0
Varekurv

Der er ingen varer i din kurv

Ernæring

Sådan holder du dig sund på et studiebudget

Hvad har du brug for?

Du kan sagtens være sund på et studiebudget. Selv hvis du ikke går op i sport og træning, kan du holde dig sund ved at følge nogle helt simple madregler. Og nej, det betyder ikke, du er på en eller anden kur. Det handler om at holde sig til regelmæssige spisetider og sørge for, at du får dækket dit daglige behov for proteiner, kulhydrater, fedt, vitaminer og vand. Alt dette kan rent faktisk lade sig gøre, selvom du har et lidt stramt studiebudget.

For dem der gerne vil tabe sig, er det vigtigt at huske på, at faste ikke er måden, at gøre det på. Hvis du ikke spiser, har du heller ingen energi, du kan dehydrere, få hovedpine, føle kvalme og blive svag. Hvis du tror, du er på rette vej, eller ønsker at vise viljestyrke, så tænk dig om en ekstra gang. Ikke at spise vil nemlig resultere i en kortere lunte, når der stilles et spørgsmål i undervisningen, som du ikke kan svare på, eller når din klassekammerat kommer med en joke, som du bare ikke har overskud til. Desuden vil det nedsætte dit stofskifte, hvilket betyder, at du vil kunne få lettere ved at tage på, når du stopper med at faste. Hvis du for eksempel spiser færre kalorier gennem ugens hverdage, og belønner dig selv i weekenden, så vil din krop fordøje maden langsommere, og du vil højst sandsynligt ende med en oppustet mave.

Nogle af de allerværste madvarer du kan spise, er dem der indeholder raffinerede kulhydrater. De er også kendt som tomme kulhydrater, idet de har en meget lav næringsværdi, og ikke giver mæthed. Det betyder, at du hurtigere vil føle sult og blive nødt til at spise igen, end hvis du havde valgt et sundere alternativ.

Fordelene ved at spise sundt selv hvis du ikke skulle bekymre dig om fitness og at være i form er, at du vil være beskyttet i forhold til den livsstil, et studieliv ofte medfører. Nummer et er lange nætter. Druk og virus, som hurtigt spredes, kombineret med ikke altid så hygiejniske boligforhold, er grobund for sygdomme, som f.eks. influenza. Med en sund livsstil vil dit immunforsvar til gengæld være stærkere, hvilket vil sætte dig i et godt sted i forhold til at deltage i undervisning, tage i byen, og stadig have det nogenlunde morgenen efter.

Hav en meal prep dag

meal prep studiebudget

Ud over at have et lavt studiebudget, er tid også noget de fleste studerende mangler. Mellem undervisning, seminarer, ekstra studiegrupper, revision, opgaver og dit sociale liv, er der ikke meget tid tilovers til madlavning. Det første gode råd er derfor at lære nogle tricks til at lave en masse god mad, som du kan gøre klar med mindst mulig forberedelse. Hold det simpelt og vær opmærksom på, at du får det, du har brug for, når du holder dig til forholdet med 2:1 protein / kulhydrat fordelingen. Det betyder, du med fordel kan købe kød og andre proteinkilder i store (familie) portioner. Nedfrys dem så du ikke hele tiden skal bruge penge på at købe.

Ved at afsætte tid til at forberede mad en eller to gange om ugen, vil dine måltider med stor sandsynlighed ikke være mere varierede end dine medstuderendes ostesandwiches, som de spiser hver dag. Til gengæld vil du have sparet både tid og penge (og vide, du spiser sundt) ved at forberede en stor portion ad gangen og investere i noget Tupperware til opbevaring.

Natmad snacks

Det sker, og specielt når du ikke har fået spist optimalt og regelmæssigt, vil du opleve, at du har brug for en snack sent om aftenen. Heldigvis for dig og dit stramme budget, så er de bedste og sundeste snackmuligheder også de billigste. Fordelene ved fuldkorn og kulhydrater er, at de giver mæthed, så du behøver ikke skulle ned og handle igen lige med det samme.

Økologi

Mad der er nemt at fordøje, er det du først og fremmest skal gå efter, når du spiser sent om aftenen, da det ellers vil kunne holde dig vågen. Undgå transfedtsyrer og raffinerede kulhydrater – hold dig med andre ord til en lille mængde naturlig, ikke-forarbejdet mad og fuldkorn hvis muligt. Disse nedbrydes langsomt, og vil holde sulten væk længere. Det er selvfølgelig bedre, at spise tidligere på aftenen, så du kan få en uforstyrret søvn.

Her er et par ideer:

♦ Morgenmadsprodukter og mælk

♦ Avocado

♦ Artiskok

♦ Banan

Peanutbutter

♦ Frugt og nødder

♦ Fuldkornsknækbrød

Kasein valleprotein shake.

Find fastfood alternativer

Studielivet har aldrig været kendt for afholdenhed, og du kan gå glip af en masse sjov, hvis du går rundt og konstant bekymrer dig om, hvad du skal og ikke skal spise. Når det kommer til mad, er fastfood bare for nemt, altid strategisk placeret, når du som studerende går hjem om natten efter en bytur. Efter en tur i byen tænker du ofte slet ikke over, hvad effekterne af at spise denne slags mad for ofte, kan være. Men når du har mulighed for at tænke over det en ekstra gang så overvej at finde et sundere alternativ.

sund dessert

At være oppe til langt ud på natten, lav på brændstof og måske med lavt blodsukker efter at have drukket, vil din krop fortælle dig, at det er tid til at fylde op med ny energi. Den vil hungre efter et “quick fix” af sukker og kulhydrat, hvilket bl.a. er grunden til, at lugten af kebab vil virke som svaret. Fastfood er generelt forarbejdede madvarer, som består af raffinerede kulhydrater og med meget lav næringsmæssig værdi. Og så koster det ofte det samme som et sundere alternativ. Dette er netop det perfekte tidspunkt at vende tilbage til natmads-snacken fra tidligere. Spis et af vores forslag, når du kommer hjem, i stedet for at spilde dine penge på usunde kulhydrater, der ikke gør dig godt. Vær god ved dig selv og dit studiebudget.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert