Træning

Er du fit for fight til universitets start?

Er du fit for fight til universitets start?

Universitets start og refleksion over livet

Der findes naturligvis mange måder, hvorpå du kan måle dit helbred og velvære. Desværre findes der en masse modsigende information på nettet og i medierne om, hvad der er lig med et godt helbred, og det at være i form. Nogle siger, at jo mindre du vejer, jo sundere er du. Andre igen påstår, at enhver størrelse er sund, så længe du føler dig mentalt godt tilpas. Andre stemmer for bestemte kostvaner eller træningsrutiner, der vil holde dig i form.
For et godt resultat, er det bedst, at gå “back to basics”. Her er nogle simple måder, hvorpå du kan finde ud af, om du er klar til universitets start.

StuderendeKropsfedt og BMI
Kroppe findes i alle former og størrelser. At veje dig, er simpelthen ikke nok, da det kan være misvisende i forhold til, at afgøre din sundhed. Vægten alene tager nemlig ikke hensyn til, hvor meget muskelmasse du har, eller din højde. Begge kan have en dramatisk indvirkning på de tal, som vægten viser.
For at finde din BMI, skal du dividere din vægt i kilo med din højde, og så dividere med din højde en gang til. Et resultat mellem 18,5 og 24,9 betragtes som sundt.
Men hvis du har meget muskelmasse, kan denne udregning stadig få det til at se ud som om, du er overvægtig. De fleste fitnesscentre har personale til rådighed, som kan måle din fedtprocent.
Dette vil give dig en overordnet ide om din nuværende form, i forhold til kropsfedt. Hvis du er over- eller undervægtig, vil det slide unødigt på dine organer, og kan medføre en sundhedsrisiko.

Din kost
Mens mange fitness-atleter og kostplaner taler for en kost, der baserer på udelukkelse og strenge regler, er dette ikke langtidsholdbart. Hvert måltid bør indeholde protein, kulhydrat og fedt.
Du har brug for hver enkelt af disse madgrupper i din kost, for at din krop kan fungere optimalt. Du har også brug for forskellige frugter og grønt til at sikre, du får masser af vigtige vitaminer og mineraler.
Friske madvarer bør altid være din første prioritet, til at sørge for du får den største næringsmæssige værdi uden tilsat salt og sukker, eller andre gemte ingredienser, der kan spolere din sunde kost.

universitets startCardio fitness
Kardiovaskulær træning er meget vigtig. Som du sikkert ved, pumper dit hjerte blod og ilt rundt til alle dine indre organer. Så det er vigtigt, at holde dig i god form. En simpel måde at måle dit konditionsniveau på, er, at lave en god gammeldags “Beep Test”. Du kan finde den online, eller bruge en app på din Smartphone. Gennemsnitlige resultater er 7-9 for mænd og 6-8 for kvinder. Hvis du er nødt til, at stoppe før testen er ovre, bør du gøre konditionstræning til en prioritet i din træning.

Mental sundhed
Dette er et af de vigtigste områder af vores helbred, men som desværre ofte bliver overset. Når du står overfor universitets start, er det helt normalt, at du føler dig nervøs, spændt, stresset samt en smule overvældet. Det er et stort skridt! Men hvis dine følelser før, efter og under studiestart, forhindrer dig i, at nyde denne tid eller at være produktiv, kan du have brug for hjælp udefra. For nogle kan det hjælpe, at tale med en ven de stoler på, eller en i familien. Andre kan slippe af med bekymringerne ved, at bruge meditation eller ved hjælp af de endorfiner, der udløses efter træning. Men mange universiteter har også en dedikeret rådgivningstjeneste, som studerende kan med fordel kan benytte.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu