Ernæring

Hvad gør alkohol ved vores træning & krop?

Mange af vores sundhedsbevidste læsere, der har opnået en hel del fremskridt via deres træning og sunde livsstil, har delt deres bekymringer over den indflydelse alkohol kan have på deres fysik, sundhed og ydeevne.

Der er en enorm mængde forkert information omkring alkohol, og hvordan det kan påvirke os. I løbet af denne artikel vil vi komme rundt om præcis, hvad alkohol er, hvordan det fungerer, hvordan det påvirker vores kropssammensætning og vægthåndtering såvel som vores træningspræstation og recovery.

Vi vil også diskutere, hvordan du kan indarbejde alkoholen i en livsstils tilgang, der er centreret omkring balance; når alt kommer til alt, hvem elsker ikke en kølig drink på en solrig dag?

hvad gør alkohol

Hvad er alkohol?

At drikke alkohol, som er den form for alkohol, vi refererer til, kaldes ethanol. Ethanol produceres ved gæring af sukker med gær fra forskellige fødevaregrupper (f.eks. Fermenterer vi druer til produktion af vin og så videre).

Alkohol klassificeres som et “beroligende hypnotisk” medikament, hvor indtagelse resulterer i en depression af centralnervesystemet. Lavere doseringer kan få dig til at føle dig mere opmærksom, handle som et stimulerende middel og føre til øget snakkesalighed og en følelse af eufori. Højere doseringer kan føre til, ja, jeg er sikker på, at du nok allerede ved, hvad det kan gøre, men vi kommer omkring det senere i artiklen.

Hvad sker der, når vi drikker alkohol?

Når alkohol er konsumeret, vil den til sidst komme til vores lever, hvor hovedparten af alkohol metabolismen opstår.

Vores krop har en følelse af, at det haster med at metabolisere alkohol, da det ikke kan opbevares. Den hastighed, hvormed dette sker, afhænger af sidste gang, du spiste, med en fyldigere mave-tarmkanal, der bremser, hvor hurtigt alkoholen når sit næste stop (fiber og protein kan også hjælpe her!).

Det afhænger også af, hvor ofte du drikker – mindre hyppige drikker producerer mindre af enzymet alkohol dehydrogenase, der metaboliserer alkohol. Når alkohol metaboliseres, produceres et giftigt biprodukt kaldet acetaldehyd. Denne forbindelse er kendt for sine skadelige virkninger og kan på trods af sin relativt korte levetid gøre betydelig skade på vores krop.

Acetaldehyd omdannes til et andet mindre giftigt stof, acetat, men inden dette kan ske kan det skade mange forskellige væv i kroppen.

Processen med alkohol metabolisme forekommer ikke bare i leveren, og nogle kan ende med at blive metaboliseret i bugspytkirtlen og endda i hjernen (hvilket til dels kan forklare tømmermænd i betragtning af skaden på hjernevævet).

Uanset hvor meget en person bruger, kan kroppen kun metabolisere en bestemt mængde alkohol hver time. Denne mængde varierer meget blandt individer og afhænger af en række faktorer, herunder leverstørrelse og kropsmasse.

Hvad sker der, når vi drikker for meget?

Hvis alkohol forbruges overdrevent, kan du opleve (eller være godt erfaren i) følgende symptomer: nedsat motoriske og sensoriske funktioner, hindret kognition, cravings, ændringer i synet, sløret tale, nedsat hukommelse, døsighed etc.

Når der indtages endnu større doser, kan du blive fysisk syg (som et resultat af en mere alvorlig grad af alkoholforgiftning). Symptomerne (ekskl. Fysisk sygdom) er forårsaget af en forstyrrelse af vores interne signal / kommunikationssystem forårsaget af alkohol.

Det binder i det væsentlige til receptorer, der er involveret i modtagelse af visse signaler / meddelelser og forstyrrer hele processen (normalt bremser den ned og fører til den svækkelse, du oplever, og det er derfor, den klassificeres som et depressivt middel). Alkohol kan også direkte forringe dele af hjernen, der er kendt for at kontrollere følelser såvel som muskelbevægelse.

Er al alkohol dårlig?

Ikke nødvendigvis, der kan være et sted for lille til moderat indtagelse og sundhedsforbedring.

De sundhedsmæssige fordele er overvejende forbundet med indtagelse af vin (og i små mængder, typisk et glas om dagen – ca. 60 ml). Dette skyldes sandsynligvis dets resveratrol-indhold, en polyphenol (en naturligt forekommende forbindelse, der findes i planter).1

Hvor “dårligt” noget er, afhænger virkelig af dets dosering og med alkohol, konsistensen og tidsperioden, som du sædvanligvis drikker.

Kort fortalt

Mange mener, at de helt er nødt til at afholde sig fra alkoholindtagelse for at forbedre deres helbred. Selvom det bestemt ikke anbefales at gøre forbruget af alkohol til en sædvanlighed, kan der være plads til små til moderate indtag (og dette kan faktisk forbedre sundheds afhængigheden af, hvad du drikker).

Størstedelen af forskningen støtter, at alkoholindtagelse muligvis ikke nødvendigvis er godt for vores helbred, men det er et centralt aspekt af mange menneskers sociale liv. Så som de siger, alt i moderate mængder.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


1. Gepner, Y., Golan, R., Harman-Boehm, I., Henkin, Y., Schwarzfuchs, D., Shelef, I., … & Shpitzen, S. (2015). Effects of initiating moderate alcohol intake on cardiometabolic risk in adults with type 2 diabetes: a 2-year randomized, controlled trialAnnals of internal medicine163(8), 569-579.



Jamie Wright

Jamie Wright

Forfatter og ekspert

Jamie Wright har en kandidatgrad i human ernæring og en BSc i sport og træningsvidenskab, og arbejder nu med flere organisationer samt driver sin egen private praksis for at hjælpe enkeltpersoner med deres ernæringsmæssige mål. Han er akkrediteret med Association for Nutrition og hjalp hundreder af klienter, fra mødre derhjemme til internationalt konkurrerende atleter, og arbejder inden for evidensbaseret, holistisk ernæringsprogrammering for at nå deres sundheds- og fitnessmål. Ud over at drive sin praksis bidrager Jamie regelmæssigt til det ernæringsfelt, der præsenterer og skriver på dets mange facetter. Han har haft sin forskning præsenteret på den britiske fedme-kongres såvel som oversøiske konferencer og har skrevet flere e-bøger, mens han bidrager til andre (herunder velgørende sportsorganisationer). Hans forskning har koncentreret sig om vægtstyring såvel som sports / træningspræstation og tilskud. En massiv sportsnød, ivrig fitness-gænger og elsker alle hunde relaterede ting, Jamies mål med at dele den erfaring og viden, han har fået fagligt og professionelt, er at give en kilde til klarhed i den enorme mængde af ""forkert information og støj"", der findes inden for sundheds- og fitnessbranchen.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her