Ernæring

Laktoseintolerans | Er laktosefri livsstil blevet en trend?

Laktoseintolerans | Er laktosefri livsstil blevet en trend?

Af Maja Jepsen.

Flere og flere danskere benytter sig af laktosefri produkter og kalder sig selv laktoseintolerante af sundhedsmæssige årsager. Men hvad betyder det egentligt at have laktoseintolerans, og skal man undvære mælk, selvom man ikke er intolerant? Læs med her og bliv klogere!

Hvad betyder laktoseintolerans?

I mælk og diverse fødevarer findes mælkesukker, der også kaldes laktose.
Laktoseintolerans skyldes lave niveauer af enzymet laktase i tyndtarmen. Normalt produceres laktase i tyndtarmens slimhinder, hvor laktaseenzymet binder sig til laktosemolekyler.
Ved laktasemangel nedbrydes laktosen ikke, og laktosemolekylet vil ufordøjet passere ind i tyktarmen, hvor det vil danne affaldsstoffer, der giver vand i tarmen, og det vil blande sig med de normale tarmbakterier. På den måde opstår de typiske kendetegn på laktoseintolerans i form af luft i maven, mavekramper, oppustethed og diarré.



Der findes 3 forskellige typer af laktoseintolerans

– Primær laktoseintolerans (laktosemalabsorbtion), som er en arvelig tilstand og genetisk betinget enzymdefekt, der udvikles typisk efter 3-4 års alderen. Som barn er mælk den primære ernæringskilde, hvor kroppen producerer store mængder af laktase. Når kosten ændres og ikke længere er baseret på mælk, så sker der gradvist en ændring i kroppens produktion af laktase. Herved opstår laktoseintolerans.

– Sekundær laktoseintolerans opstår som en komplikation til en række mave-tarmsygdomme. Det opstår når tyndtarmen begynder at nedsætte produktionen af laktase som følge af sygdom, f.eks. cøliaki, irriteret tyktarm og Crohns sygdom. Sekundær laktoseintolerans kan også forekomme som følge af en skade fra en operation, der berører tyndtarmen.

– Primær kongenit laktoseintolerans er medfødt. Dette er utrolig sjældent og starter fra fødslen. Årsagen til primær kongenit laktoseintolerans forårsages af et komplet fravær af laktaseproduktionen. Dette arves fra mor og far, som videregiver den defekte form af genet.
Babyer, der ikke tåler laktose, kan også lide af mælkeallergi. Ved mælkeallergi er det proteinerne i mælken, der ikke kan tåles.

Hvad er symptomerne, og hvad kan man selv gøre?

Som nævnt ovenstående giver laktoseintolerans generelt symptomer på uro i maven, diarré, oppustethed samt luft i maven.
For at formindske generne, skal man fremadrettet leve laktosefattigt eller laktosefrit. Det er individuelt, hvor følsom man er over for mælkesukker, og derved kan man aldrig sammenligne kost blandt laktoseintolerante personer. Nogen kan spise mindre mængder mælkeprodukter og andre slet ingenting.
Hvis man er i tvivl, om man er intolerant, skal man kontakte lægen.:
Lægen har forskellige muligheder for at tjekke, om man er intolerant ved f.eks.:
– Analyse af udåndingsluft, hvor man undersøger udåndingsluft efter indtagelse af mælkesukker.
– Laktosebelastning: Hvor man måler blodsukkeret før og efter indtagelse af et glas med mælkesukker opløst i vand.
– ”Husmandsmetoden”: Man undgår fødevarer med mælkesukker i nogle dage, eventuelt en uge. Derefter drikker man 2-3 glas mælk i løbet af en dag. Får man mavekneb eller diaré indenfor en halv time, bør man undgå laktose fremadrettet.


oppustet-mave
Via egen læge kan man blive henvist til en diætist eller kostvejleder, der hjælper en, så man lettere har overblik over, hvilke fødevarer man må indtage. Laktoseintolerans er en ufarlig tilstand, men man skal blot være klar over symptomerne, når diæten brydes.
Det er specielt vigtigt for børn under 18 år, der stadig vokser samt ældre mennesker, at få mælk for at forebygge knogleskørhed. Hvis man ikke kan tåle laktose, anbefales det at indtage kalktabletter dagligt. Her kan jeg anbefale MyProteins kalcium-piller, som hjælper med opretholdelsen af normale knogler og tænder.

Er laktosefri livsstil blevet en trend?

Mange vælger at droppe mælkeprodukter, fordi vi er blevet så sundhedsbevidste og vil gerne gøre ”det rigtige”. Laktosefri er blevet en trend som flere og flere hopper med på. De fleste danskere tåler laktose, men vælger at diagnosticere sig selv og fravælge mælkeprodukter fordi, de mener det er sundere for dem.
Det er ikke sundere at købe laktosefrie produkter, medmindre man reagere negativt på dem.
Man kan derudover komme i kalkmangel, som kan føre til en lang række helbredsmæssige konsekvenser.
Nogle mener at mælk er usundt og er skyld i en lang række sygdomme, f.eks. allergi. Der er dog intet belæg for disse udtalelser. Andre mener at mælkeprodukter ikke beregnet til menneskeføde, da komælk ikke har den samme sammensætning af aminosyrer og enzymer, som modermælken. Dette kan ikke sammenlignes, da det hver især kommer fra to forskellige væsener. Vores kroppe er skabt med den egenskab, at den kan fordøje en række fødevarer – herunder også mælkeprodukter.

Afslutning
Er du en af dem, som reelt lider af laktoseintolerans, men stadig ikke vil snydes for proteindrikken efter træning? Så kan jeg anbefale MyProteins sojaprotein pulver, som bidrager til vækst og vedligeholdelse af muskelmassen.
Men er du en af dem, som fravælger laktose pga. de sundhedsmæssige årsager, så er der ingen videnskabelige beviser eller belæg for, hvorfor du ikke burde nyde et iskoldt glas mælk.


Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu