Ernæring

Fordelene ved fem superfoods | Og tips til at få dem med i din kost

Du har sikkert hørt ordet ”superfood” et utal af gange. Måske ved du ikke, hvad det betyder, men du spiser sikkert én eller anden form for superfood hver dag uden at vide det. Superfoods er hurtigt blevet et stort hit indenfor sundheds- og træningsverdenen. De kan nemlig både fungere som en pre-workout eller post-workout snack. Superfoods indeholder en masse gode næringsstoffer og mineraler afhængig af hvilket ét, du spiser. Læs medog lær noget mere om de såkaldte superfoods.

Hvad står superfoods for?

Superfoods

Superfoods er en betegnelse for fødevarer med et særligt højt indhold af næringsstoffer, vitaminer og mineraler, som har sundhedsfremmende effekter – også selvom du kun indtager en smule af fødevaren. De fleste superfoods er plantebaserede, men du finder også superfoods indenfor andre fødevarekategorier såsom mælkeprodukter og kornprodukter. Der findes mange superfoods. Det handler derfor om at vide, hvilke du skal gå efter for at optimere din træning og sundhed. Med en basisviden om superfoods, vil du lige nøjagtigt vide, hvilke superfoods du skal putte i indkøbskurven for at få det mest optimale ud af din træning – både før og efter. Forskellige superfoods har nemlig også en positiv virkning både før og efter træning. Det handler bare om, at vælge de rigtige[1] [2].

Indtag superfoods i forbindelse med din træning

Der findes en del superfoods, som er fordelagtige, hvis du træner meget. Nogle superfoods er gode før din træning, mens andre fungerer bedst efter træning. Nedenunder er der opstillet 5 forskellige superfoods, hvor det er en fordel at benytte sig af dem enten før eller efter træning.

Acai bær

Acai superfoods

Alle bær er fantastiske for din krop – men Acai bær er ulig nogen frugt på markedet. Det er en super erstatning for andre frugter i din daglige kost med et stort indhold af vigtige næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Acai bær indeholder både omega 3 fedtsyrer, anthocyaniner (forbedrer blodgennemstrømningen), reducerer inflammation og beskytter hjernen og nervesystemet. Udover dette indeholder Acai bær kun 2 gram sukker pr. portion, så det vil ikke lave store udsving i dit blodsukker. Acai bær er super gode at indtage efter træning, da de har et højt indhold af antioxidanter. Da de både hjælper på inflammation og har et højt indhold af antioxidanter, kan de hjælpe dine muskler med at restituere[3].

Tip: Lav en lækker smoothie med Acai bær, en sund kage med Acai bær eller en Acai skål til morgenmad!

Chia frø

Chia

Chia frø har et højt indhold af magnesium, omega 3, jern, zink, B-vitaminer og calcium. Disse næringsstoffer er alle vigtige for dine muskler, dit hjerte, din hjerne og dit nervesystem. Chia frø er også rig på fibre og kalium, og kan hjælpe med oppustethed. Til forskel fra andre planter har Chia frø et højt indhold af protein, hvilket er fordelagtigt for dig, der træner meget. Chia frø er super gode både før og efter træning, da en lille skefuld af Chia frø kan give dig et kæmpe energiboost – og gøre din træning endnu bedre. Derudover har de også et højt indhold af antioxidanter, hvilket er godt for dine musklers restitution efter træning. Chia frø smager ikke af noget, så du kan tilføje dem til alt![4]

Tip: Bland dine Chia frø i din havregrød, smoothies, kager eller proteinshakes. Du vil ikke kunne smage dem – og de vil kun gøre gode ting for dig, din krop og din træning!

Matcha

matcha superfoods

Matcha giver både energi og reducerer stress på samme tid. Matcha er en form for grøn te, der er mindre forarbejdet end de fleste andre typer af te, du finder i supermarkedet. Det er rigt på klorofyl (mere end både broccoli og spinat), og det er en fantastisk kilde til antioxidanter. Matcha er kendt for at være en stressforløsende superfood på baggrund af dets høje mængder af aminosyren L-theanine. Dette reducerer kortisol i kroppen, og hjælper kroppen i balance. Derudover er Matcha også inflammatorisk, så det vil hjælpe dine muskler med at restituere efter træningen. Så drop kaffen og lav en Matcha Latte. Din krop vil takke dig for det! Matcha er fantastisk inden træning, da det vil give din krop en fornyet følelse, så du er klar, når du er ved træningscentret[5][6].

Tip: Lav enten Matcha Latte, Matcha proteinshake eller Matcha pre-workout. Du kan endda lave en masse forskellige super sunde Matcha muffins og kager.

Kakao

Kakao raw foods

Kakao er én af de bedste fødevarer, du kan indtage før din træning. Det har et højt indhold af magnesium, som både giver din krop energi og reducerer stress. Kakao er også rig på antioxidanter – som både lindrer inflammationer og giver en mild stimulans til at give dig masser af langvarig energi uden indtagelse af koffein. Kakao giver dig også en dosis af dopamin, som både forbedrer dit humør og din motivation uden nogen form for tilsætningsstoffer. Det er derfor en superfood uden lige, der både fungerer før og efter træning[7]. Så husk at tilføje noget kakaopulver i din daglige kost!

Tip: Brug en spiseskefuld kakao i din smoothie, en hjemmelavet energi- eller proteinbar, i kaffe, sund kage eller havregrød. Du kan bruge det til lige, hvad du har lyst til.

Maca

Maca superfoods

Maca er både en energigivende superfood, men også en super god kilde til at forbedre din træning på grund af dets høje indhold af proteiner. Maca indeholder 20 forskellige aminosyrer i én enkelt spiseskefuld. Maca giver både energi og reducerer stress, inflammationer, betændelse, muskelkramper og fysisk udmattelse. Hvis du derfor har en lang og hård træning i vente, kan Maca være det superfood, du har brug for. Du kan også bruge Maca efter din træning for at hjælpe dine muskler med at restituere hurtigere. Maca kan skabe balance og velvære i din krop – uden at holde dig oppe hele natten[8][9].

Tip: Brug Maca i din juice, kaffe, smoothie, varm chokolade, te og lignende. Du kan nærmest putte det i alt, hvad hjerte begærer!

Spis varieret med superfoods

Superfoods er super gode, hvis du træner meget – og et godt tilskud til en næringsrig kost fyldt med vigtige mineraler og vitaminer. Ved hjælp af superfoods kan du få en masse positive næringsstoffer til din krop med én enkelt spiseskefuld. Dog skal du huske at spise en varieret og velbalanceret kost – og ikke kun holde dig til superfoods. De er vigtige at inkorporere i din kost, og kan helt naturligt uden tilsætningsstoffer hjælpe din træning – både før og efter. Så skynd dig at køb nogle forskellige superfoods. Din krop vil elske det!

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


[1] http://www.livescience.com/34693-superfoods.html

[2] http://www.health.com/health/gallery/0,,20306775,00.html

[3] http://www.bodybuilding.com/fun/how-acai-berries-are-good-for-you.htm

[4] https://authoritynutrition.com/11-proven-health-benefits-of-chia-seeds/

[5] http://www.onegreenplanet.org/vegan-food/matcha-green-tea-a-superfood-to-supercharge-you/

[6] http://matchasource.com/health-benefits-of-matcha-tea/

[7] http://dailysuperfoodlove.com/2852/21-fantastic-benefits-of-cacao/

[8] http://www.wellnesstoday.com/nutrition/top-5-health-benefits-of-maca-the-ancient-incan-superfood

[9] https://www.organicburst.com/blogs/ob-life/14486673-get-better-results-from-your-workout



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Danmarks bedste Black Friday tilbud. Årets største udsalg! Shop amok