Ernæring

Hvilken virkning har ingefær og hvad er det godt for?

Mange urter og krydderier har sundhedsgavnende egenskaber, deriblandt ingefær. Den lille knoldede rod tilskrives mange fantastiske egenskaber – alt fra at mildne kvalme til at kurere kræft – og sælges både som eksotisk krydderi og medicin. Hvad man synes om ingefær som krydderi er en smagssag, men hvad med de helbredsmæssige effekter? er der noget om snakken? og hvad kan denne rod egentlig?

Ingefær kort og godt

Ginger

Ingefær er en hot fødevare indenfor sundheds- og fitnessverdenen, men som kosttilskud er på ingen måde nyt. Ingefæren har været brugt i asiatisk madlavning i mere end 4000 år og har igennem tiderne været brugt imod næsten ethvert tænkeligt onde. Ingefær er i plantefamilie med kardemomme og gurkemeje, og den brugbare del af planten kaldes rihzomet, som er stammen direkte under jordoverfladen, hvorfra flere rødder udgår. Ingefær vokser primært i Asien og tropiske områder, hvor den bliver brugt i madlavning og som middel mod mange forskellige tilstande. Roden er kendt for sin karismatiske duft og smag og desuden som en ”superfood” – en fødevare med mange helbredsmæssige og gavnlige effekter. De aktive stoffer i den knoldede rod formodes at være antioxidanter, gingeroler og aromatiske olier. Ingefær kan fås i sin naturlige rod-form, pulveriseret og tørret, som drikbart kosttilskud og i pilleform[1].

Hvad er ingefær godt for?

Ingefær

Googler man ingefær, støder man ikke på lækre madopskrifter som det første og diverse ingefær shots. Internettet er nemlig fyldt med sider, der lovpriser roden med de mange sunde egenskaber. Listen over påståede egenskaber er lang – alt fra at mindske kvalme og svimmelhed, til at modvirke diabetes 2 og kræft. Der er udført mange forsøg og studier af effekten af ingefær, men den videnskabelige evidens for langt de fleste påståede egenskaber, er meget svag eller tvetydig. Langt de fleste forsøg er udført på rotter, og resultater herfra kan ikke direkte overføres til mennesker. Der er dog ingen tvivl om, at ingefær er sundt, idet roden indeholder en stor mængde antioxidanter som bl.a. beskytter imod cellemutationer og celledød, ligesom den også har anti-inflamatoriske egenskaber og bidrager til hormonel balance[2]. Ingefær kan altså på mange måder sammenlignes med omega-3, der også har anti-inflamatoriske egenskaber. Du kan læse meget mere om omega-3 her.

Af de mere anerkendte egenskaber kan nævnes: En mildnende effekt på opkast og kvalme, nogen effekt på gigtsmerter, svagt smertestillende ved menstruationssmerter, kan virke svampedræbende og blodtrykssænkende samt blodfortyndende.

Hvilken virkning har ingefær for vægttab og træning?

Morgentræning

Ud over de allerede nævnte egenskaber, har den sunde rod fået særlig opmærksomhed i forhold til træning og vægttab. Det ser bl.a. ud til, at roden har smertestillende egenskaber i forhold til træningsrelateret ømhed. Et studie fra 2010 viser, at daglige tilskud (2 g) kan reducere muskelømhed efter træning, med helt op til 25% (i forhold til placebo). I forsøget indgik både rå og opvarmet frisk ingefær, og der var en lille, men ikke signifikant, forskel i effekten, til fordel for den rå ingefær[3]. Det er dog nødvendigt med yderligere studier for at bekræfte resultaterne.

Et andet studie fra 2012, har nærmere undersøgt den metabolismefremmende effekt af ingefær. Under forsøget indtog testpersonerne 2g ingefær i pulverform (opløst i varmt vand) i kombination med et måltid, hvorefter bl.a. metabolisme og sultfornemmelse blev registreret. Studiet kunne konkludere at metabolismen blev forøget, testpersonerne forbrændte altså flere kalorier i forhold til kontrolgruppen, og at testpersonerne følte mindre sult[4].

Den typiske dosis brugt i diverse studier af ingefærs egenskaber, er som oftest 1-2 g ren ingefær pr. dag, i frisk eller tørret form. Ingefær er desuden en typisk ingrediens i slankepiller og –pulver – ofte i kombination med cayennepeber og chili, da de alle tre har metabolismeforøgende egenskaber.

Ingefær og bivirkninger

Ginger

Indtag af ingefær er sjældent forbundet med bivirkninger, men man kan dog opleve irritation af fordøjelsessystemet, bl.a. i form af halsbrand, diarré og irritation i munden. Bruger man blodfortyndende medicin, skal man være opmærksom på sit indtag, da det kan påvirke blodfortyndingseffekten[5].
Ingefær er altså forholdsvis uskadeligt at indtage, men forskningen i dets egenskaber er mangelfuld. Inden for naturmedicin bliver det brugt flittigt og roden har fået et comeback som en ”superfood”, og er at finde i alt fra hudpleje til ingefærshots i 7-elleven. For at vurdere om ingefæren virkelig har de mange fordelagtige egenskaber, som det tilskrives, er det nødvendigt med flere studier, og ikke mindst flere studier på mennesker. Indtil da er der dog ikke noget der tyder på risiko for slemme bivirkninger, og i kraft af sit indhold af antioxidanter og med anti-inflamatoriske egenskaber, er ingefær et sundt tilskud til en ellers sund og varieret kost.


[1]https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sundhedsoplysning/medicininformationer/alternativ-medicin/ingefaer/

[2] http://www.dr.dk/levnu/mad/er-ingefaer-virkelig-en-mirakelkur

[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20418184

[4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22538118

[5]https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sundhedsoplysning/medicininformationer/alternativ-medicin/ingefaer/



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert