Ernæring

10 fødevarer der sætter din forbrænding i vejret

Spis dig til en høj forbrænding

Går du og drømmer om at tabe dig, men ved måske ikke lige helt, hvordan dette skal gribes an? Kan man virkelig spise sig til en højere forbrænding? Svaret er ja! Men det er selvfølgelig ikke hvilke som helst fødevarer, der skubber din forbrænding i vejret.

Disse 10 fødevarer vil hjælpe dig godt på vej, fordi de øger dit stofskifte og dette betyder, at du vil forbrænde flere kalorier igennem din kost.
Hver menneskekrop har sit eget stofskifte, som enten kan være højt, lavt eller derimellem. Nogle mennesker er født med et relativt lavere stofskifte, og har hurtigere ved at tage på. Andre mennesker har et højt stofskifte, og kan kaste 10 poser chips i sig om dagen uden at tage et eneste gram på. Stofskiftet er primært styret af dine gener, men kan helt naturligt gennem kosten forøges, så du kan ende med en smule højere stofskifte. Tilføj de 10 nedenstående fødevarer, der sætter din forbrænding i vejret og se og mærk magi på kroppen.

Æggehvide

Æggehvider
Du er sikkert velvidende omkring det ‘hele æg,’ som både indeholder æggehvide og æggeblomme. Men hvad gør kun æggehviden? Hvad er det nu for noget? Æggehviden indeholder intet fedt overhovedet. De indeholder meget få kalorier, og de anses derfor for værende rigtig sunde. De er super velegnede til vægttab, da de næsten kun indeholder protein og giver en god mæthedsfornemmelse. Udover at være gode for vægttab og fyldt med proteiner, så er æggehviderne også rige på vitaminet B-kompleks. De har den fordel at indeholde en form for peptid, som sænker menneskets blodtryk. Æggehviderne er dermed også rige på det kendte kosttilskud BCAA, som virkelig sætter gang i din fedtforbrænding og på den måde øger dit stofskifte. 

Vand

Vand forbrændingUndersøgelser har vist, at personer der drikker omkring 8 glas vand dagligt, har et højere stofskifte, end folk der ikke drikker nær så meget vand. For at forbrænde endnu mere og sætte dit stofskifte op kræver det, at du drikker en masse vand. Hvis du går, og er dehydreret, vil dette gøre dit stofskifte langsommere, hvilket er rigtig dårligt for et vægttab og kroppen i det hele taget. En god idé er, at drikke iskoldt vand da din krop skal bruge energi til at varme vandet op, og dermed forbrænder den et par ekstra kalorier. En god måde hvorpå man sikrer sig at nå helt op på de 8 glas vand dagligt, er ved at sætte 8 hårelastikker om højre håndled. For hvert glas vand du drikker, sættes en elastik over på venstre håndled. Når alle 8 elastikker sidder på venstre håndled, er du i mål, og så behøver du ikke mere vand den dag.   

Chili

Chili forbrændingEn fødevare som chili kan virkelig sætte gang i enhver forbrænding. Det kan man næsten smage ved bare at tage en bid af en chili. Det brænder! Dette er nemlig stoffet capsaicin, som brænder på tungen, der gør at din forbrænding forøges. Forskning har vist, at hvis man spiser chili regelmæssigt, vil det øge stofskiftet, og det vil dermed være et perfekt supplement til et vægttab. Ernæringsforskere foreslår, at man skærer en lille håndfuld chili op, og tilføjer det til et af sine måltider hver dag. Chili er derfor din nærmeste og sundeste slankemakker, du kan komme i nærheden af under et vægttab. Derudover er chili en rigtig god kilde til at få sine C-vitaminer fra. Chili bliver brugt i rigtig mange forskellige retter, så det er bare med at finde kogebogen frem.

