Ernæring

16 uger med vegansk diæt og 20 kg lettere | Zaks transformation

Den dramatiske forøgelse i populariteten af at være veganer, der florerer i hele landet, får en til at føle, at hvor end man kigger hen, er der en opfordring til at droppe mejeriprodukterne og gå over til en plantebaseret og vegansk diæt.

Et nyligt studie er blevet udført af comparethemarket.com antyder, at personer der identificerer sig selv med at være veganer i Storbritannien er steget til 3,5 millioner, hvilket svarer til 7% af befolkningen.

Der er mange forskellige grunde til, hvorfor mennesker vælger at skære ned på kødprodukter i deres kost. Nogen gør det grundet etiske årsager, andre gør det pga. miljø eller helbredsgrunde. Nogen gør det pga. alle de nævnte.

Her hos Myprotein, støtter vi dig hele vejen til at finde den bedst mulige version af dig selv. Vi ville se præcist, hvor stor en forskel en vegansk diæt kunne gøre ved en specifik persons helbred og velvære, og ved hjælp fra en villig person, satte vi et 16‐ugers eksperiment op.

Dette er hvad der skete.

Begyndelsen på det hele

Alt sammen startede med en mand i Manchester der indvilget i 16 uger med vegansk diæt.

Zak Chowdhury var klassificeret som strengt overvægtig med en BMI på 32, da han begyndte sin transformation. Den 30‐årige fotograf havde svært ved at udføre de mest simple fysiske opgaver og fandt det at gå op ad trapper svært.

Hans kost var meget ubalanceret og indeholdte snacks med meget sukker og et højt indhold af kød i hans måltider. Zak skippede ofte morgenmaden og forkælede sig tit selv med buffet.

Vi tænkte, at han vil være den perfekte kandidat til at prøve plantebaseret konceptet fuldt ud.

En grøn hverdag

Zak begyndt med vegansk diæt og træningsplan. Han skiftede hans natmåltider bestående af karryretter og ostefyldige naanbrød for en høj-protein vegansk kost, der hovedsageligt består af grøntsager, bælgfrugter og veganske protein shakes.

Herunder er en sammenligning af en typisk dag for Zak’s kost, før og efter planen trådte i kraft.

    Zaks kost før Zaks kost efter

Morgenmad

 

    Ingenting Shake af Vegan Blend

Mellemmåltid 

 

    Ingenting Æble

Frokost

 

    Kebab og chips Kikærter, broccoli, peanut butter, en håndfuld nødder, bbq tofu og spinat

Mellemmåltid

 

    Kage eller chokolade Gulerødder og hummus, eller en vegansk proteinbar
Aftensmad Et miks af grill såsom lam, ris, ostefyldigt naanbrød Blomkålskarry med en tomatbase

En af de mest centrale udfordringer, Zak kom over for igennem hans forvandling, var faktisk at belære ham selv omkring hvilke plantebaseret valg, der var derude for ham til at spise.

”Som mange mennesker troede jeg, at det at være veganer ville være underlagt en ekstrem kost. Jeg indså ikke hvor let man egentligt kan vedligeholde det, hvis du har hjernen med. Efter en uge følte jeg mig langt lettere. Jeg kunne nyde processen som var at forberede mine egne måltider.”

Med rådgivning blev Zak hurtigt sat ind i tingene. Han oprettede endda også sin egen Instagram (@veganzak) til at dokumentere hans kulinariske kreationer.

”Jeg troede, at maden ville være den største udfordring, men efter få uger, var veganeralternativerne ligeså lækre.”

Vi hvervede hjælp i form af en personlig træner fra Hale Country Club, Tom Pitfield til ligeledes at hjælpe Zak med at forbedre sit fitnessniveau. Han startede med at træne 5 gange om ugen og øgede sine daglige skridt fra 3.000 til 10.000.

Efter den allerførste træningssession indrømmer Tom, at 4‐ugers planen han originalt havde forberedt til Zak ”var nødt til at blive smidt ud af vinduet indenfor de første 5 sekunder” pga. mangel på styrke og udholdenhed.

Herunder er en normal træning, som Tom designede til Zak:

Benpres 4×8
Barbell Upright Row 4×8
Gående Lunges 4×10
Siddende Plate Loaded Skulderpress 4×10 Leg Extension 3×12
Håndvægt Sidelæns Løft 3×12
Liggende Hamstring Curl 3×12
Barbell Lying Front Raise 3×12

Resultaterne

Zak gik fra at veje 110 kg til 90 kg med et vægttab på 20 kg i alt. Han transformation er ret utroligt. Ikke kun fra et æstetisk synspunkt. Muligvis den mest imponerende ændring der er sket, er hans indre helbred.

Vegansk diæt

Vegansk diæt

Vores registrerede praktiserende læge, Dr Mike Orton, konsulterede med Zak i begyndelse og i slutningen af hans 16‐ugers veganerplan. Dette var, hvad han havde at sige.

”Den veganske diæt har haft en forbløffende indflydelse på Zak’s helbred og er noget, vi normalt ikke ser transformere sig så hurtigt på så kort en tidsperiode.

Zak er gået fra at være svært overvægtig med en BMI på 32 til en normal sund BMI der ligger på 26.

Disse blodændringer har været hurtigere end forventet. Formodentligt på grund af den veganske natur af hans kost over perioden, da han ikke indtog noget kød.

Zak’s personlige træner Tom sagde, at han ser mere og mere at hans klienter ønsker at skifte til en plantebaseret kost for at tage kontrol over deres vægt og form.

Han konkluderede, at ”Zak er et godt eksempel på, hvordan en lille livsstilsændring drastisk kan foretage et grundigt eftersyn på helbredet. Zak har i mange år haft en kødbaseret kost. Ved at tage en komplet kold tyrker, har han drastisk reduceret hans kropsfedt.”

Og hvad havde man ham selv at sige?

Zak sagde, ”Jeg håber, at resultaterne inspirerer andre overvægtige mænd og beviser, at mennesker kan genopfinde sig selv fysisk og mentalt. Jeg har meget mere energi og selvtillid til at gå ud. Derudover er jeg begyndt at date igen, hvilket er helt fantastisk!”

De sidste gyldne ord

Vores 16‐ugers veganske eksperiment viser tydeligt, at går man med en plantebaseret kost kan det være et positivt skridt imod vægthåndtering. Man kan ligeledes reducere risikoen for helbredsproblemer. Betyder dette, at vi skal sige farvel til kylling og ost for evigt så?

Vi snakkede med vores ernæringsekspert Jennifer Blow for at høre hendes mening omkring transformationen.

”Synet folk har på, at det er svært at få nok protein på en vegansk diæt, er en total myte. Der er rigtigt mange valgmuligheder for mejeri‐ og kødfrie produkter, der nemt kan forsyne det anbefalet proteinindtag på 0,75 g protein per kilo kropsvægt om dagen.

Garanter dig selv at du har et sundt indtag af bestemte vitaminer og mineraler såsom jern, B12-vitamin og omega‐3 fedtsyrer fra kosttilskud. Derudover kan et sundt proteinindtag fra et udvalg af madprodukter gøre en vegansk kost sund og gavnlig.”

Det er måske ikke for alle, men så længe du overvejer hele din krops fornødenheder ligner det, at vi kan give grønt lys til at gå vegansk.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her