0
Varekurv

Der er ingen varer i din kurv

Ernæring

14 sunde ernæringsråd til et bedre helbred og velvære

Dit helbred er utrolig vigtigt, og det er noget, som du skal have med dig hele livet.

I stedet for at torturere din krop bør du prøve disse 14 tips til at forbedre dit helbred og generelle velvære.

Et velassorteret køkken kan hjælpe med at sikre, at du har alt, hvad du behøver for at lave sunde og nærende retter, men det slutter ikke der. Vores ekspertrådgiver har 14 sundhedsfremmende tips til at holde dig på rette spor.

#1 Keep it simple

Avocado

Det kan være nemt at blive forvirret af den moderne madmarkedsindustri. Så mange ting markedsføres som sunde, at det kan være svært at adskille det gode fra de dårlige. Den enkleste måde at give din krop hvad den har brug for, er at holde sig til det grundlæggende. Hvis du ikke forstår alle ingredienserne, skal du lade det ligge på hylden.

Du vil blive forbløffet over, hvor meget sukker, salt, fedt og konserveringsmidler du kan udelade.

#2 Forberedelse er et nøgleord

De fleste af vores dårlige ernæringsvalg er taget, fordi vi ikke har forberedt os nok. For de fleste mennesker er det uholdbart at opretholde en sund kost på farten. En lille investering i din fritid kan være at lave snacks og måltider til at nyde senere i løbet af ugen, og dette kan spare en masse besvær og hjælpe dig med at overholde din kost.

#3 Tilrettelæg din livsstil

Tænk over dagen eller ugen forude og lav dine valgmuligheder i overensstemmelse hermed. Hvis du har en meget travl og aktiv dag, der dukker op, skal du sørge for at tilføje ekstra kulhydrater og energikilder for at skubbe dig igennem dagen.

Ligeledes, hvis der dukker en stillesiddende dag op, hold dine måltider lettere og mere proteinbaserede, så du ikke ender med at føle dig træt med ubrugt energi sidst på dagen.

#4 Op på hesten igen

Nogle gange kommer livet i vejen. Du glemmer din frokost, og der er kun pizza tilbage i kantinen. Det kan også være en vens fødselsdag fører til en masse flydende kalorier. Det vigtigste er ikke at smide dine fremskridt i vasken. Sund ernæring skal være holdbar, og hvis du en dag eller to ikke overholder din kostplan, kom igen. No guilt, just gains!

#5 Spice it up!

Krydderier og urter i din madlavning kan have en enorm forskel for din ernæring. Krydderier er fyldt med sundhedsmæssige fordele, og på samme tid kan de få din mad til at smage bedre og anderledes. Eksperimenter med forskellige smage, og du kan mærke et forbedret helbred!

#6 Undgå sukkerholdige drikkevarer

Hvis du er en fan af sukkerholdige drikkevarer, tilføjer du hundredvis af ubrugelige kalorier til din krop med hvert glas. Selv frugtsaft kan være fyldt med sukker, hvis du ikke tjekker etiketten (ja, vi holder et skarpt øje på drinks med juice). Hvis du savner dit sukker kick, kan du sørge for, at have en bakke jordbær eller noget mango lige ved hånden.

#7 Undgå sult

Det er en almindelig misforståelse, at du bliver sulten, hvis du spiser sundt. Din krop har brug for brændstof, så ingen kostplan skal forlade dig med en dvælende sult. De rigtige fødevarer bør holde dig mæt i længere tid, og du kan altid mætte dig selv yderligere med sunde snacks som frugt og nødder, hvis du nu skulle blive sulten.

#8 Lyt til din tarm

Hvis du ofte føler dig meget oppustet efter bestemte fødevarer, kan det være, at du har en intolerance over for dem. Ofte omfatter det laktose (mejeri) og gluten (kulhydrater som pasta og brød). Hvis du har mistanke om, at du måske har en intolerance, skal du prøve at skære den mad fra din kost i et par uger for at se, hvordan du har det. Det kan være, at du vil føle dig bedre tilpas, og dette vil dermed hjælpe dig til at præstere bedre i dine træningspas.

#9 Bliv afbalanceret

Avocado

En balanceret kost skal omfatte protein, kulhydrater og fedt. Mens lavt hyldrat indhold eller fedtfattig kost er populært lige nu, er dette ikke godt til en aktiv og sund livsstil. Her behøver du nemlig både kulhydrater og fedt.

#10 forbliv hydreret

Du bør tilstræbe at drikke omkring 2 liter om dagen for at holde din krop sund. Vand holder ikke kun din hud, organer og blod sundt, det hjælper også med at holde dig mæt. Hvis du er hurtigt sulten igen efter et sundt måltid, kan det være, at du skulle prøve at drikke noget mere.

#11 Sov godt

At få en god nats søvn virker måske ikke særlig næringsrelateret, men det er det. At få dine 8 timers søvn kan gøre store forskelle i dine energiniveauer den næste dag. Du bliver mere opmærksom og vågen, og dette kan hjælpe dig med at træffe gode beslutninger. Du vil også være langt mindre fristet til at kompensere for din træthed med sukker eller koffein.

#12 Frygt ikke fryseren

Mens frisk mad er toppen af poppen, er frossen mad næst i køen. Madlavning i store portioner og derefter nedfrysning af disse portioner er en god måde at forberede dine måltider på. Det er som et skyldfrit måltid, der venter på dig, når du har allermest brug for det.

Frosne frugter og grøntsager kan også være en god måde at spise godt og sundt på et budget.

#13 Nyd det!

Meal prep burrito

God ernæring er en del af en sund og glad livsstil. Vær opmærksom på de fordele, som du føler er sket efter de valg, du har taget. Du kan måske mærke en stærkere krop og friskere sind. Find opskrifter du nyder at lave, og får dig til at føle dig godt tilpas.

#14 Sæt tid af

Vi kæmper alle sammen med tiden. Fuldtidsjob, forældre, kæledyr og den frygtede søndagsrengøring. Men at give dig selv tid til at spise sundt og få motion er altafgørende. Hvis du tager din hund på en tur, eller endda sætter tid af til at købe ind, kan du forbrænde kalorier og holde dine led smidige. 

30 minutters motion/træning pr. dag anbefales, men hvis du kan klemme mere ind – gør det!

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert