Træning

6 fordele ved cykling givet af OL-atlet Bryan Steel

Det er tid til at støve sadlen af og begynde at cykle.

Måske har du lige købt en ny cykel, men du har ingen idé om, hvor ofte du egentlig kommer til at bruge den. Bliver det mon hver dag, eller kommer den til at samle støv på sadlen?
Heldigvis kan vi fortælle, at du lige nu er snublet over et par rigtig gode grunde til at støve sadlen af og begynde at træde i pedalerne.

Det er nemmere end nogensinde før at få dine hænder på en god cykel. Dog har mange af os stadigvæk svært ved at starte, elementær vedligeholdelse og det vigtigste af alt, motivation. Som en olympisk atlet og VM medaljevinder, der nu er blevet træner, er Bryan Steel alt for kendt med udfordringerne og modgang på bane og landevej. Dog er han også utrolig bekendt med mange af fordelene ved cykling.

Han var ikke ligefrem et sportsbarn. Bryan hoppede dog op på sadlen, da hans bror begyndte at cykle, og hans far købte en cykel til ham. Som mange af os, der mangler koordination til andre sportsgrene, fandt han en sport, han kunne udøve i hans egen fart, og med tiden blev han meget god til dette.

Nu til dags, hjælper han andre med at vinde medaljer, såvel at komme ind på livet med sporten og cykelverden som helhed. Han kører ikke kun programmer til at støtte cyklister i den professionelle verden, men støtter firma cykelklubber og piller glorien af de myter der er. Tag et kig på hans Engage side for råd, støtte og et træningsprogram til at kickstarte din cykelkarriere.

Hvis du stadig væk ikke er inspireret til at droppe bilen og tage cyklen, er der her seks fordele ved cykling du ikke vil gå glip af.

cykling

1. Der er utrolige helbredsfordele

Studier har vist en betydelig virkning for hjerte-kar-fitness ved bare at pendle rundt på cykel.Faktisk, det at tage cyklen i stedet for bussen er en god måde for dem af os der ”ikke har tiden til at træne” til at tvinge træning ind i løbet af et travlt arbejdsskema.

Såvel som generelt helbred kan du også forvente at bygge betyde core og nedre kropsstyrke. Styrkelse af coren er essentiel for din overkrops stabilitet imens man cykler, imens din legs styrker… ja, dit ben værk som kun kan betyde gode ting for dine ben.

2. Alle kan gøre det

Bryan’s kærlighed for cykling startede fordi han endeligt fandt en sport han var god til. ”Det er en vægtstøttende sport” siger han. ”Du kan være ret overvægtig og stadig cykle. Ydermere er det heller ikke belastende for led. Derfor rigtigt godt for dem der rehabilitering fra høj-intensive sportsgrene som eksempelvis rugby. Selvom du stadig spiller høj-intensitets sportsgrene er det en god kilde til udøve lav-intensitets træning for at balancere de to former.

3. Slå trafikken og spar penge imens du gør det.

Hvis du lever i et bebygget område, kan det tage lang tid at komme derhen, hvor du skal med bil er offentlige transport. Bryan siger, ”jeg kan tit komme til steder hurtigere på cykel. Det er også en god følelse at gøre det hurtigere end bilerne!”

cykling

Hvis du er i tvivl om cykling i et bebygget område, viser studier at de gennemsnitlige fordele ved at cykle er betydeligt større end risiciene ved at blive ved med at køre en bil.2

4. Det er godt for planeten

Ifølge en rapport bestilt af British Cycling, ville et skift fra biler til cykler på bare 10% af populationen reducere luftforurening og redde 400 produktive livs år.3

Cykling sparer derudover også en tredjedels vejbane ift. At køre i bil, hvilket vil reducere overfyldning på vejene.Hvad er værre end at sidde i trafik hver eneste dag?

5. Få cykelvenner

Bryan siger, ”cykling er en meget social sport. Det er den eneste sport, hvor jeg ved man kan have flere timers dybdegående samtaler, imens man kører ud af vejen.”

Du kan godt glemme den idé du har ved at bare cykle derudaf, time efter time for dig selv. Der er en masse cykelklubber, både for mænd og kvinder. ”Der er ikke længere et behov for at være på et hold af macho mænd, der kører 40 km/t” siger Bryan. ”Der er hold for alle niveauer og typer af mennesker – en del af hvad jeg laver er at opfordre folk til at komme ud og finde en gruppe der passer til dem.”

cykling

6. Det forbedrer dit mentale velvære

Beviser indikerer, at en moderat træningsplan forbedrer dit humørSelvom der er flere undersøgelser, der skal laves omkring emnet, kan ingen afvise den følelse man har efter en cykeltur.

Bryan siger, ”jeg synes at en cykeltur er en god måde at få en til at tænke på. Jeg bruger tiden til at løse problemer jeg har på arbejde – businessfolkene jeg træner finder det oftest også hjælpsomt.

Har du mere tvivl omkring det at starte?
Bryan er her for at hjælpe

”En af folks største tvivler er, at det er farligt,” siger Bryan, ”en del af hvad jeg gør er at hjælpe folk til at føle sig sikre, såvel at være sikre på hvad de laver.” Med flere cykelruter der bliver bygget hvert år samt hundredvis af produkter til at belyse dig, bør du ikke blive skubbet af andre vejbrugere. Planlæg din rute, vær selvsikker og sikker.

“Vores træningsplaner er ligeledes for indendørs cykler, hvis du ikke kan komme ud på landevejen” siger Bryan. Derfor skal du ikke føle dig begrænset til landevejen. Når alt kommer til at, har Bryan jo vundet medaljer i velodromen!

Bryan tror på at, ”mange mennesker mangler selvsikkerheden, hvilket er det jeg vil ændre mest.” Han siger, ”jeg kan garantere, at den første gang du skal skifte dit dæk, vil det sile ned med regn, så bliv familiær med din cykel hjemme hos dig selv. Skift dit første cykeldæk i din stue.”

cykling

De sidste gyldne ord

Cykelregel nummer 1. Stop med at være intimideret af et stykke metal (eller kulfiber hvis du er fancy) og kom ud og cykel. Der er så mange fordele til dit eget helbred og din egen glæde såvel som planetens. Hvordan kan du overhovedet afvise kraften af at træde i pedalerne?



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Forfatter og ekspert

Evangeline har deltaget i konkurrencepræget sportsgrene siden en ung alder. Som en kvalificeret RYA Dinghy Instructor forstår hun vigtigheden i en god ernæring som det rette brændstof til ekstrem- og udholdenhedssport, især på grund af hendes erfaring i Team GBR Squads samt lede og coache hendes universitets første hold.

I sin fritid elsker Evangeline at løbe - især maraton. I weekenderne finder du hende i gang med vandsport eller at vandre i bakker. Hendes yndlings aftener bliver brugt på en HIIT-session eller squats i træningscentret, inden hun forkæler sig selv med smagfuld og krydret mad og masser af grøntsager - yum!

Få mere at vide om Evies erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her