at enhver kost baseret på stjernernes tilsyneladende bevægelse sandsynligvis er komplet nonsens ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt. Når det er sagt, er det stadig værd at gennemgå astrologisk kost i detaljer for at se, hvad dens tilhængere hævder, og om den overhovedet følger nogen ernæringsmæssige principper.

Spring direkte til:

astrologisk kost

Hvad er astrologisk kost?

Hvis du kender til horoskoper, fungerer astrologisk kost på stort set samme måde. Forskellige planeter styrer forskellige urter, og forskellige stjernetegn er forbundet med forskellige dele af kroppen, lyder teorien.

Et problem med den astrologiske kost er, at der tilsyneladende ikke er enighed blandt astrologer om, hvad det egentlig er. Jeg har kigget forskellige online kilder igennem, og de er alle forskellige på forskellige måder. Nogle opstiller brede retningslinjer for hvert stjernetegn, mens andre matcher stjernetegn med allerede veletablerede kostplaner, hvilket for mig føles som snyd. Hvis man ikke vidste bedre, ville man måske tro, at det hele var opdigtet.

I denne artikel vil jeg bruge de retningslinjer, som Astrology Answers har opstillet. De kategoriserer de enkelte stjernetegn i fire elementer, som hver har unikke (og tilsyneladende vilkårlige) retningslinjer:

Vand (Krebsen, Skorpionen, Fiskene): afbalanceret kost med kogte og rå fødevarer for at bevare deres sundhed.
Jord (Stenbukken, Jomfruen, Tyren): Generelt anbefales det at holde sig til råkost og undgå at spise for meget.
Luft (Tvillingerne, Vægten, Vandmanden): De trives med kogt mad med masser af farver og bør spise “jordnære” fødevarer for at holde sig på jorden.
Ild (Løven, Vædderen, Skytten): har et hurtigt stofskifte og bør holde sig til magre proteinkilder og spise rigeligt med kulhydrater.

Og hvis disse retningslinjer ikke er specifikke nok, har hvert stjernetegn også yderligere kostanbefalinger. Du kan kritisere astrologerne så meget du vil, men du kan ikke benægte, at de er grundige.

Stjernetegnene

Vædderen: 21. marts-19. april

Palæo diæt anbefales til medlemmer af Team Vædder, da den giver en “høj mængde protein” (sandt) og “rene kilder til brændstof” (ikke sandt). Den giver også ‘cheat days’, hvilket tilsyneladende passer til Vædderens “impulsive” natur. Vædderen skal også passe på irritabilitet, så raffineret sukker er udelukket.

En ugentlig eller månedlig faste anbefales også, forbløffende nok, for at give “organerne en nulstilling og rense [systemet] for sukker”. Det er farligt sludder, som man ikke bør lytte til.

Tyren: 20. april – 20. maj

For at være fair er vejledningen for den “praktiske, jordbundne” Tyr ikke så dårlig. Folk med dette stjernetegn anbefales at prioritere protein, sunde fedtstoffer og næringsrige fødevarer i løbet af dagen. (Dette er generelt et godt råd, men jeg er ikke sikker på, hvorfor det kun skulle gælde for folk, der er født mellem 20. april og 20. maj). Ellers falder rådene igen ind under “clean” kost med forslag om, at kulhydrater, især stivelse og sukker, på en eller anden måde er dårlige.

Tvilling: 21. maj – 21. juni

Rådgivningen til Tvillingerne er mindre baseret på, hvad man skal spise, og mere på at huske at spise overhovedet. For at tage højde for deres glemsomme natur bør Tvillingerne have masser af snacks med sig. De bør også spise “sjov” mad som fondue og koreansk bbq, hvilket er rart, men ikke rigtig et rigtigt kostråd. Tvillingen har også lov til at forkæle sig selv med både comfort food og gourmet mad (de to fødevaregrupper?!), fordi de er “kendt for at have to sider”. Jeg vil lade det blive ved det …

Krebs: 22. juni-22. juli

Du er en årstidsorienteret krebs. Du har lyst til rå frugt og grøntsager om sommeren, men til kraftige supper og karryretter om vinteren. Følg din lille krabbe-fornemmelse, for din superkraft er intuition.

Men den lille krabbe-mave er følsom, så sørg for (helt og aldeles ikke vilkårligt) at undgå gluten, forarbejdede fødevarer, rødt kød og mejeriprodukter. Du vil være meget mindre krabbeagtig, hvis du fokuserer på en kost med “superfoods” og “rene, kogte grøntsager” med minimale kulhydrater.

Hvis du finder dig selv i at spise følelsesmæssigt (“Krebs kan være følelsesmæssigt”, åbenbart), så kan du henvende dig til en proteinbar eller en salat i stedet for at søge professionel støtte, fordi du bare er en trist krabbe. (Jeg er spøgefuld – du bør absolut søge støtte til enhver form for ustyrlig adfærd).

Løven: 23. juli – 22. august

Astrologieksperter foreslår, at løver kun vil trives på deres diætrejser, når de er drevet til det. Derfor anbefales det, at de starter en form for konkurrence med venner eller familie, hvor de begrænser alt det fornøjelige for at kunne sige “jeg vandt”. Løver rådes også til kun at købe kosttilskud “udelukkende solgt i helsebutikker”, så de kan dele fordelene med deres sociale kredse.

Jomfru: August 23-September 22

Jomfru, du er heldig. Dine anbefalinger giver på en måde mening. Du bør bruge dine organisatoriske evner og planlægge dine rutiner og måltider på forhånd, så du har kontrol over din ernæring.

At købe ind til ugen, forberede måltider på forhånd, føre en mad-dagbog, tracke kalorier og lægge budgetter er alle nyttige anbefalinger til at følge en afrundet kost. Men hvorfor skulle disse råd ikke gælde for folk med forskellige stjernetegn?

Vægten: September 23-Oktober 23

Endnu et stjernetegn, der tilsyneladende er forbandet med “glem at spise”-genet. Jeg var aldrig før stødt på en sådan idé.

Ellers er dette en af mine yndlings anbefalinger indtil videre, udelukkende på grund af dens tilfældige “Mean Girls”-vibe. (Kan du huske ““Is butter a carb?”? Nå tilsyneladende er nøddesmør “langsomme kulhydrater”).

Bortset fra disse “langsomme kulhydrater” anbefales det, at du spiser flere planter, mindre forarbejdede fødevarer og generelt indtager en afbalanceret kost … når du husker at spise.

Skorpion: 24. oktober – 21. november

Team Scorpio … pas på kagen! Konstellationerne fortæller os, at du ikke kan klare bare én cookie. Snacks og andre sjove madvarer skal holdes ude af huset, da du lever dit liv på en “alt eller intet måde”. Man kan ikke stole på, at du ikke “forgifter” dig selv, så du må kun have “sunde” snacks ved hånden. Derudover er du en dybt tænkende person (tillykke), som ønsker at “forbinde følelsesmæssigt” med din mad.

Skytten: November 22-December 21

Som et fuldt tilmeldt medlem af Team Skytten selv, kan jeg fuldstændig relatere til anbefalingerne her. Jeg kan ikke tæmmes, halv hest, halv fyr, som jeg er. Ingen diæt kan holde mig nede. Jeg er en ernæringshingst, der strejfer frit rundt i det kulinariske landskab og udforsker det køkken, jeg ønsker.

Men jeg kan ikke få forarbejdede fødevarer, fordi det forstyrrer min hestehalvdel, så jeg må undgå dem. Så bliver det planter, urter og krydderier. Sikke et fritgående dyr jeg er.

Stenbukken: 22. december-19. januar

Stenbukke er “ikke typen, der spiser trendy mad”. De er rent funktionelle spisere, som kun spiser for at opretholde deres hårde arbejdsmoral. Det anbefales, at stenbukke vælger en low carb kost high protein kost med masser af grøntsager for at opnå et godt helbred og en god fordøjelse. Og de skal være på vagt: deres gedelignende arbejdstempo kan af og til få dem til at glemme at spise.

Vandmanden: 20. januar – 18. februar

Vandmænd er “uafhængige sjæle”, som måske ønsker at udforske opskrifter og fødevarer fra andre kulturer. På grund af deres “ledertræk” og tendens til kulturrevolution(?) har de lov til ubarmhjertigt at udvide deres smagsløg og altid være på jagt efter nye fødevarer at prøve. Okay, så.

