Træning

Spis sundt og træn året rundt | Bevar motivationen og nå dine mål

Fra nytårsforsæt til livsstil

Spis sundt året rundt? Piece of cake… Said no one ever! Men det gav god mening, da du lagde dit nytårsforsæt. Men indtil videre har du formentlig formået at holde dit indgået nytårsfortsæt.

Du er blevet medlem af et fitnesscenter, du er begyndt at spise sundere, måske er du hoppet på en juice- og udrensningskur. Men er der stadigvæk noget, der ikke helt føles rigtigt? Du burde jo føle dig topmotiveret og virkelig dedikeret. Du kører den nyeste teknik og har alle de kosttilskud, du har brug for, men af en eller anden grund, føler du dig ikke i balance.

Hvordan kan du ændre dette, så dit “spis sundt og træn året rundt” rent faktisk bliver en livsstil for dig?

Spis sundt

Når motivationen daler

Du skal ikke tabe modet, mangel på motivation er nemlig helt normalt. Det er netop en af grundene til, at mange folk stadig ikke er tilfredse med deres krop. Tror du, at fitnessmodeller vågner op om morgenen, og siger til sig selv: “Jeg har ingen motivation, så jeg går i seng igen!” – nej, højst sandsynligt ikke. De tager sig sammen, træner hårdt og spiser sund mad. Altså “spis sundt og træn året rundt”. Du er nødt til at gøre det samme. Sommeren vil være her hurtigere, end du aner, og før du ved af det, vil det igen være “bikini-sæson”, og hvor vil du så stå? Du vil være den ene kvinde blandt en hel flok veltrænede gudinder i en stor striktrøje og joggingbukser!

Så få dig selv ud af joggingbukserne, tag ned i træningscentret og spis sundt mad! Hver morgen skal du spørge dig selv, hvor meget du ønsker at opnå dit mål? Hvis ønsket er stort nok, er du også klar til at arbejde hårdt for det. Hvis du vil have en flad mave, kan du udmatte dem i hver eneste træningsøvelse. Ønsker du en stram numse, så kan du squatte til din numse er “on fire”! Den eneste der sætter begrænsninger, er dig selv.

Spis sundt

Tips til træning

For at hjælpe dig lidt på vej, er der her nogle simple tips, som vil gøre en forskel, når du træner.

1. Lyt til musik

Uanset om du tager i fitnesscentret, eller løber en tur, så tag hovedtelefoner med! Når du træner, vil du ikke forstyrres, du har brug for at fokusere på dig selv og dine mål, og netop det vil de hjælpe dig med.

2. Hold fokus på dig selv

Stop med at kigge på andre, når du træner! Vi har alle gjort det, ihvertfald mindst en enkelt gang eller to. Du er i gang med at træne, mens du pludselig får øje på en anden, der giver den en ordentlig skalle, løfter seriøs tung vægt og viser sine flade mavemuskler, perfekte bagdel og veltrimmede krop.

Nogle kvinder mister straks motivationen, når de konfronteres med det “perfekte”. De ser på den drømmekrop, de ønsker at opnå for så at se på sig selv og tro, de aldrig kan opnå en så veltrænet krop. Lad være med at kigge og i stedet for hold fokus på dig selv.

3. Tag et selfie

Tag billeder af dig selv. Stop med at være kamera-sky. Disse billeder er kun til dig selv, der skal se, medmindre du lægger dem op på de sociale medier for at dele din rejse. Billeder af din krop gennem transformationen er, i min opfattelse, en af de største motivationsfaktorer, du nogensinde vil have.

Du kan fysisk se din krop og kigge nærmere på de områder, du vil arbejde på. Uge for uge vil du kunne se små ændringer på din krop.

4. Lige børn leger bedst

Omgiv dig selv med folk i samme båd! Fra egen erfaring vil jeg sige, at det at have folk omkring sig med samme mål, er den bedste motivation til at arbejde endnu hårdere. At have en trænings- eller løbepartner, som også er motiveret og seriøs om deres mål, er altid god motivation.

Al deres positive energi vil opfordre dig til at præstere endnu bedre, hvilket også gælder den anden vej rundt for din partner.

Læs om endnu flere tips til at bevare den rette motivation i denne artikel.



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Forfatter og ekspert

Lauren har en kandidat i engelsk litteratur oprindeligt fra syden. Hun har altid elsket at svømme, og så har hun få øjnene op for vægttræning. Derudover giver hun sig tid til fordybelse for at forbedre hendes zen på hendes ugentlige hot yoga time.

I weekenden plejer hun at lave mad eller spise en lækker brunch, og hun nyder at prøve nye opskrifter med hendes roomies - især fordi de forsøger at ryste SU-menuen af sig bestående af pasta. Først og fremmest er hun fast overbevist om at leve i balance mellem træning og et glas gin.

Få mere at vide om Laurens erfaring her.


Gå ikke glip af de nyeste artikler, opskrifter, tilbud og produktnyheder – tilmeld dig til vores nyhedsbrev allerede i dag. Tilmeld dig her