Ernæring

Skal jeg spise mindre protein i takt med mindre intens træning? Dine spørgsmål besvaret

De fleste af os er ikke heldige nok til at have et fuldt udstyret fitnesscenter i vores baghave eller garage, så at træne med meget lidt eller slet intet udstyr kan efterlade os med en følelse af, at vores træning ikke udgør så meget, som de engang gjorde. 

Det virkelige spørgsmål er dog, om man skal spise mindre protein, nu vores træning er mindre intens? Vi har svaret til dig her… 

Lad os først kigge på fakta om protein. 

Mængden af protein, du har brug for, varierer fra person til person baseret på flere faktorer. Her er en påmindelse om, hvad der påvirker dine protein indtagelsesbehov: 

  • Alder 
  • Køn  
  • Mængden af træning, du laver 
  • Den type træning, du deltager i 
  • Hvor fysisk krævende dit job er 
  • Sundheds- og fitness mål, fx din krop 

Der er tre hovedkategorier, som fitness-fysikmål falder ind i: at tabe sig og reducere din kropsfedt procentdel, for at få muskler og bulk op eller til at tone op samlet med en mere atletisk fysik. 

Der er naturligvis andre tilfælde, hvor du måske ønsker at være opmærksom på dit proteinindtag, såsom sportsspecifikke mål. 

Disse mål påvirker sandsynligvis de andre tre fitnessmål, da du forbedrer dit fysiske mål, ofte bliver dit sportsrelaterede mål endnu mere opnåeligt som et resultat. 

Spise mindre protein

Mål: tab dig og reducer kropsfedt 

At tabe sig er aldrig en lige vej (selvom vi ønsker det kunne være det!), Men vi er heldige at være omgivet af så mange muligheder og værktøjer til at hjælpe os gennem vores rejse. 

Hvis dine træning er kortere eller mindre intens, vil du sandsynligvis forbrænde færre kalorier end i dine tidligere træningspas. 

Det er almindeligt i denne situation at opretholde dine makro procentdel, men reducere dit samlede proteinindtag, altså spise mindre protein, når du reducerer dine kalorier. Sunde proteinkilder kan være gode valg af mad, men de bidrager stadig til dit energiindtag, hvilket er en faktor i vægttab. 

Husk, at du skal indtage færre kalorier, end du forbrænder. 

Mål: få muskler og bulk op 

Hvis dine træninger er steget i længde, men er faldet i intensitet (måske fokuserer du mere på et højere rep-antal end kombinationen af maksimal vægt og færre reps) eller omvendt, skal du holde dig til dine nuværende protein mål og derfor ikke spise mindre protein. Det er ikke nødvendigt at justere, hvad allerede fungerede for dig! 

Men hvis intensiteten og varigheden af dine træning er faldet, har du ikke brug for et så højt indtag af protein som normalt. 

Det er stadig fordelagtigt at supplere med dette makronæringsstof for at sikre, at du rammer et højt mål, da du stadig træner og giver brændstof til dine muskler, men det er godt at holde øje med den mængde mad, du spiser. 

Generelt forbrænder du sandsynligvis mindre energi og har brug for mindre brændstof, så ved at opretholde dit energiindtag kan du måske se dig få mere kropsfedt end muskler. 

Mål: tone op til en atletisk fysik 

Nu, hvor dine træninger er mindre intense eller hurtigere at gennemføre, kan det være et godt tidspunkt at reducere dit kulhydratindtag og erstatte dette med et højere proteinindhold. 

Kortere træning betyder, at du ikke har brug for så meget energi fra kulhydrater for at få brændstof til hver session, så at øge dit proteinindtag ikke kun får dig til at føle dig mæt i længere tid, men vil også give dig yderligere fordele ved muskelopbygning og toning. 

Hvorfor ikke prøve at ændre dine makro mål for at se, om du høster fordelagtige ændringer i retning af dit fitness- eller fysikmål? 

Kort fortalt 

Hvis hver træning kun er 5 minutter kortere eller 7% mindre end din gennemsnitlige BPM på HR-skalaen, er der ikke behov for at stresse med små udsving i dine træningspunkter, og hvordan dette vil påvirke dine kostbehov. 

Men hvis du ser en mærkbar forskel i længden og / eller intensiteten af hver træning, ville det ikke gøre nogen skade at revurdere dit proteinindtag og måske spise mindre protein for at afgøre, om det stadig er rigtigt for dig som person. 

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Shannah Hatch

Shannah Hatch

Forfatter og ekspert

Shannah Hatch begyndte sin karriere inden for ernæring efter at have deltaget i et Farm to Fork-workshop. Hun arbejder i øjeblikket som diætetisk supportarbejder og leverer ernæringsvejledning og support inden for sundhedssystemet. Shannah har tidligere arbejdet med at skabe nye kosttilskudsprodukter til lancering og hentet ideerne fra ide til handling. Hendes mest behagelige læringsoplevelser inkluderer skyggearbejde af andre sundhedsfagfolk og deltage i samtaler om en række emner, som f.eks. Forbindelsen mellem vores kost, kvindelige hormoner og sport. Shannah har deltaget i mange frivillighedsmuligheder, herunder arbejde med fødevarebanker, førende workshops for sportsernæring og deltagelse i prøveundersøgelser. Hun håber at fortsætte med at gøre en forskel i branchen, uddanne og samarbejde med andre for at opmuntre til god ernæring. I sin fritid nyder Shannah klatring, løb og prøver at sætte en melodi sammen på klaveret.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her