Fisken: 19. februar-20. marts

Fisk, du er i bund og grund en glemsom fisk, der følger med strømmen, og du skal være på vagt over for mulig underernæring. Prøv at sætte løse regler for dig selv, som f.eks. at spise “mindst én grøn grøntsag hver dag”. Det burde være tilstrækkeligt.

Mine tanker om astrologisk kost

Jeg ville virkelig ønske, at jeg havde noget positivt at sige om astrologisk kost, men jeg er bange for, at næsten alt er noget vrøvl. De dele, der giver nogen ernæringsmæssig mening, gør det kun tilfældigt.

Det burde ikke være nødvendigt at sige det, men det er fuldstændig absurd at udstede kostråd på baggrund af fødselsdatoer.

Det går uden om den enkeltes unikke behov. Din krops behov påvirkes ikke af, hvilken måned du er født i, eller hvad et astrologisk horoskop siger.

Min mening? Lad være med at følge denne diæt eller noget, der arbejder efter lignende principper.

Hvad er en “sund” kost?

En sund kost bør være baseret på følgende principper:

  • Den skal opfylde dine ernæringsmæssige behov
  • Den skal være både praktisk og bæredygtig
  • Ud fra et ernæringsperspektiv er der grundlæggende begreber, der er knyttet til lang levetid, sundhed og ydeevne:
  • Spis mindst fem portioner frugt og grøntsager om dagen
  • Oprethold en afbalanceret kost, der overvejende er næringsrig, men som også indeholder fødevarer til sjælen
  • Spis en håndfladestor portion protein til hvert hovedmåltid og tilstræb mindst 1,2-1,4 g protein pr. kg kropsvægt hver dag (du har brug for mere, hvis du træner intensivt flere gange om ugen)
  • Sørg for, at dine fedtstoffer i kosten hovedsageligt kommer fra planter og fed fisk
  • Indtag stivelse og sukker i nærheden af træning og hold dig til fuldkorn og sværere fordøjelige kulhydrater (dvs. dem, der er rige på fibre, protein osv.) på andre tidspunkter
  • Indtag regelmæssigt væske for at holde dig hydreret
    omfavn sociale oplevelser og madglæde

Du kan sagtens udvide denne liste, men jeg kan garantere, at det er langt mere sandsynligt, at det vil føre til bedre velvære at følge disse råd end råd baseret på dit stjernetegn.

Kort fortalt

Selvom horoskoper nogle gange kan være harmløst sjovt, er astrologisk kost ikke en fornuftig tilgang til mad og ernæring. Astrologer har ingen ekspertise, når det gælder om at fortælle andre mennesker, hvad de skal spise, så lad være med at lytte til dem.

Følg i stedet de principper og retningslinjer, som jeg har skitseret ovenfor. Tro mig, det er uendeligt meget bedre råd end alt det, du sandsynligvis vil finde på stjernetegnskost.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Jamie Wright

Jamie Wright

Forfatter og ekspert

Jamie Wright har en kandidatgrad i human ernæring og en BSc i sport og træningsvidenskab, og arbejder nu med flere organisationer samt driver sin egen private praksis for at hjælpe enkeltpersoner med deres ernæringsmæssige mål. Han er akkrediteret med Association for Nutrition og hjalp hundreder af klienter, fra mødre derhjemme til internationalt konkurrerende atleter, og arbejder inden for evidensbaseret, holistisk ernæringsprogrammering for at nå deres sundheds- og fitnessmål. Ud over at drive sin praksis bidrager Jamie regelmæssigt til det ernæringsfelt, der præsenterer og skriver på dets mange facetter. Han har haft sin forskning præsenteret på den britiske fedme-kongres såvel som oversøiske konferencer og har skrevet flere e-bøger, mens han bidrager til andre (herunder velgørende sportsorganisationer). Hans forskning har koncentreret sig om vægtstyring såvel som sports / træningspræstation og tilskud. En massiv sportsnød, ivrig fitness-gænger og elsker alle hunde relaterede ting, Jamies mål med at dele den erfaring og viden, han har fået fagligt og professionelt, er at give en kilde til klarhed i den enorme mængde af ""forkert information og støj"", der findes inden for sundheds- og fitnessbranchen.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her