Koffeinholdig kaffe

Kaffe forbrænding
Kaffe er blevet drukket i over 1000 år, og vi danskere hører til dem, der drikker mest kaffe over hele verden. For mange er det en nødvendighed med morgenkaffen grundet den opkvikkende effekt, som er perfekt efter en nats søvn. Ud over den opkvikkende effekt så er stoffet koffein også med til at øge forbrændingen. Et nyere studie har vist, at folk der drikker kaffe med koffein til deres morgenmad, øger stofskiftet op til 16 gange mere end personer, som ingen kaffe drikker. Koffein stimulerer menneskekroppens centralnervesystem ved at øge både vejrtrækningen og pulsen. Koffein kan også fås andre steder fra. Specielt er en god kilde til dette planten guarana, som oftest bruges i energidrik. Denne form for koffein er næsten endnu bedre, da det virker langsommere i kroppen.  

Krydderier

Krydderier og forbrænding
Krydderier er blevet brugt i rigtig mange år efterhånden og er kendt for at skubbe gang i din forbrænding. De holder ikke kun sygdomme væk, og gør dit immunforsvar stærkt, men øger ligeledes også stofskiftet. Specielt er stærke krydderier populære, når man skal af med nogle ekstra kilo. Et krydderi som karry er med til at sætte fedtforbrændingen i gang. Man kan efter indtagelse også mærke, at man bliver helt varm indeni kroppen.
En undersøgelse har vist, at hvis man dagligt spiser ingefær, vil man langsomt begynde at tabe sig. Dette gælder også mange andre krydderier som eksempelvis kanel eller gurkemeje. Tilføj en ske kanel oven på din morgenmad eller giv den gas med gurkemejen når du laver ris. Risene bliver godt nok noget gule, men kan slet ikke smages. Man skal altså derfor huske, at benytte sig af krydderier når man kan. Mange krydderier holder kroppen sund, men hjælper samtidig på dit ønske om vægttab.

Fuldkorn

Fuldkorn

For at holde dit stofskifte og forbrænding sundt skal du sørge for at holde dit blodsukker stabilt. Dette gøres bedst ved at spise cirka 5 mindre måltider om dagen i stedet for tre store portioner. Fuldkorn er godt at inddrage i nogle af disse 5 måltider, da det er “langsomme” kulhydrater, som betyder, at de optages langsomt i kroppen, hvilket holder dit blodsukker rimelig stabilt. Fuldkorn er rig på fibre, og giver derfor en rigtig god mæthedsfornemmelse i forhold til ikke-fuldkornsprodukter.
Derudover hjælper fuldkorn også med at holde resten af kroppen sund. Nye studier viser nemlig, at fuldkorn nedsætter risikoen for at dø af livsstilssygdomme. Helt konkret har fuldkorn en beskyttende effekt, når det gælder risikoen for at dø af livsstilssygdomme såsom kræft, diabetes eller hjertekarsygdomme. Fuldkorn siges ligeledes at beskytte mod tarmkræft.

Citrusfrugter

Citrus

Frugter som appelsiner, grapefrugter, citroner og lime indeholder en høj mængde C-vitamin, som giver stofskiftet et kæmpe boost, og hjælper dit vægttab på vej. Det anbefales, at menneskekroppen dagligt bør indtage cirka 75 milligram C-vitamin. Hvis du ønsker at booste din fedtforbrænding, så kræver dette et indtag på 500 milligram C-vitamin. Når du indtager denne ekstra mængde C-vitamin, vil din fedtforbrænding under træning stige med 39 procent, og du vil dermed forbrænde langt mere fedt, end hvad du ellers ville have gjort. Studier har vist, at folk der spiste en halv grape til hvert måltid tabte op til 2 kilo på en 12 ugers periode. Dette skyldes blandt andet, at citrusfrugter indeholder såkaldte fytokemikalier, der reducerer kroppens naturlige niveau af insulin, og tvinger den til at forbrænde flere kalorier.

Hvidløg

Hvidløg

Da jeg var mindre, havde jeg venner, der altid lugtede mærkeligt ud af munden. Jeg spurgte min mor, hvorfor mine venner lugtede sådan. Hun sagde, at det var fordi de spiste hvidløg eller tog hvidløg som kosttilskud. Denne lugt fra hvidløget må man bære over med, når man indtager denne sunde grøntsag, da den indeholder en lang række sundhedsmæssige fordele. Ved at tilføje hvidløg til din kost vil du ikke kun føle dig sundere, men du vil oveni kunne mærke det på vægttabet, da det sætter dit stofskifte i vejret. Hvidløg er en fødevare, der får din krop til at producere varme. Når varmen skal produceres, vil dette kræve energi, hvilket betyder, at din krop er i gang. På den måde vil din krop forbrænde kalorier “af sig selv.”
Mange mennesker tilføjer hvidløgspulver til forskellige varme retter. Dog siges rå hvidløg at være bedre og sundere. Du kan med fordel derfor tilføje hakket rå hvidløg i dine salatdressinger eller lignende. – Gør som italienerne, spis en masse hvidløg!

Bønner

Bønnerprotein
Proteiner og fibre er to af de vigtigste byggeklodser, når man ønsker en højere forbrænding. Bønner er dermed et godt valg, da de indeholder begge dele. Ligeledes indeholder bønner det naturlige fordøjelseshormon cholecystokinin, som er med til at nedsætte appetitten. Nedsat appetit betyder, at vi ikke overspiser under et måltid, men samtidig undgår man at spise en masse små snacks i løbet af dagen. Både fordøjelseshormonet og proteinerne i bønner gør, at vi altså undgår de overflødige kalorier, som vores krop alligevel ikke ville have haft brug for.
Nu tænker du måske: “Bønner? Jamen dem får jeg jo luft i maven af? Jeg gider ikke gå rundt og prutte konstant!” Og ja, dette er korrekt, det kan godt være, at du får det. Jeg har derfor et lille trick som gør, at du med glæde kan spise alle de bønner, du vil uden at få luft i maven. Tricket går ud på, at inden du spiser bønnerne, sættes de i blød i rigtig god tid. Du vil på den måde undgå luft i maven. Der er derfor ingen undskyldninger. Spis dine bønner og oplev det vægttab du drømmer om med en høj forbrænding!

Æblecidereddike

Æbleeddike
Denne eddike har flere sundhedsmæssige fordele. Indtagelse af dette fører eksempelvis til øget forbrænding og heraf vægttab, da æblecidereddiken indeholder store mængder eddikesyre, som siges at skulle reducere appetitten samt væskeophobning. Dette fantastiske vidundermiddel gør også andre ting end blot at hjælpe dit vægttab på vej. Hvis du er en af dem, der kæmper med cellulitis (appelsinhud), vil denne eddike ligeledes være god for dig. Den hjælper med at nedbryde ophobning af fedtdepoter i kroppen. Eddikens effekt på blodsukkerreguleringen er enorm. Æblecidereddiken blander sig i kroppens fordøjelse af stivelse ved at sænke blodsukkeret i blodet, hvilket resulterer i et stabilt blodsukkerniveau. Derudover har denne eddike fordele såsom at hjælpe mod halsbetændelse, hikke, forebygge dårlig ånde, forebygge knogleskørhed og mange flere. Æblecidereddike kan være svært at få ned, hvis det indtages rent. Man kan derfor blande 3 spsk. æblecidereddike med 1 dl appelsinjuice samt 2 spsk. økologisk honning. På den måde undgår du at smage den kraftige og ubehagelige smag af eddiken.




Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Vanessa Gantzel er vores skribent og uddannet fitness instruktør v/ Fitness World, hvor hun igennem sin holdundervisning motiverer og får sveden frem på panden hos medlemmerne. Hun har tidligere erfaring med at skrive fra andre medier. Alt indenfor sundhed, livsstil og træning. Dette er ligeledes områder, som Vanessa går op i, da en sund krop og sund indstilling til livet er alfa omega. Vanessa drømmer om at blive personlig træner og massør.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu